Vágólapra másolva!
Ne lepődjünk meg, ha túl sok hasonlóságot vélnénk felfedezni a néhai Chrome, és az Advanced Battlegrounds között, mivel az e cikkben bemutatott játék gyakorlatilag nem más, mint a Techland 2003-as shooterének átdolgozása.
Vágólapra másolva!

Biztos emlékeznek a kedves olvasók, hogy milyen hangzatos ígéretekkel vezette be a lengyel fejlesztőgárda, a Techland a 2003-ra ígért first person shootert, a Chrome-ot. A program meg is jelent a megnevezett esztendőben, de sajnos egyáltalán nem felelt meg a várakozásoknak, ami alól talán csak a grafika jelentett kivételt. A lengyel csapat azonban nem akarja elengedni az akcióprogramot, hanem készítettek egy új játékot Advanced Battlegrounds: The Future of Combat címen, ami elméletileg egy, a hibáktól megszűrt Chrome-mal egyenlő. Nézzük, hogy az elmélet miként valósul meg a gyakorlatban!

A programban egy bizonyos Bolt Logant alakítunk, aki zsoldosként szolgálja az a galaktikus céget, mely vagyonával az egész ismert univerzumot a markában tartja. Miután elválnak útjai régi partnerétől, Logan egy új társsal az oldalán vág bele abba az új munkába, melynek lényege az univerzum legnagyobb kincsét, a chrome-ot kitermelő bányászok megvédelmezése. Azért nem írhatunk chrome helyett egyértelműen krómot, mivel nem igazán derül ki, hogy tulajdonképpen mi is ez az anyag, mire használják, és miért olyan méregdrága, mint az arrakisi fűszer...

A bányászok megvédelmezése nem merül ki abban, hogy egy meddőhányót kell védelmeznünk az ellenségektől, sőt, Logannek egyik bolygóról kell a másikra utaznia, hogy megvívja a maga harcait. A No One Lives Forever 2-ben találkozhattunk azzal a módszerrel, hogy karakterünk átkutatja az elesett ellenségeket, és lőszert, valamint fegyvereket vesz el tőlük. Ez az ötlet felbukkan ebben a programban is, de most nemcsak fegyvereket és töltényt, hanem különféle felszerelési tárgyakat is zsákmányolhatunk. Nagyban megkönnyíti a végigjátszást, hogy szinte minden leterített ellenfélnél találunk valamilyen hasznos holmit.

A megszerezhető értékes dolgok közül kiemelkednek a különféle kiberverek, vagyis olyan beültetések, amik segítségével Logan hatékonyabban veheti fel a küzdelmet ellenségeivel. Ezeket azért nem használhatjuk fel nyomban, de egy új pályára lépve már magunkban hordozzuk őket. Ezek általában valamilyen harci képességünket növelik, mint az elviselhető sérülések mértéke, vagy a hordozható lőszer mennyisége, esetleg a célzások pontossága.

Az ellenfeleket vezérlő mesterséges intelligenciáról elmondhatjuk, hogy meglehetősen rapszodikusan teljesít, habár lehet, hogy kifejezetten a fejlesztők ötlete volt ez a kétarcúság. Arról van szó, hogy az ellenfelek időnként egy helyben állnak, és várják, hogy lelőjük őket, máskor pedig ugyanazok típusú ellen azonnal fedezékbe ugrik, vagy hívja a társait. A kezdő játékosok szerencséjére az előbbi fajtából jóval több van - nem ritka, hogy még a súlyosan sérült katonák sem húzódnak fedezékbe, és ebben a programban is gyakran rohannak úgy felénk a gyengén felfegyverzett harcosok, mintha egyenesen öngyilkosságra készülnének.

Az igazán komoly kihívást azok az épületek jelentik majd, ahol szűk folyosókon, vagy szobákban rejtőznek az ellenségek hordái. Ezeken a szinteken ahogy belépünk egy ajtón, minden elsöprő golyózáport kapunk a nyakunkba, mintha az összes épület össze szobájában csőre töltött puskával várna minket az ellenség összes embere. Jó taktika lehet, hogy sok orvosi csomagot aktiválunk egymás után, még akkor is, mikor nem vagyunk sérültek, mert ezek nyomban hatni kezdenek, amint elszenvedünk valamilyen sebesülést.

A legtöbb shooterből manapság nem maradhatnak ki a vezethető járművek, melyek közül hárommal az Advanced Battlegrounds: The Future of Combatben is találkozunk. Ez a három jármű a páncélozott szállítójármű, egy gyors katonai motorkerékpár, valamint egy két lábon lépkedő harci robot, ami a Mechwarrior játékok acélszörnyeit idézi, csak kicsiben. Ezekkel az eszközökkel a hatalmas külső tereken vághatunk át villámgyorsan - vagyis csak vághatnánk, ha könnyebb lenne a gépek irányítása. Nem maga a kezelés a nehéz, hanem olyan oktondi módon reagálnak a vezérlésre ezek a járművek, hogy minduntalan nekimegyünk a szikláknak, házaknak, vagy történetesen az ellenfél gépeinek.

Grafikailag nem sok változást köszönthetünk a Chrome-hoz képest, ami nem is baj, hisz a lengyel programnak ez volt a legerősebb pontja. A karakterek arcjátéka felett azért már eljárt az idő, de a környezet, illetve a járművek ábrázolása, valamint a robbanások fényhatásai bármely akcióprogrammal szemben is megállják még a helyüket. A hangok már nem sikerültek ennyire jól - a fegyverek nagyon szolidan csattognak, a karaktereket megszólaltató színészek pedig egyáltalán nem élik bele magukat a szerepükbe.

Nem maradt ki a programból a többjátékos mód sem, habár be kell érnünk a deathmatch-csel, ennek csapatok számára készült változatával, a capture the flaggel, valamint a területbirtoklást kihangsúlyozó dominationnel. Egy ideje a Chrome-ot is játszhatjuk az interneten keresztül, de a szerverek többsége üresen várakozik, és félő, hogy az Advanced Battlegrounds sem vonja el a játékosokat a kedvelt hálózatos shooterektől.

Az Advanced Battlegrounds: The Future of Combat egy átlagosan jó akciójáték, de ahogy a Chrome sem ülhetett fel a lövöldözős programok trónjára, úgy ez a magasság e program számára is elérhetetlen marad. Reméljük, hogy a Techland végre beletörődik, hogy a Chrome nem váltotta meg a világot, és a tapasztalatokat felhasználva egy olyan játékot írnak, aminek nemcsak a füstje, hanem a lángja is nagy lesz.

Rendszerkövetelmény:

ProcesszorP3 1000
RAM256 Mbyte RAM
HDD1.7 GB
VGA32 MB VRAM