Édes Emmy, drága Oscar!

Vágólapra másolva!
Július 6-án hozták nyilvánosságra az idei Emmy-díj jelöltjeit, a legnagyobb esélyesek között olyan sikersorozatokkal, mint a tizenkét jelölést begyűjtő 24 vagy a tizenegyszeresen jelölt Grace klinika. Míg az Oscar-díjról mindenkinek beugrik egy-két anekdota - például hogy honnan kapta a nevét a figura vagy hogy Woody Allen miért nem vette át a díjat az Annie Hallért -, addig az Emmyről a legtöbben keveset tudunk. Utánajártunk, honnan ered a díj ötlete, illetve miképpen tudott a tévé Oscarjává válni.
Vágólapra másolva!

Már az Emmy megalapítása is érdekesen indult, a díjat kiosztó szervezet, az Academy of Television Art & Sciences ugyanis kezdetben egyáltalán nem is akart semmilyen díjat kiosztani. Sőt, koncepciójával szöges ellentétben állt egy díj létrehozása, hiszen az akadémia pusztán szakmai műhelyként jött létre, mely távol tartotta magát a csillogástól, látványos rendezvényektől, így egyszersmind mindennemű közönségtől is. Legalábbis eredetileg így tervezte a szervezet alapítója, Syd Cassyd, aki egyébként a híres rendező, Frank Capra segédje volt a második világháború idején - Capra jegyezte többek között az Ez történt egy éjszaka című filmet is, ez volt az első olyan alkotás, amely az öt legfontosabb kategória (legjobb film, rendezés, színész, színésznő, forgatókönyv) mindegyikében megkapta az Oscart.

Cassyd a tévés akadémiát rögtön a háború után, 1946-ban alapította, olyan időben, amikor még csak körülbelül ötvenezer tévékészülék lehetett szerte Amerikában. Célja nem az ekkor még viszonylag szűk közönség megnyerése volt, hanem egy alkotóműhely létrehozása, amely a tévések érdekvédelmi szervezete is volt egyben. Cassyd egyébként magát a tévét sem a szórakoztatás, inkább a népoktatás eszközének látta. Újonnan alakult szervezetének létszáma - a korszellemmel szembenálló koncepciója ellenére is - rohamos mértékben növekedett: az első tanácskozáson még mindössze öten vettek részt, egy héttel később a szervezet már huszonöt tagot számlált, míg az ötödik ülés már kétszázötven résztvevővel zajlott le. A nagyfilmes hollywoodi bagázs azonban még jó ideig nem vette komolyan a szervezetbe tömörült tévéseket, aminek következtében számos törekvését nem tudta véghezvinni az akadémia - ezért kellett kitalálniuk valamit, ami emelheti presztízsüket: végül úgy döntöttek, hogy ennek érdekében alapítanak egy díjat.

Elsőként azt kellett eldönteniük, hogy mi legyen a díj neve és hogy nézzen ki, de ezek az egyszerűnek tűnő kérdések is számos bonyodalmat okoztak. Cassyd először Ike-nak akarta elnevezni a díjat, ami a tévés szakzsargonban a kezdetleges képcsövek egyik fajtájának, az "iconoscope tube"-nak a rövidítése. Erről azonban a technikai zseniken kívül mindenki másnak a már akkor is ismert háborús hős, a későbbi amerikai elnök, Eisenhower jutott eszébe - ugyanis neki is ez volt a közszájon forgó beceneve. Így aztán - az eredeti elképzeléshez ragaszkodva - a testület elnöke, Henry Lubcke az Immyt javasolta, ami pedig az "image-orthicon camera tube" rövidítése. A népnyelv aztán Emmyre feminizálta a díj nevét, melynek már csak külalakja utal az eredeti, technikai elnevezésre: a díj ugyanis egy, a művészetet jelképező szárnyas nőalakot ábrázol, aki a tudomány szimbólumát, egy atomot tart a feje felett. A jelenlegi szobrocskát, Louis McManus mérnök alkotását egyébként negyvenhét visszautasított terv után fogadta el az erről döntő bizottság - a készítő a nőalakot feleségéről mintázta meg.