Virgonc labda a FIFA Soccer 2005-ben

Vágólapra másolva!
Újabb részéhez érkezett az EA Sports egyik legkedveltebb sorozata, a FIFA széria. A fejlesztőknek nem volt könnyű dolguk, hogy a 2005-ös résszel felülmúlják a tavalyi játékot, de mint mindig, ezúttal is sikerült néhány apróbb újdonsággal meglepniük a játékosokat.
Vágólapra másolva!

Európában, valamint Amerikában az elmúlt esztendőkben egyeduralkodónak számított a labdarúgást feldolgozó szimulációk között az Electronic Arts játéksorozata, a FIFA-széria, melynek évről évre megjelenő epizódjai rendre elnyerték a felhasználók rokonszenvét. Az utóbbi esztendőben azonban megingott a FIFA trónja, ami nem a sorozat színvonalának csökkenésével, hanem egy ígéretes trónkövetelő felbukkanásával magyarázható. A trónkövetelő nem más, mint a Konami bajnoka, az Ázsián kívül Pro Evolution Soccer címen futó Winning Eleven sorozat, mely ha tartalmában nem is, kivitelezésében mindenképpen felért az EA programjához. Ennek megfelelően a FIFA Soccer 2005 az első a sorozatba, mely a Pro Evolution Soccer "fenyegetésének árnyékában" jelenik meg, s melyet úgy kellett összehozniuk a fejlesztőknek, hogy ha nem sikerül jóra a játék, van más alternatívája is a focirajongóknak.

A leglényegesebb változtatás, ami az előző részhez képest finomodott a legújabb epizódban, az a labda viselkedése. Már a FIFA 2004 is hatalmasat lépett előre azon a téren, hogy a labda végre nem tapadt a játékosokhoz, hanem egy önálló, 3D-s objektumként élte önálló életét. Ez a legújabb epizódban tovább finomodott, lehetővé téve a kellő ügyességgel megáldott játékosokat, hogy szinte bármilyen akrobatikus mozdulatból gólt lőhessenek. Ezzel természetesen együtt jár a játék nehezebbé válása is, vagyis akik megszokták a jól kiszámítható, előre koreografálható akciókat, azoknak alaposan be kell gyakorolni a labda új viselkedésével párhuzamos mozdulatokat.

Szintén a tavalyi részből került át az idei játékba az a lehetőség, hogy nemcsak a labdával szaladó játékosokat, hanem bármelyik futballistát irányíthatjuk. Ennek azért van nagy jelentősége, mert csak akkor számíthatunk sikerre, ha a labdát pontos passzokkal juttatjuk egyre közelebb s közelebb a kapuhoz. A mesterséges intelligencia ugyan elég jó, de igazán csak úgy kerülhetünk gólhelyzetbe, hogy a labdás játékos helyett átvesszük egy ígéretes pozícióban lévő támadó szerepét, megpróbáljuk lerázni a védőnket, majd megkapva az immár a gép irányította labdás társunktól a játékszert megpróbáljuk az a kapuba juttatni. Persze megpróbálhatunk a hagyományos módon áttörni a védőkön, de ezek már elég ügyesek az MI-nek köszönhetően ahhoz, hogy túl sok sikerre ne számíthassunk.

A régebbi PC-s játékosok megszokták, hogy a PC-s játékok irányító eszköze a billentyűzet, míg a joystickek, gamepadek és egyéb csacskaságok maradjanak csak a konzolosok kezében. Ez a felfogás már rég a múlté, és PC-hez is kapható mindenféle furmányos irányító eszköz. Ezek közül egy két karral (analog stick) rendelkező gamepadet érdemes beszerezni a FIFA Soccer 2005-höz is, mivel a billentyűzettel szinte lehetetlen kellő hatékonysággal irányítani a játékosokat, az akrobatikus mozdulatok végrehajtásáról már nem is beszélve. Akinek nincs ilyen eszköze, azért az is játszhat a programmal, de nagyon sokat fog szenvedni, míg úgy eltanulja az irányítást a klaviatúrával, hogy nagy eredményekre is számíthasson.

Dicsértük a mesterséges intelligenciát, de azért ezen a téren még van mit csiszolniuk az Electronic Arts sportosztálya fejlesztőinek. Egyfelől megemlíthetjük, hogy a kapusok nagyon ragaszkodnak a vonalhoz. Ugyan mindenki fel tud sorolni híres "vonalkapusokat", mint Arconada, vagy Aumann, de azért illene kicsit többször kiindulni a ketrecből. Ezt persze orvosolhatjuk azzal, hogy átvesszük a kapus irányítását, de ehhez a korábbi részeken edződött játékosok nincsenek hozzászokva. Szintén szemet szúr, hogy az ellenfél csapatának játékosai nagyon ragaszkodnak a pozíciójukhoz. Pont a Real Madrid példája mutatja, hogy milyen sokat érhetnek az állandóan felfutó szélső védők, hisz Roberto Carlos és Michel Salgado rengeteget segíti a támadásokat - sajnos a Királyi Gárda esetében a védekezés rovására, de ez más kérdés. A FIFA 2005-ben azonban egy előre került védő még gólhelyzetben is képes lepasszolni a labdát egy sokkal rosszabb helyzetben lévő csatárnak, ami rendkívül komikus és bosszantó.

A FIFA Soccer 2005-ös részét játszhatjuk a számítógép ellen, de helyi hálózaton, vagy akár az interneten keresztül barátainkat is kivívhatjuk egy, vagy akár több mérkőzésre. Online módban lehetőségünk van természetesen szingli mérkőzéseket vívni, de akár egy nyolc részvevővel útjára induló tornára is benevezhetünk. Az egyjátékos lehetőségek közül érdemes kiemelni a karriermódot, amiben egy tizenöt idényen keresztül tartó pályafutásba kezdhetünk bele. Ebben sajnos csak fokozatosan lépkedhetünk a szamárlétrán, vagyis egy kisebb csapat felkarolásával, és magasabb osztályokba juttatásával bizonyíthatjuk az Inter, vagy a Valencia vezetőinek, hogy érdemes felkérniük minket az ő csapataik irányítására.

A grafikára már a korábbi FIFA játékok esetében sem lehetett senkinek komoly panasza, és ez az a terület, ahol tényleg nincs más feladatuk a fejlesztőknek, mint a finomítgatás. Ezt ezúttal sem mulasztották el megtenni, minek köszönhetően a játékos még részletesebbek, a mozgásuk pedig még több részletből tevődik össze. Az egyetlen negatívum, amit a megjelenítést vizsgálva felvethetünk, hogy a lelátókon csupán színe lapokkal találkozunk valóságos nézők helyett, de ez legalább nem srófolja még feljebb az amúgy is tekintélyes gépigényt.

A FIFA játékokban felhangzó zenéket sok kritika érte korábban, de ez természetesen szubjektív kérdés. Most sem feladatunk bírálni a fejlesztők ízlését, az viszont tény, hogy mintegy negyven előadó számai csendülnek fel a játék alatt. Ezek között a művészek között helyet kapott a Streets, a Scissor Sisters, Morrissey, Debi Nova, Ivete Sangalo, vagy a Los Amigos Invisibles, akik nevei bizonyára ismerősen csengenek a modernebb műfajokat kedvelők fülében. Sokat javult a FIFA sorozat Achilles-sarka, is, vagyis már nem ismétlik oly gyakran önmagukat a kommentárok, és a közönséget sem egy sereg, mindennek örvendező dilettáns jelenti.

Kétségtelen tény, hogy nagyon jól sikerült a Pro Evolution Soccer, de a FIFA sorozat valószínűleg még jó néhány évig megőrzi előnyét Európában és Amerikában. Az elsőség megőrzéséhez sokat segíthet a FIFA Soccer 2005, mely ugyan nem tartalmaz gyökeres változtatásokat, de jelenleg egyértelműen tekinthetjük a legjobb fociprogramnak.

Rendszerkövetelmény:

ProcesszorP3 800
RAM256 Mbyte RAM
HDD1.5 GB
VGA32 MB VRAM