Zöld üzemanyag - harc az autósokért

Vágólapra másolva!
Az olajtársaságok fogyasztókért folytatott versenyének és a nemzetközi környezetvédelmi megállapodások hatására az utóbbi időben egyre több új, "zöld" üzemanyag jelent meg a piacon. A kiotói jegyzőkönyv, és az unió szigorú szabványai az autógyártókat, valamint az üzemanyag-termelőket is technikai fejlesztésekre ösztönzik. Ennek már hazánkban is érezhető hatása van.
Vágólapra másolva!

Az üvegházhatás fenyegetése világszerte komoly környezetvédelmi beruházásokra sarkallta (elsősorban a szigorodó uniós szabványok eredményeként) a vállalatokat - írta a Népszabadság. Az egyik, ha nem a legsúlyosabb veszélyforrás az ipar és a közlekedés által kibocsátott szén-dioxid.

A kiotói egyezmény

A kyotói kongresszus komoly áttörést eredményezett, hiszen a résztvevő országoknak sikerült megállapodniuk a csökkentések országonkénti százalékos arányaiban. Átlagosan 5,2 százalékot vállaltak az országok a folyamat megállításához szükséges 50-70 százalék helyett (IPCC tudóscsoport által megállapított érték) által. Az Egyesült Államok 7, az Európai Unió 8, Magyarország 6 százalék csökkentésére tett ígéretet. Mára azonban az a helyzet, hogy az Egyesült Államok gyakorlatilag nemhogy csökkentené 7 százalékkal a kibocsátását, de még növeli is. Ezt a tendenciát igyekeznek megállítani, és ismét a helyes irányba terelni a káros anyag kibocsátását.

Az unió rendszeresen szigorítja üzemanyagszabványait. A szén-dioxid kibocsátás mellett kén is fő ellenség, ezért a nagy olajtársaságok olyan üzemanyagokat dobnak piacra (megint csak uniós kényszerre), melyeknek tonnájában legfeljebb 50 gramm kén van (50 ppm). A nagy autógyárak pedig egyre több olyan motort gyártanak, melyeknek kisebb a fogyasztása, kevesebb szennyezőanyagot bocsátanak ki, tehát az üvegházhatás kockázatát csökkentik. Gyakorlati eredmény az is, hogy e motorok élettartama hosszabb.

A fentiek fényében fejlesztette ki a Mol a nemrég piacra dobott termékét, mely már a 2005 utáni tendenciának felel meg tíz ppm-es kéntartalommal. Az új üzemanyagok a földközeli ózonképződés visszaszorítását eredményezik, hiszen nem tartalmaznak telítetlen vegyületeket, aromástartalmuk (rákkeltő) kicsi.

Üzemanyagok adótartalma (százalék, a nettó árhoz viszonyítva):

Ország

Benzin adó/liter

Gázolaj adó/liter

Ausztria

99,93

69,29

Horvátország

100,00

31,74

Románia

44,01

45,20

Szlovákia

67,01

63,70

Szlovénia

99,01

69,10

Ukrajna

30,03

15,08

(Forrás: Magyar Ásványolaj Szövettség)

A dízel jelentősége is megnövekedett. Az új típusokban már kiküszöbölték a korábbi hátrányokat. A gázolajnak nagyobb az energiatartalma (vagyis kisebb a fogyasztás) és kisebb a szén-dioxid-kibocsátása is. A benne levő detergens eltávolítja a lerakódásokat, a cetánszám-javító komponens javul a gyulladási hajlama (vagyis javul lesz az égés, a hidegindítás, egyenletesebb az alapjárat). Sok előnye miatt több országban adókedvezménnyel támogatják a dízel árát.

Magyarországon az idén július elsején változik meg az üzemanyagok jövedékiadó-tartalma. Július elseje előtt (jelenleg is) 93 forint jövedékiadó-tartalma van a benzinnek, és 80,2 forint a gázolajnak. A nemzetközi trenddel ellentétben ez itthon jelentősen emelkedik: a benzin árának jövedékiadó-tartalma 103,5 forintra szökik, a gázolajé 89,2 forintra.

(Üzleti Negyed)

Korábban: