Adler-próba - Váratlan rekordok

Vágólapra másolva!
Eredetileg csak egy próbának szánták, végül tizenhárom világcsúcsot jegyezhettek fel az Adler gyár vezetői az új frankfurti autópályán rendezett teszt után. Az eseményeket Fülöp István idézi fel.
Vágólapra másolva!

A harmincas évek derekán az új lendületre kapott német autóipar egyre-másra mutatta be újdonságait. Sokan keresték a széles tömegek számára elérhető olcsó népautó legmegfelelőbb formáját, és igyekeztek minél egyszerűbb konstrukciókat bemutatni.

A frankfurti Adler gyár sikeresen próbálkozott az akkoriban újdonságnak számító elsőkerék-meghajtással. Ez a konstrukció a meghajtást a motorral egy házban helyezte el, ezáltal tényleges súlycsökkenést eredményezett és növelte az üzembiztonságot.

A hosszú, nehéz kardántengely és a nagy, hátsó differenciál elmaradása javította az utasok kényelmét, a nagyobb belső térben lehetővé vált a csomagok jobb elhelyezése.

A legnépszerűbb elsőkerék-hajtású Adler kétségkívül a Trumpf Junior volt, amelyet szinte elkapkodtak a vevők. Népszerűsége láttán a gyár elkészítette a modell sportváltozatát is, az 1935-ben bemutatott Adler TJ Sport modellt. A kis szériában készült kétüléses, favázas autót 995 köbcentis, 30 lóerős motorral és alumínium karosszériával szerelték.

Amikor a nácik meghirdették autópálya-programjukat, sok szakértő tamáskodott, vajon a kis teljesítményű kocsik számára nem lesz-e nagyon megterhelő a folyamatos gyors utazás.

A kétkedők meggyőzésére az Adler tesztet szervezett a berlini Avus versenypályán. A kérdés az volt, egy 1 literes autó milyen sebességgel és milyen hosszan tud futni.

Az eredmény mindenkit meglepett, az Adler Trumpf harminc százalékkal megdöntött minden eddigi gyorsasági rekordot. A 10 000 mérföldet 151 óra 18 perc 11 másodperc alatt futották le 106,36 km/h átlagsebességgel (a régi rekord 79,15 km/h). A 4000 mérföldig tartott 110 km/h átlagsebesség a hirtelen jött havazás és havas eső miatt csökkent 106 km/h-ra.

A rekordkísérlet érdekessége, hogy minden jármű szériatípus volt, bárki megvásárolhatta, és hasonló eredményeket produkálhatott velük. 30 lóerős motorjuk volt, s csak a karosszérián végeztek kisebb átalakításokat.

A vezetőfülke vászontetejét keménytetőre cserélték, az első lámpákat besüllyesztették a karosszériába, az első és a hátsó sárvédőket burkolattal látták el. A légellenállás csökkentésének eredményeképpen az autó végsebessége 126 km/h-ra növekedett.

Az 1000 cm3-es kategóriában elért 13 világrekord bizonyította, hogy ezek az autók kis motorjuk ellenére alkalmasak nagy sebességgel való tartós haladásra, tehát folytatódhatott a német autópálya-program.

(Veterán Autó és Motor)