Kétszáz kilométert vezettek a robotsofőrök

Vágólapra másolva!
Egy Stanley névre keresztelt, átalakított Volkswagen Touareg kevesebb mint hét óra alatt tette meg a Pentagon elmúlt hétvégén rendezett robotautó-versenyének 132 mérföldes (212 kilométeres) sivatagi szakaszát.
Vágólapra másolva!

Stanley ezzel a teljesítménnyel kétmillió dollárt nyert alkotóinak, az amerikai Stanford University csapatának. Az emberi sofőr nélküli autók versenyét idén rendezték meg másodszor: míg tavaly egyetlen befutója sem volt a vetélkedésnek, ebben az évben már négy robotjármű is sikerrel teljesítette az előírt távot, az ötödik versenyző pedig csak azért nem haladhatott át a célvonalon, mert kifutott a táv teljesítésére előírt időből - adta hírül a Wired.

A cél: robotizált tankok

A Pentagon által szponzorált DARPA Grand Challange nevű vetélkedés célja, hogy civil résztvevők bevonásával segítsen az amerikai hadseregnek a katonai járművek automatizálásában. Az Egyesült Államok hadvezetése ugyanis 2015-ig teljesen automatizálni szeretné a harcmezőn bevetésre kerülő járművek 30 százalékát, hogy ezzel is emberi életeket spóroljon meg. A versenybe benevezett járműveknek ezért egy olyan útvonalat kellett teljesíteniük a Mohave-sivatagban, amely megtévesztésig hasonlít az iraki és afganisztáni terepviszonyokra.

A hadsereg kétmillió dolláros díjáért idén összesen 23 csapat járműve szállt versenybe, amelyből 18 autó lemorzsolódott a szombat hajnalban indult sivatagi erőpróbán. A robotsofőröknek ezt megelőzően speciális akadálypályákat kellett teljesíteniük, hogy kiderüljön, mennyire megbízhatóak: ezek után vághattak neki a nevadai pusztaságban kijelölt 132 mérföldes útnak, amelynek megtételére összesen tíz óra állt rendelkezésükre.

A győztes nem csak a hadsereget segítené

A Stanford University csapatának Touaregje 6 óra és 53 perc alatt tette meg a távot. A Stanley-t a Carnegie Mellon egyetem két Hummer terepjárója követte a rangsorban, a Sandstorm (Homokvihar) és a H1ghlander (Hegylakó), amelyek 7 óra és 4 illetve 14 perc elteltével futottak be a célba. A negyedik helyen egy átalakított Ford Escape (a Kat-5) végzett, amelyet egy louisianai városka, Metairie egyetemének diákjai készítettek, akiknek a jármű tesztelése során már Katrina hurrikán pusztított a fejük fölött. Míg a több jármű vagy elakadt, vagy meghibásodott a sivatagi futam során, a TerraMax nevű, 16 tonnás teherautó még befutott a célba, de túl későn: 12 óra 51 perc alatt tette meg a távot úgy, hogy tervezői éjszakára leállították.

"Ez az autó számomra már egy darabka történelem" - mondta el a Stanford Egyetem csapatát vezető Sebastian Thrun, amikor átvette a kétmillió dolláros fődíjat. Mint a komputermérnök a Washington Postnak elmondta, egyelőre számukra is rejtély, pontosan hogyan hasznosítja majd a Pentagon a robotjárműhöz kifejlesztett technológiát. Thrun mindenesetre hozzátette, hogy nem a hadiipari fejlesztéseket akarta támogatni azzal, hogy egy sofőr nélküli autót épített: fő célja az, hogy a jövő személyautóit tegye biztonságosabbá az intelligens rendszerekkel. "Ha csak a hadsereg miatt lett volna az egész, akkor ma nem lennék itt" - mondta el a szakember.

Stanley múzeumba kerül

Forrás: [origo]

A Carnegie Mellon egyik Humvee-ja




A versenyt mindenesetre nem csak a hadsereg követte figyelemmel: a közönség soraiban a legnagyobb informatikai és járműipari cégeinek vezetői és gurui is ott voltak, így például a Google egyik alapítója, Larry Page, és többek közt az Intel, a Boeing és természetesen a Volkswagen felsővezetésének tagjai is.