Később drágít a magasabb benzinár

Vágólapra másolva!
Az [origo] utánanézett, hogy milyen területeken okozhat drágulást a magasra szökő olajár. A leginkább érzékeny személyszállításban csak a légitársaságok emelnek az idén, a taxitarifák, és a buszjegyek ára csak jövőre változik. A mezőgazdasági termelők, a pékek és a kereskedők is csak később tudják beépíteni áraikba az olajár felszökésének többletköltségét.
Vágólapra másolva!

A nyersolaj és a finomított termékek árának elmúlt időszakban tapasztalható drasztikus emelkedése egyelőre nem gyakorolt jelentős hatást az infláció alakulására. Veres János pénzügyminiszter szerint az idei 3,5 százalék körüli, és a jövőre becsült 2 százalékos inflációs cél sincs veszélyben.

Az EU gazdasági biztosának szóvivője, Amelia Torres felhívta az EU-tagországok figyelmét, hogy tartózkodjanak az olaj-és az energiaárak drágulását kivédő, egyes iparágakat érintő döntésektől, mert azok azonnal hasonló intézkedésekre késztetnek más országokat is.

Az unió pénzügyminiszterei az olajárak emelkedésének hatását is megvitatják majd a Manchesterben pénteken és szombaton tartandó értekezletükön. Mielőtt uniós szinten döntés születik, az [origo] mindenesetre utánanézett, milyen változásokra számíthatunk az energiaköltségek tartósan magas szintje mellett a gazdaság különböző területein.

A legérzékenyebben - természetükből eredően - a személy- és áruszállító vállalatokat érinti a benzin és gázolaj árának drasztikus emelkedése.

Amint azt egy budapesti taxi-társaságtól megtudtuk, az üzemanyagárak idén egyszer már tarifaemeléseket eredményeztek. És, bár állítólag az árakkal el vannak maradva, ebben az évben többször már nem emelnek. A taxisok természetesen gyakran figyelik az üzemanyagárakat, de a többi társaságot is. A cégekhez általában alvállalkozói szerződéssel kötődő taxisok között egyébként tradicionálisan magas a dízel- és a gázüzemű autók aránya.

A Budapesti Közlekedési Vállalat valamelyest védve van az azonnali közvetlen hatásoktól, mivel egyrészt a Fővárosi Közgyűlés hatósági árait alkalmazza, másrészt hosszú távú szerződésben áll az OMV Hungáriával és a Mollal. A vállalat tehát nem is dönthetne maga a jegyár kérdésében. A Budapesti Közgyűlés idén januárban és a nyár folyamán már két ízben emelte a jegyárakat, legközelebb pedig 2006 januárjában várható újabb drágulás. Ami a két olajipari vállalattal való szerződést illeti, azokat négy évre kötötték, fél évente pedig felülvizsgálják az előre megszabott üzemanyagárakat. Ezek egyébként - bár követik a világpiac történéseit, és a jegyárat is befolyásolják - a nagykereskedelmi árnál is kedvezményesebb szintet képviselnek.

A nyersolaj és a benzin árának emelkedése mellett a légiközlekedésben használt kerozin is jelentős dráguláson esett át. "Az üzemanyagárak szárnyalása különösen a diszkont légitársaságokat érinti kényelmetlenül" - mondja az [origo]-nak Kázmér Natasa, a Wizz Air kommunikációs igazgatója. Ennek az az oka, hogy az elsődleges cél - az olcsóság - elérése érdekében kiemelkedően magas hatékonysággal kell üzemelniük. Az emelkedő kerozinárak ellenére a közelmúltban 2-3 euróval csökkentették a 9 eurós üzemanyag-felárat.



A nagy utasforgalom mérsékli a hatást

Mivel az utasforgalom nagy, jelenleg még van némi kompenzációs játékterük, azonban így is szinte percenként kell figyelniük az üzemanyagárakat. A lehető legkisebb bürokrácia megengedi, hogy gyors döntések szülessenek. Amelyek persze legtöbbször a sokszereplős szolgáltatás egyéb költségeinek csökkentésével válaszolnak a kerozin árának emelkedésére. Így például a 180 utas befogadására alkalmas gépeiket igyekeznek a maximális kihasználtsággal üzemeltetni, ami kisebb fajlagos költségeket eredményez.

A folyamatos kerozin-áremelkedés miatt a magyar nemzeti légitársaságnak is, több más, nagy légitársasághoz hasonlóan, meg kellett emelnie a kerozin-pótdíjat. Ezért a Malév Rt. tavaly június 7-től 4 euró, 2005 július 12-től átlagosan további 3 euró nagyságrendű pótdíjat számol fel útvonal-szakaszonként (egy oda- vagy egy visszaút). A kerozin-pótdíjemelés a menetrendszerinti útvonalakra vonatkozik. A Malév kiadásai között az üzemanyagköltség éves szinten a 20 milliárd forintot is meghaladja. A légitársaság természetesen folyamatosan figyeli a nyersolajárak változását, és értékeli annak a vállalatra gyakorolt hatását. A Malév Rt. az olajpiaci árak csökkenése visszavonja a kerozin-pótdíj szedését.