Róma híres zöldségpiacán, a Campo dei Fiorin a kereskedők körében növekszik az aggodalom az eurókészpénz közelgő januári bevezetése, és az ebből adódó átváltási nehézségek miatt.
Andrea Trovalucci, a zöldségesek képviselője a BBC-nek elmondta, hogy számukra még a vásárlóknál is nehezebb lesz az új pénz használata. Ha egy kilogrammot kérnek az áruból, az rendben van, de ha 300 grammot kér a vevő, akkor túlságosan bonyolult számításokat kell elvégeznünk rövid idő alatt, ráadásul napjában többször is - mondja Trovalucci.
Egy euró nagyjából 1990 lírával egyenértékű, és az egységek közötti nagy eltérés várhatóan a többi európai ország lakosságánál jobban összezavarja majd az olaszokat. Giancarlo Del Bufalo, az olasz gazdasági és pénzügyminisztérium osztályvezetője a BBC internetes kiadásának elmondta: az olaszok többsége várhatóan nagyon nehezen fogja megszokni, hogy a szokásos áraknál jóval kisebb egységek lesznek feltűntetve az árcédulákon.
Segítség a vásárlóknak
Az olasz kormány euró-bevezetést felügyelő bizottsága a közelmúltban aggodalmának adott hangot amiatt, hogy az új valuta bevezetését követően az Olaszországban hagyományosan népszerű piacok forgalma radikálisan csökkenhet. Ennek elkerülése érdekében a jövő év első két hónapjában a hatóságok által felkészített szakemberek a helyszínen, a piacokon segítik majd a vásárlókat, a kereskedőket, és megpróbálják elmagyarázni a gyakorlati különbségeket az új és a régi valuta használata között.
Magasabb árak várhatók?
Az olaszok többsége nem csak az új pénztől fél, hanem attól is tart, hogy a kisebb áregységek miatt a tizedes értékek megjelölése az árak felkerekítésére ösztönzi a kereskedőket. Sok boltos csupán azért kerekítheti majd fel árait, mert nincs hozzászokva a tizedes-érték használatához - vélik sokan. A közlekedési társaságok például 30 százalékos tarifaemeléssel fenyegetőznek, és így a megszokott 1500 lírás busz- és metrójegyek ára 1 euróra - 1,936 lírára - változna.
Del Bufalo véleménye szerint azonban a keresletcsökkenéstől való félelmükben a kereskedők tartózkodnak majd a radikális áremelésektől. Minden esetre az új valuta bevezetéséig a kormányzat intenzív kampányt folytat a lakosság felvilágosítására, és az eurót népszerűsítő reklámfilmeket sugároznak majd a nagy országos TV-adók is.
A Campo Dei Fiori árusait azonban nehéz meggyőzni az átállás szükségességéről, és még meg kell győződniük arról, hogy az új valuta segítségével fejlődhet az üzletmenetük.
Magam részéről nem értek semmit - mondja Mario, a virágárus,- majd januárban meglátjuk, hogyan boldogulunk az euróval.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: