Egyre több üveges sört vásárolunk

Vágólapra másolva!
A termékdíjak bevezetése a magyar sörpiacon is éreztette hatását: egyre több sört értékesít a kiskereskedelem üvegben, és mind kevesebbet fémdobozban. Hipermarketekben inkább dobozos sört, kisboltokban inkább üvegeset vásárolunk. A legnépszerűbbek továbbra is a világos sörök.
Vágólapra másolva!

Folytatódik a sörpiac átrendeződése. Egyre több sört értékesít a kiskereskedelem üvegben, és mind kevesebbet fémdobozban. Az új termékdíj törvény következtében egy liter üveges sör fogyasztói átlagára először tavaly áprilisban lett alacsonyabb, mint a dobozosé. Akkor 6 forint különbséget mért az ACNielsen piackutató vállalat, idén áprilisban viszont már 14 forinttal adták olcsóbban az üveges sört.

A dobozos sörök átlagára hűen tükrözi a termékdíj-törvény módosításának hatását. Magyarország EU-csatlakozása után elindult az olcsó importok áradata, és vele együtt a dobozos átlagár is lefelé. A mélypontot a dobozos sör átlagára 2004 decemberében érte el, 230 forint/literrel.

A termékdíj áremelő hatása azonban azonnal láthatóvá vált a kiskereskedelmi árakban, így 2005 áprilisában ismét 270 forint fölé - 273 forintra - emelkedett az átlagár, szemben az üveges sör literenként 267 forintjával. Az üveges sör literenkénti átlagára idén januárban 251 forintra csökkent, a dobozosé pedig 265-re.

Összességében 7 százalékkal kevesebb sört adtak el a kiskereskedelemben 2005 május-2006 áprilisban, mint az előző év hasonló időszakában. Értékben a piac 100 milliárd forint körül mozog, ami 6 százalékos csökkenést jelez a két vizsgált periódus összehasonlításában.

A kiszerelések közül a kiskereskedelemben még mindig a fémdoboz vezet; piaci részesedése mennyiségben mért piaci részesedése azonban egyik évről a másikra 59-ről 51 százalékra csökkent. Az üveges termékek ennek következtében 7 százalékpontos növekedést könyvelhettek el, - 47 százalékra - így jó úton haladnak a vezető szerep átvétele felé. A műanyag palackok fontossága egyelőre nagyon alacsony, mivel részarányuk mindössze 2 százalék.

A dobozos sör pozíciója a modern bolttípusokban erős; hiper- és szupermarketben, továbbá diszkontban adták el az összes mennyiség 51 százalékát. Az üveges sör 64 százaléka a 400 négyzetméteresnél kisebb élelmiszerboltokban talál vevőre.

Kimagaslóan legnépszerűbb továbbra is a világos sör, amely a mennyiségi eladások háromnegyedét adja. Az alkoholmentes sörök idén is tartani tudták 3 százalékos részesedésüket.

A kiszerelés méretek között párharc folyik a 0,33 literes doboz és a fél literes üveg között. Tavaly a mennyiségi eladások 50 százaléka jutott a kisebb dobozra, és 42 a fél literes üvegesre. Előbbi mutatója azonban 7 százalékpont visszaesést jelent, utóbbié pedig 4 százalékos növekedés az előző év hasonló időszakához képest.