Havonta 60-80 ezren keresnek állást a világhálón

Vágólapra másolva!
Az online álláskeresés népszerűsége - bár Magyarországon is egyre nő -, még messze elmarad a fejlett internetkultúrával rendelkező országokban mért szinttől. A szakemberek szerint ez elsősorban a világhálóhoz való hozzáférés alacsonyabb szintjével magyarázható. Itthon elsősorban a fiatalok és a magasan képzettek használják az internetes adatbázisokat munkaerőpiaci értékük felmérésére.
Vágólapra másolva!

Több, mint 50 millió amerikai keresett munkát a világhálón júniusban - állítja kutatásaira támaszkodva a Pew Internet and American Life. Jelentősnek tűnik az a négymilliós tömeg is akik naponta keresik fel az interneten a munkaügyi oldalakat. A piackutató cég adatai azt mutatják, hogy az USA-ban is az utóbbi időben lett bevett szokás az internetes informálódás, hiszen a 2000-es évhez képest mintegy 60 százalékkal több oldalt töltenek le a világháló segítségével munkát keresők.

Jóval szerényebbek a hazai számok - mondta Vári Gergő a Jobmonitor ügyvezetője. Bár a viszonylag magas keresztolvasottság miatt igen nehéz pontos számokat mondani, a hazai online állásközvetítők ajánlatait összegyűjtő oldal menedzsere 60-80 ezer főre becsüli az álláskeresők tömegét. A tapasztalat azt mutatja, hogy itthon elsősorban ciklikusan visszatérő látogatók vannak. Az állandó érdeklődők egyfajta mércének használják az internetes állásbankokat, így folyamatosan nyomon tudják követni, mennyit érnek a munkaerő-piacon.

Általános trend, hogy világszerte a 29 éven aluliak érdeklődnek leginkább az online munkaközvetítőknél. Itthon az ilyen internetes oldalak látogatóinak mintegy 55-60 százaléka tartozik ebbe a korcsoportba. Ennél szűkebb, 25-30 százalékos lehet a 30-40 év közöttiek aránya. Örvendetesen nő, és már tíz százalékot meghaladó arány képviselnek - Vári Gergő szerint - a negyven év felettiek.

Az USA-ban a felmérések szerint csupán 5-10 százalékos a különbség az internetet használók arányát tekintve a 18-29 és a 30-49 éves korosztályok között, az internetes állásközvetítők iránti érdeklődés azonban ennél jóval nagyobb különbséget mutat. A 18-29 éves korosztály - amely leginkább érdeklődik az online állásokkal foglalkozó honlapok iránt - 61 százaléka látogat ilyen típusú oldalakat, míg a 30-49 év közötti szörfözők csupán 42 százaléka. Figyelemre méltó adat, hogy noha az ennél idősebb korosztály munkaerő-piaci részvétele álláskeresés szempontjából kevésbé aktív, ennek ellenére az 50-64 év közöttieknek 27 százaléka látogat állás-oldalakat.

Nálunk a nemek között kiegyenlítettebb az arány, ezzel szemben az amerikai tanulmány szerint egy átlagos napon kétszer annyi férfi tölt le munkával foglalkozó oldalakat, mint nő. A szakemberek szerint a munkanélkülieknek valamivel több, mint a fele megpróbál online úton munkát találni. A napi adatokat vizsgálva az állás nélküliek 10 százaléka, míg a munkával rendelkezők 4 százaléka tekinti meg az álláskereső oldalakat.

Az értékesítési területen dolgozók 50 százaléka található az online álláskeresők között. 44 százalékos az arány a vezetők és szellemi foglalkozásúak, 49 százalékos az adminisztrációs, illetve az irodai munkát végzők körében. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a magasabb jövedelmi kategóriába tartozó, illetve a magasan kvalifikált emberek keresnek legszívesebben az interneten keresztül munkát.

A fenti adatok itthon is megállják a helyüket, hiszen az álláskeresők több, mint fele rendelkezik diplomával, egyharmaduk középiskolát végzett, míg a fennmaradó tíz százalék - noha csak általános iskolai végzettséggel rendelkezik - nem retten vissza a világháló kihívásától. A Jobmonitor vezetője szerint ugyan a hazai helyzet még nagyon messze van az amerikaitól, ám örvendetes, hogy a diplomások 70 százaléka álláskeresés esetén párhuzamosan figyeli a sajtót és az online kínálatot.

(Menedzsmentfórum)

Ajánlat:

Menedzsmentfórum

Karriercentrum
(az Üzleti Negyed szolgáltatása)