Önjáró motorral a sivatagban

Vágólapra másolva!
A Kaliforniai Egyetem diákjai által készített vezető nélküli motorkerékpár bejutott a Mojave-sivatag átszelésére kiírt verseny döntőjébe.
Vágólapra másolva!

A DARPA Grand Challenge nevű versenyt 2005-ben, az Egyesült Államok kormányának támogatásával írták ki többek között azért, hogy civil versenyzők segítségével új ötleteket honosítsanak meg a robotizálásban. Ebből nyilván a hadsereg is meríthet ihletet, a nyertes markát pedig nem kevesebb, mint kétmillió dollár üti.

Az október 8-án induló mezőny 40 döntősből fog állni. Autók, terepjárók, de még katonai járművek is megkísérlik átszelni a Mojave-sivatagot minden külső segítség nélkül. A kiírás szerint a járműveknek nem távirányítással kell működniük, hanem önerőből kell végignavigálniuk a 300 mérföldes, vagyis körülbelül 500 kilométeres utat.

Az alapszabályok szerint a távot tíz óra alatt kell teljesíteni úgy, hogy a navigáláshoz lehet használni GPS-t, de a teljes távon a kiírás szerinti útvonal meghatározott körzetében kell maradni. A járművek szándékosan nem érhetnek egymáshoz, és tiltott mindenféle távoli irányításuk, míg úton vannak. A verseny féltávján független ellenőrzőpont várja a versenyzőket.

A kaliforniai diákok egyedüliként egy motorkerékpárral szállnak versenybe, amelyet Ghostrider névre kereszteltek, és amelynek alkatrészei erősen emlékeztetnek egy BMW R1150GS Adventure-re. A motoron két, Cognex gyártmányú, gépek részére kifejlesztett kamerát használnak, amelyet giroszkóp segítségével tartanak vízszintesben, és irányban. A jármű ezzel érzékeli maga körül a külvilágot és az akadályokat, a helyes irányt és a motor helyzetét pedig GPS segítségével határozzák meg.

A Ghostrider Team honlapját böngészve kiderül, hogy nem pár unatkozó iskolás próbálja elütni valamivel az időt. A főként végzős, vagy doktori tanulmányait folytató diákokból álló csapat a programozóktól kezdve a motor mechanikai és elektronikai részeiért felelős szakemberekből áll.

A DARPA Grand Challenge-et először 2004-ben rendezték meg, akkor a versenytáv és a díjazás az idei fele, vagyis 150 mérföld és egymillió dollár volt, és egyetlen járműnek sem sikerült beérkeznie a célba.