A Sony Ericsson 2002 közepén dobja piacra az első közös telefont

Vágólapra másolva!
A Sony Ericsson Mobile Communications prognózisa szerint az új vegyesvállalat 2002 közepén jelenik meg a piacon azzal a mobiltelefonnal, amely egyszerre lesz alkalmas a GPRS-nek nevezett csomagkapcsolt és a harmadik generációs (UMTS) technológiák problémamentes használatára. Ezzel a Sony Ericsson elérheti azt a célját, hogy ismét piacvezetővé váljon a mobilkészülékek piacán, s megelőzze a kísérleti fázisban egyelőre előtte tartó Nokiát és Motorolát.
Vágólapra másolva!

A két elektronikai nagyvállalat közös mobilcége, a Sony Ericsson Mobile Communications Budapesten hozta létre kelet-közép-európai képviseleti irodáját, amely a térség tíz országában irányítja a cég tevékenységét. A 14 fős irodát Wágner Tibor igazgató mutatta be. A japán Sony és a svéd Ericsson áprilisban tette közzé a két vállalat mobiltelefonos üzletágainak fúzióját, amelyre végül október első napján áldását adta a brüsszeli versenytanács is. A Sony Ericssonban 50-50 százalék részesedése van az elsősorban a szórakoztatóelektronikában ismert Sonynak és a telekommunikációs Ericssonnak. A felállásból adódik, hogy az új vegyesvállalatban (amelynek alaptőkéjéről az alapítók óvakodnak nyilatkozni) 2500 munkatárs az Ericssontól, 1000 pedig a Sonytól igazolt át az új céghez. A Sony ugyanis elsősorban a szórakoztatóelektronikában járatos, míg az Ericsson technikailag orientált, fejlesztő cég. Jellemző adat, hogy a két anyacég fúziója után Budapesten is megalapított vegyesvállalatban jelentős az Ericsson-fölény, a csapat menedzsmentjét kizárólag az Ericsson magyarországi vállalatától toborozták.

A Sony Ericsson vegyesvállalat nem kíván nevet változtatni, a hangzás kedvéért jutott a Sonynak az elsőség a névadásban. Az első közös üzleti évben és még 2002 elején is mindkét cég saját márkaneve alatt forgalmazza saját fejlesztésű készülékeit, amíg az első közös fejlesztésű, vélhetően nagy sorozatban gyártott multifunkcionális készüléket 2002 első félévében szándékoznak piacra dobni.

A Sony Ericsson mintegy 25 százalékos piaci pozíciót kíván megszerezni a következő 3-5 évben, de nem árversennyel akar piacvezető lenni, ezért a legolcsóbb kategóriában nem forgalmazza termékeit. A cégközpont Londonban lesz, ahol mintegy 30-40 fős menedzsment irányítja a vegyesvállalatot, Budapesten pedig a 320 milliós kelet-közép-európai piac ellátására készülnek fel. Az új vegyesvállalat megalapítása egyelőre nem változtatott sem a Sony, sem a Ericsson megítélésén az értéktőzsdéken, viszont a vegyesvállalatnak már az első évtől önerősen kell működnie, s elképzelhető, hogy ez előbb vagy utóbb jótékony hatással lesz az alapítók tőzsdei megítélésére.

Bán Zsuzsa

(Magyar Hírlap)