Panaszáradat a népszavazási hírműsorok miatt

Vágólapra másolva!
Másra volt érzékeny az év utolsó negyedében a tévénézők és rádióhallgatók többsége, mint a korábbi időszakokban. Október óta a kereskedelmi tévék szórakoztató műsorai helyett a politikai eseményekről beszámoló hírműsorok ellen érkezett a legtöbb panasz az ORTT illetékes bizottságához.
Vágólapra másolva!

Leggyakrabban a hírműsorokkal kapcsolatban érkeztek panaszok az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) Panaszbizottságához a negyedik negyedévben - mondta Bodonovich Jenő, a testület soros elnöke.

Azokra a "közvéleményt borzoló" műsorokra, például a talk-show-kra, amelyekkel kapcsolatban általában a legtöbb beadvány születik, ebben az időszakban kevesebb panasz érkezett - közölte Bodonovich.

A két kereskedelmi tévécsatorna, az RTL Klub és a TV2 ellen összesen 9 panaszbeadvány érkezett, míg a legtöbb hírműsort és egyéb közszolgálati jellegű programot sugárzó rádiók (Magyar Rádió, Sláger Rádió), és televíziók (MTV, Hír Televízió) ellen október 1. és december 7. között összesen 50 panaszt fogalmaztak meg. A legtöbb kifogást az MTV és az MR műsorai váltották ki (26-ot, illetve 16-ot).

Bodonovich Jenő természetesnek mondta, hogy ebben a politikailag kiélezett időszakban a hírprogramok kerültek a nézők fókuszába. A legtöbb magánszemély és civil szervezet a közszolgálati hírműsorok pártatlanságát hiányolta, vélt vagy valós okból sérelmezte azok egyoldalúságát, több esetben a december 5-i népszavazás kapcsán.

A harmadik negyedévhez képest több, összesen 78 panasz érkezett a testülethez a vizsgált időszakban. A beadványokból 37 nézői panasz volt, a pártok és frakciók 14, a civil szervezetek 11 panaszt nyújtottak be. Egyéb szervezetek 13 esetben fordultak a panaszbizottsághoz.

Bodonovich Jenő elmondta, hogy az ORTT a korábbi bírálatok nyomán, az egységes jogértelmezési gyakorlat erősítése érdekében létrehozott egy új testületet, a tanácselnökök ülését. A háromhavonta ülésező fórumon a panaszbizottság eljáró tanácsainak elnökei megtárgyalják az előző időszak ügyeit és a jövőre nézve is írásba foglalják irányelveiket.

A panaszbizottság soros elnöke szerint ez az eddigieknél megalapozottabb döntéseket fog eredményezni és vélhetően a nézői bizalom is erősödik majd a médiaellenőrző hatóság irányába.

Bodonovich Jenő arra is kitért, hogy a politikai jellegű panaszok mellett a közönség nagyon érzékenyen reagált azokra az esetekre, amikor kiskorúakat ér valamilyen érdeksérelem.