Az amerikaiak médiafogyasztási szokásait az Indiana állambeli Ball State egyetem kutatói vizsgálták, és az eredmények még őket is megdöbbentették. "Ez jóval több, mint amire tíz évvel ezelőtt bárki is gondolt volna" - mondta az AFP-nek a jelenségről szólva a felmérés egyik szerzője, Bob Papper telekommunikácós szakértő.
Az amerikaiak számára még mindig a televízió a legfontosabb médium, amit napi négy órán át néznek, de feljövőben van a személyi számítógép, amely az internetes alkalmazásokat is figyelembe véve alig marad el ettől. A tanulmány szerint a médiával töltött idő mintegy 30 százalékában egyszerre több korszerű eszközt is használnak - mintha valaki tévésorozatot nézve futná át a postáját. A vizsgálat szerint - érdekes módon - nem a legfiatalabbak járnak élen az internet használatában: a 18-24 éves korosztály kevésbé használja a világhálót, mint az idősebbek, eltekintve persze a 65 éven felüliektől.
Az átlagember elvész az információáradatban
Egyes szakértők attól tartanak, hogy az információval elárasztott fogyasztók végül nem tudják megkülönböztetni az interneten keringő híreszteléseket a tényektől. Papper professzor maga is feltette a kérdést, mit jelent mindez a társadalom számára, s külön vizsgálta, miért töltenek el az emberek ennyi időt internetezéssel, mobiltelefonálással vagy tévézéssel, és ez hogyan hat az egyéniségére.
A Ball State egyetem a felmérés során 400 ember médiahasználatát vizsgálta 5000 órán keresztül. A kutatók azt elemezték, hogy a kiválasztott személyek hogyan és mennyi ideig használták a kísérletben megfigyelt 15 kommunilkációs-információs csatornát a nyomtatott újságoktól kezdve a televízión át az e-mailig és az internetes honlapokig. Mike Bloxham, a tanulmány egyik készítője fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy a felmérésbe nem azokat a felhasználókat vonták be, akik azonnal lecsapnak a legfrissebb újdonságokra, hanem átlagembereket választottak ki.
A Wi-Fi kapcsol majd be új tömegeket
A Ball State egyetem tanulmánya részben igazolja egy másik kutatás tanulságait, amely arra vonatkozott, hogy miért használják a világhálót az amerikaiak. A Pew Internet és American Life Project januárban közzétett felmérése szerint 2004 végén naponta átlag 70 millió amerikai használta az internetet levelezésre, tájékozódásra, egészségügyi és utazási hírek után kutatva - ez 37 százalékkal több, mint négy évvel korábban.
A jövőben, az olcsó technológiák terjedésével ez az arány várhatóan tovább nő majd, mert a lakosság mind nagyobb része képes élni az információs forradalom eredményeivel. A kutatók az amerikai nagyvárosokban rohamosan terjedő drót nélküli internetelérési lehetőségektől (helyi Wi-Fi és nagy területeket lefedő Wimax-hotspotok) várják, hogy a jelenleginél még nagyobb tömegeket kapcsolnak majd be az online kommunikációba.
MTI/[origo]