Vágólapra másolva!
A Crossair svájci légitársaság új formájában, a Swissair részeinek átvétele után hétfőn, a téli menetrend bevezetésével startol. A két társaság egyesítése a tervek szerint márciusig fokozatosan megy végbe, s ez alatt az idő alatt alakulnak majd ki az új tulajdonviszonyok - mondta Manfred Winkler, a Crossair szóvivője a hétvégén. Az terveket azonban az akut pénzhiány máris összeomlással fenyegeti.
Vágólapra másolva!

A Swissair repüléshez kapcsolódó tevékenységet végző leányvállalatai olyan súlyos pénzhiánnyal küzdenek, hogy a problémák összeomlással fenyegetik a karbantartási munkákat végző SR Technics mellett az Atraxis informatikai és a földi utaskezeléssel foglalkozó Swissport cégeket. Ezeknek együtt sürgősen 300 millió - ebből az SR Technicsnek november 9-ig 30, márciusig összesen 240 millió - frankra lenne szükségük a likviditás biztosításához. Összeomlásuk újra a földre kényszerítené a Swissair gépeit, s véget vetne az új Crossairről szőtt terveknek - fejtette ki André Dosé, a Crossair elnöke vasárnap az egyik svájci rádióadó műsorában, s hangsúlyozta, hogy a Crossairnek nincs pénze tőkeinjekciókra.

Dosé hozzátette, hogy a bankok eredetileg 250 millió frankot akartak folyósítani a három leányvállalatnak, de kiderült, hogy azok nem hitelképesek, ezért egyelőre csak 70 milliót kaphattak. Dosé elképzelhetően mondta, hogy a Crossair leányvállalatként átvegye az SR Technics céget, az Atraxisról eladási tárgyalásokat kezdtek, s a zürichi repülőtér szintén érdeklődést mutat a repüléssel kapcsolatos munkát végző cégek iránt. Szóba került továbbá mindhárom cég esetében a vállalatvezetés általi kivásárlás. Mindenesetre vasárnap még nem lehetett tudni, honnan lesz meg a szükséges összeg, mivel a kormány már nem kíván újra segítséget nyújtani.

Winkler szóvivő elmondta: az új Crossair az - újra veszélybe került - terv szerint most 26, európai járatokra alkalmas repülőgépet, és március végén további 26, tengeren túli járatokra szánt gépet vesz át a Swissairtől, ám még mindig kétséges, hogy ezt valóban sikerül-e megvalósítani. A Crossair eddig még nem kérte meg a Swissair hosszú távú járataihoz szükséges jogokat. A téli menetrenddel, amelyre október 29-én, hétfőn áll át a nemzetközi polgári légi forgalom, az utasok számára a svájci társaságoknál nem történik változás, s a Swissair újra állíthat ki jegyeket.

Az új Crossair az ideiglenes terv szerint ettől kezdve 26 országban 37 interkontinentális célállomást szolgál ki, míg Európában a Crossair és a Swissair 33 országban 81 városba repül, s ebben vannak átfedések is. A Crossair jelenleg 77 repülőgéppel működik - ehhez hamarosan további öt járul, a Swissair flottája pedig 52 gépből áll, s ezeken továbbra is a Swissair felirat lesz látható - mondta Winkler.

(MTI)