A modern bolttípusokban 2001-ben vasárnaponként mind a vásárlások száma, mind a költés összege nőtt az előző évhez képest. Országosan a napi fogyasztási cikkek összes forgalmából 4 százalék jutott a hét utolsó napjára a múlt évben, szemben a tavalyelőtti 3 százalékkal.
Az összes forgalomból a hipermarketek vasárnapi részesedése a tavalyelőtti 9 százalékról 10 százalékra, a Cash&Carry (C+C) áruházakban a háztartások beszerzései 8 százalékról 10 százalékra, a szupermarketekben 3-ról 4-re, a drogériákban 2-ről 3-ra, a diszkontokban 1-ről 2 százalékra nőtt az elmúlt évben. A kis boltok részesedése 3 százalékkal stagnál.
Az élelmiszerek és háztartási vegyi cikkek beszerzésének legerősebb napja országosan a péntek, az összes forgalom 20 százalékával. Ezután következik a szombat 19, a szerda és csütörtök egyaránt 15, míg a hétfő és kedd 13-13 százalékkal - a 2001. évi adatok szerint. Az egy évvel korábbihoz képest annyi a változás, hogy kiegyenlítettebb lett az egyes napok forgalma.
A különböző bolttípusoknál azonban jelentős eltérések tapasztalhatók. A hipermarketekben a péntek és szombat egyforma erős, a hét első fele - különösen a hétfő - pedig gyengébb. A szupermarketekben a péntek dominál, és ez még inkább érvényes a diszkontokra. Szombat a legerősebb nap a háztartások beszerzéseinél a C+C áruházakban és az önálló kis boltokban.
A vegyes-élelmiszer üzlettípusok sorában a lánchoz tartozó kis boltokra jellemző a forgalom egyenletesebb megoszlása a hét napjai között. Péntek-szombatra jut forgalmuk 19-19, a többi hétköznapra pedig 15-15 százaléka.
Az egyes bolttípusokban hány százalék jut vasárnapra a vásárlások számából és az értékben mért forgalomból? Százalékban.
Bolttípus |
Vásárlások száma 2000 |
Vásárlások száma 2001 |
Érték 2000 |
Érték 2001 |
Országos átlag |
3 |
4 |
4 |
5 |
Hipermarket |
8 |
10 |
9 |
10 |
Szupermarket |
3 |
4 |
3 |
4 |
Diszkont |
2 |
3 |
1 |
2 |
C+C a háztartások beszerzéseiből |
6 |
8 |
8 |
10 |
Kis bolt (400 nm alatt) |
3 |
3 |
3 |
2 |
Lánchoz tartozó kis bolt (400 nm alatt) |
2 |
3 |
2 |
3 |
Önálló kis bolt (400 nm alatt) |
1 |
2 |
2 |
3 |
Forrás: GfK Piackutató Intézet „Kereskedelmi Analízisek”
(Üzleti Negyed)
Ajánlat: