Felével csökkentette veszteségét a NABI

Vágólapra másolva!
Több mint felével, 57,7 százalékkal csökkentette konszolidált veszteségét tavaly a NABI Rt. Az autóbuszgyártó társaságon főként a létszámleépítés, a kaposvári gyárának bezárása és az angliai Optare Holdings Ltd. eladása segítette ebben. A cég részvényei csekély növekedést produkáltak pénteken a Budapesti Értéktőzsdén.
Vágólapra másolva!

Az autóbuszgyártó NABI Rt. 2005. évi konszolidált vesztesége 27,359 millió dollár volt, 57,7 százalékkal kevesebb az előző évinél. A társaság a szombaton közzétett, nemzetközi számviteli szabályok (IFRS) szerint készült konszolidált gyorsjelentésében kiemelte, hogy a veszteség csökkentését a csoportos létszámleépítés, a kaposvári gyár bezárása és az angliai Optare Holdings Ltd. eladása segítette. A 2005. május 26-án kötött hitel-megállapodás tette lehetővé, hogy az elmúlt évben a NABI elkerülje a felszámolást.

A NABI három nappal azelőtt tette közzé a gyorsjelentést, hogy lezárul az amerikai leányvállalat, a NABI Inc. eladása. Az eddigi tájékoztatások szerint a vevő átvállalja a NABI Rt. 81,1 millió dollárnyi hitelét és két millió dollár készpénzt fizet. A tranzakció zárónapja február 14-én - közölte a NABI.

Az üzemi szintű konszolidált veszteség 2005-ben 18,692 millió dollárt tett ki, 52,1 százalékkal kevesebbet a bázisnál. A csoport átalakításának költsége ebből 10,5754 millió dollár volt. A goodwill, az Optare értékesítéséből származó veszteség és a kamatköltségek az adózás előtti veszteséget 27,220 millió dollárra emelték. Egy évvel korábban adózás előtt 57,3 millió dollár veszteséget könyvelt el a NABI csoport. Egy részvényre 5,68 dollár veszteség jutott tavaly az év végén, míg egy évvel korábban 14,23 dollár.

Tavaly a járműgyártó csoport 851 darab buszt adott el, szemben az előző évi 1.227 darabbal. Ebből 350 darab volt a Leeds-i székhelyű Optare értékesítése, amelyet július 28-án adott el a NABI Rt. Magyarországon mindössze 12 jármű talált gazdára, a többit az amerikai piacra szállították, illetve az Optare saját eladásai voltak.

A járműértékesítés bevétele - a halasztott fizetést is beleszámítva -, tavaly elérte a 257,8 millió dollárt, míg egy évvel korábban 316,2 millió dollár volt. A pótalkatrész és szolgáltatások értékesítéséből pedig 63,6 millió dollár származott, 3,1 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A csoporton belüli elszámolásokat kiszűrő konszolidált árbevétel tavaly 256,071 millió dollárt ért el, ami 11,6 százalékkal kevesebb a 2004. évi 289,807 millió dollárhoz képest.

A múlt év végén a NABI-csoport autóbuszra szóló rendelésállománya, az opciókkal együtt 921 darab volt, mintegy 449 millió dollár értékben. Az amerikai piacra 123,7 millió dollár értékben 281 busz szállítására volt biztos megrendelése a NABI-csoportnak.

Az árbevétel csökkenésénél kisebb arányban, 20,5 százalékkal 297 millió dollárra mérséklődtek a közvetlen költségek, részben összefüggésben a kisebb gyártási mennyiséggel. Az árbevétel és a közvetlen költségek közötti különbség, azaz a bruttó fedezet 16,504 millió dollár volt, míg 2004-ben a közvetlen költségek meghaladták a bevételeket és így a bruttó fedezet mínusz 5,115 millió dollár ért el. A készpénztermelő képességet mutató kamat- és adófizetés, tőketörlesztés és amortizáció előtti nyereség (EBITDA) mínusz 7,7 millió dollárt mutatott, míg egy évvel korábban mínusz 19,4 millió dollár volt.

A múlt év végén a NABI konszolidált mérlegfősszege 123,572 millió dollár volt, 46,5 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál. Az összes rövidlejáratú tartozás az előző évi 222,496 millió dollárról 34,2 százalékkal 146,434 millió dollárra csökkent. Ezen belül a hitelállomány 25,2 százalékkal 79,178 millió dollárra csökkent. Mérséklődtek a hosszúlejáratú kötelezettségek is, 33,7 százalékkal 5,866 millió dollárra.

Mérlegen kívüli tételként 23,509 millió dollárt közölt a NABI teljesítési garanciavállalás miatt. A hatmillió dollár jegyzett tőkéjű NABI saját tőkéje az időszak végén mínusz 28,728 millió dollár volt. Így a fent említett tranzakció mindenképpen szükséges ahhoz, hogy a társaság a törvényi előírásoknak megfeleljen.

A társaság részvényei november óta a Budapesti Értéktőzsde B kategóriájában forognak, míg 1997-től A kategóriás volt a papír. A részvény pénteken, mindössze három millió forintos forgalomban, 64 forinton, az előző záróárnál öt forinttal magasabban zárt. Az elmúlt 52 hétben a részvény árfolyama 55 és 360 forint között mozgott.

Hitelezői csoport szerzi meg a NABI vagyonát/uzletinegyed/hirek/vallalatihirek/20060123hitelezoi.htmlFellendülést vár Amerikában a NABI/uzletinegyed/hirek/vallalatihirek/20060116fellendulest.htmlÁtszervezheti hiteleit a NABI/uzletinegyed/hirek/vallalatihirek/20060106atszervezheti.htmlVáltoztak a tulajdoni arányok a Nabi Rt.-ben/uzletinegyed/hirek/vallalatihirek/20051012valtoztak.htmlEladta brit leányvállalatát a Nabi/uzletinegyed/hirek/vallalatihirek/20050729eladta.htmlBezár a Nabi kaposvári autóbuszgyára/uzletinegyed/hirek/vallalatihirek/20050601bezar.html