Vágólapra másolva!
Megírhattuk volna mi is, mint annyian mások, hogy októbertől jön a 200 forintos üzemanyag. Csak ezt. Nem kis csúsztatással. Inkább kipróbáltuk az E85-tel hajtott Saab 9-5-öt, illetékessel is beszéltünk.
Vágólapra másolva!

Már elnézést, hogy egy teszt javarészt hírből és magyarázatából, valamint az illetékes(ek)től megtudottakból áll, de a Saab 9-5 BioPowerrel kapcsolatban ez a lényeg. Persze, maga az autó is fontos és érdekes, de egyrészt hiába modellfrissített, hisz' éppen olyan (jó), mint eddig, másrészt meg a vele töltött napok tapasztalata is ezt mondatja. (Aki mégis csak véleményre, gyakorlatra éhes, rögvest kattintson a következő oldalra.) Lássuk hát a hírt:

A Nyugat-Európában már bevált, szinte tiszta bioetanolt Magyarországon várhatóan október elejétől lehet tankolni - tájékoztatta az MTI-t Gál Péter, a környezetbarát üzemanyaggal is működtethető autókat gyártó Saab képviseletét ellátó cég illetékese. A regionális vezérképviseletet ellátó GM South-East Europe PR-menedzsere elmondta, hogy a 85 százalékban biológiai úton előállított etanolt és 15 százalékban 95-ös oktánszámú benzint tartalmazó E85-ös "alternatív motorhajtóanyagot" a jövedéki adókedvezmény miatt a jelenlegi benzináraknál 30-35 százalékkal olcsóbban lehet majd megvásárolni.

Egyelőre még nem lehet tudni, melyik üzemanyag-kiskereskedő árulja majd a zöld üzemanyagot. Erről a Saab képviselete több kisebb és nagyobb céggel is tárgyalást folytat - jelezte Gál Péter. Hozzátette, hogy a tervek szerint ősztől egyelőre egy, majd folyamatosan egyre több helyen lehet majd bioetanolt tankolni. A Saabnak az első bioetanol-kút létesülésében csupán koordiniáló szerepe van, a finanszírozásban nem vesz részt. A cég számítása szerint az idén összesen 5-10 ezer liter E85-ös üzemanyag fogyhat, a kiskereskedelmi ár literenként 200-210 forint között várható.

A Saab már megkezdte az E85-tel is működő kocsijai magyarországi forgalmazását, amelyek 3-5 százalékkal drágábbak a hagyományos üzemű típusoknál. Eddig öt ilyen autót adtak el, a cég reményei szerint év végéig több tucat is elkelhet. Gál Péter tudomása szerint a konkurens Volvo és Ford még nem kezdte meg etanolüzemű gépjárművei értékesítését Magyarországon, de ezek a cégek is előbb-utóbb biztosan piaca dobják környezetbarát fejlesztéseiket. A bioetanol a benzinhez képest kisebb fajlagos energiával rendelkezik, így a "zöld autók" fogyasztása 100 kilométeren mintegy 20-30 százalékkal nagyobb a hagyományoshoz képest. Megnő ugyanakkor az autók teljesítménye: a benzinnel 150 lóerős, 2 ezer köbcentiméteres jármű bioetanollal 185 lóerőssé válik.

Az E85-ös üzemanyagból "saját rizikóra" a hagyományos autókba is lehet tankolni, de ez nem tesz jót a motornak. A tapasztalatok szerint 5-10 százalékos bioetanol-tartalmat viselnek el a hagyományos üzemű autók meghibásodás nélkül. Az E85-ös üzemanyagra a hivatalos szabvány szeptember elsején válik érvényessé, amely alapján a terméket a Magyarországon egyelőre egyedüliként működő győri és a szabadegyházi alholholgyárak állítják majd elő. Jelenleg az üzemek a vámhivatal engedélyére várnak, amelyek a minőségbiztosítási és biztonságtechnikai követelményekre vonatkoznak. Bioetanolt a Magyarországon forgalmazott benzin 2 százalékos arányban tavaly óta már tartalmaz, azt a Mol oktánszám-javító adalékanyag formájában keveri az üzemanyaghoz.

Németországban tavaly jelentek meg az első E85-ös üzemanyagot áruló kutak, amelyek száma mára 50-re bővült. Svédországban 300 helyen lehet E85-öt forgalmazó kúttal találkozni, a tervek szerint az ottani hálózat 2010-re 600-ra bővül.

Nos, okosodjunk még! Andrew Presttől, a Saab Regionális Központjának ügyvezető igazgatójától megtudtuk, hogy Magyarországon mezőgazdasági túlkapacitás van, búzában, kukoricában is jók vagyunk, kishazánk globális erő lehet. Munkahelyteremtés, export - minden szempontból jól hangzik. A Saabnál egyáltalán nem bánnák, ha mások, többen is beszállnának, mert hát ezzel csak jól járhat a felhasználó.

Forrás: [origo]

És a későbbiekben több Saab is lehet bio (a nagyobb, 2,8-as, V6-os turbó 310 lóerőt tud), illetve már elkészült az a koncepcióautó, melynek alapja a 9-3 Convertible, s amely a BioPower Hybrid névre hallgat. Ő lesz, ő lenne az első olyan kocsi, melyet kizárólag megújuló üzemanyag hajt. E100-üzemmódban zéró emisszióval... Összkerékhajtással, 6,8 másodperces százas sprinttel.

Andrew Presttel beszélgetve még arra is jutunk, hogy bizony jó lenne, ha Magyarországon, Budapesten is lennének olyan lehetőségek, amelyek elősegítenék az E85-penetrációt. Mert ugye a svédeknél céges adókedvezmény jár, meg parkolási, valamint Stockholmba nem kell behajtási adót fizetnie annak, aki biós. A fogyasztási megtakarítással együtt átlagban ez évi 2500 eurót jelenthet.

Forrás: [origo]

Ennyit az elméletről. Röpke hírmagyarázat: igen, nemsokára valóban lesz 200 forintos üzemanyag, de normális esetben csak igen kevesek fogják tankolni. Hol? Még nem tudni. Bioetanol-nagyhatalom leszünk? Ez azért nem túl valószínű. Brazília csöppet méretesebb. Hamarost biodízeles autók is róják majd útjainkat? Nem. Mindezzel együtt örülünk annak, hogy már ilyen is van? Igen.

Megjött a környezetbarát Saab 9-5/auto/uton/20060616bioautok.html