Karibi kaland - Fiat Grande Punto Sport 1.9 Multijet

Vágólapra másolva!
Mi nem is tudtunk egymásról azelőtt. A Grande Punto dízelje címszó alatt nekem az egyhármas kispajtás ugrott be.  "Á, nem az" - szólt a hang a telefonban - "az egykilences..." Örülök, hogy megismerkedtünk.
Vágólapra másolva!

Az 1.3 Multijet még februárban járt nálunk ötajtós változatban. Jelen darab háromajtós. Nem ismétlem a kollégák az autó formaiságát és méreteit akkor részletesen taglaló sorait, de igyekszem rámutatni a tetszetős formai jegyekre. Először is a vonalak nagyon szép kerekdedséget formáznak anélkül, hogy gombócot látnánk az autó helyén. Leheletnyi élek az övvonal alatt, a lökhárítón, a külső tükrökön, a sárvédőszélesítés, az oldalsó küszöbök finomítják a gömbölyűséget. Az elülső lámpatestek az autó sarka felől nézve dinamikusan előrenyilaznak, szemből nyugodt deltoidok (papírsárkány). A hátsó lámpák beleolvadnak a lemezek vonalaiba. A külső tükrök szokatlanok, versenyautósak. Majdnem azt írtam, hogy olyanok, mint a Maserati MC12-n. Már megint a kék vér...

Folytatódik az ívelgetés az ajtók belsejének rajzolatán. A középkonzol egyszerű, felül funkció-gombok, középen hifi, alul klíma. A fehér lapú órák tisztán olvasható rajzolatot és piros keretet kaptak, a mutatókkal együtt forgó kis gombokkal. Ami randa, az a pulton végighúzódó utánzat-betét, első ránézésre sem maratott fém, másodikra rá sem nézünk, főleg, mert sérülékeny, szakad (az a fél centis seb nem én voltam). Ezen a szegényen kívül fémszínű betétek tobzódnak a középkonzolon, és a belső kilincsek is ilyenek. Piros fejű higanyember virít jobb oldalon, jól mutat a sötétszürkén. Egyéb helyeken fekete, kemény műanyag van. Némi bőr is került, a kormány, a váltókar szoknyástul, a kézifékkar, ja, és az ülőgarnitúra is bevonva.

Az ülések nemcsak szépek, kényelmesek is, a hangsúlyos támaszok sok jót ígérnek. A vezetőé billentve emelhető. A kormány elég vastag, jó fogás esik kilenc tizenötkor és tíz óra tízkor. Még valami: a kormány szép is. A hely elöl minden irányban nagy, hátul két személyre szabott, és a tér ott inkább csak elegendő. Bekászálódni könnyű, és az első ülések visszatalálnak a pozíciójukba. A csomagtér síkokkal határolt, szépen kárpitozott. Nyitható kulcsról és a műszerfalról, de ijesztően: a szerkezet akkorát szól, mint egy bálnavadász-ágyú. Az már mellékes, hogy a letisztult hátsó ajtón hiába keresem a fogódzót, nincs, ujjal alá kell nyúlni, oszt' emelni.

Forrás: [origo]

tesztképek

Visszacsukáshoz van fogantyú, rossz helyen: szerintem csomagtér-ajtót nehezebb úgy becsukni, hogy a tenyerem néz felém. A japánok mintha tudnák ezt, mert rendre az ajtó élére teszik a lyukat, nem a belső oldalára. Az ülőlap és a támla egyben, felárért 60/40 arányban dönthető. A kesztyűtartó megfelelő nagyságú, a gépkönyvnek külön polccal, az ajtózsebek kicsik, ezeken kívül egy-két rekeszecskére számíthatunk. Ne örüljünk akkor sem, ha megrendeltük a fedeles kartámaszt, mert sosem fogjuk lehajtani, különben lemondhatunk a váltásról és a kézifékről. Iszogatni se akarjon az, aki vezet, mondták a fiatosok, ezért tették a pohártartót a váltókar útjába.

Egyszóval, semmi kényelem, tessék vezetni, kezelni a szerveket! A kormányt könnyű forgatni, kissé túlságosan is, a City-gombbal pedig valóságos Jedi lesz belőlünk: elég ránézni a kormányra, már forog is. Erre még parkoláskor sincs szükség. Egyébként nem sokat, 2,6-et fordul, és pontos. Az indexkar viszont messze van, egy ujjal nem lehet kattintani, ráadásul laza, erővel kell lökni, nem egy finom darab. A másik oldalon az ablakmosás és -törlés funkciói okoztak nekem fejtörést, ha esett, mellettem volt a használati utasítás is. Könyv kellett a rádióhoz is, gombnyomásra csak elnémult (MUTE), de nem lett OFF. Minden indításkor újra megszólalt.

Forrás: [origo]

A könyv szerint a hifit illetően nézzem meg annak külön használati utasítását. Elő is vettem, ravaszul rájöttem, hogy egy olasz autó rádiójának kezeléséhez Magyarországon francia nyelvtanfolyamot kell elvégezni. Bizony, a drágát franciául írták. Végül csak kitaláltam, hogy a gombot tekerni ÉS benyomni kell, így lesz csönd. Hangszóróból négy személy esetén fejenként kettő jut, és egy mélynyomó sunnyog a csomagtérben. A Blaupunkt CD-s hifi nagyon kajakul szól, 95-nél felhangosodik, biztosan megmérték, hol a motor zajhatára.