Egyszer minden véget ér

Vágólapra másolva!
Megszöknek a sittesek, lehull a lepel a sziget titkairól, és hirtelen minden virágba borul a Lila Akác közben, eltűnik az áskálódás, a kétszínű emberek hirtelen magukhoz térnek, sőt még jóízűt csámcsogni sem lesz min, téma nem lévén. Utánanéztünk, meddig lehet nyújtani a sikeres tévésorozatokat. Tényleg vége lesz a Lost-nak száz epizód után? Hat-hét évadnál megállnak a Született feleségek? Hány volt rab marad életben és szabadlábon A szökés végére, és mikor lesz a finálé?
Vágólapra másolva!

Hirtelen tört rá a magyar nézőkre a sorozatok egy új hulláma. Régebben a sorozatok általában lezárt epizódokból álltak, és nem igazán okozott túl nagy gondot, ha valaki kihagyta Petrocelli egyik éppen aktuális kalandját, hiszen biztos lehetett benne, hogy a következő héten ugyanúgy megold egy csavaros ügyet, a bűnös és az ártatlan ismételten elnyeri méltó büntetését és jutalmát, a kihagyott 45 percben pedig nem történik olyasmi, ami esetleg a további 34 rész alakulását megzavarná, illetve gyökeresen megváltoztatná.

A lezárt epizódú sorozatok mellett persze ott volt egy szappanopera-vonal is, amely bár igazi sorozatokat rejtett, vagyis 13-22 epizódot évenként, mégis kapcsolatok keszekuszaságával foglalkozott, általában családi szinten. Így például az utóbbi időben a Dallas is téves megítélés alá esik, pedig valóban semmi köze nem volt a napi sorozatokhoz. A hasonló sorozatok esetében sem okozott különösebb szívfájdalmat, ha egy epizód véletlenül lemaradt a heti néznivalók listájáról, hiszen az utána következő részekben bőven kaptunk annyi visszautalást, amelynek a révén felgyulladhatott az értelmet jelző aprócska égő a fejünkben.

Szép, szép, mondhatnánk, de mi van most? A Lost - Eltűntek sikerével hirtelen az emberre zuhant egy hosszú filmként funkcionáló sorozat, melyet ugyan sikerül epizódokra szabdalni a különböző szereplőcentrikus visszatekintések segítségével - de a szigeten történő eseményekből nem biztos, hogy érdemes kimaradni, hiszen a sokkoló felfedezések, az esetleges új szereplők felbukkanása után az ember jogosan érezheti, hogy bizony kimaradt valamiből, ha egy-két epizód megtekintése helyett a konkurens csatorna éppen aktuális akciófilmjén legelteti le-lecsukódó látószerveit. Ráadásul, ha mindez még nem lenne elég, akkor unos-untalan felvetődik az időhúzás kérdése a hasonszőrű sorozatokban, és az ember az évadzáró rész után csak bambán bámul a levegőbe: "És most mi van?" Kinyitották a lejárat tetejét (Lost) - és lehet várni hónapokat a következő évadra? Mikor lesz vége? Mikor kapunk válaszokat? - vetődhetnek fel a kérdések.

A válasz pedig nem egyszerű. Először abból kell kiindulni, hogy a sorozatokat nem arra hozzák létre, hogy valamikor is befejeződjenek. Ha az emberek nézik, akkor a csatornák a profit érdekében természetesen kiszolgálják a nézőt további epizódokkal, évadokkal - ha pedig már nem nézik a sorozatot, akkor véget vetnek neki. Ez persze általában azt is jelenti, hogy az alkotók, bár sosem tervezik egy sorozat befejezését, de általában tudják, hogy miképpen fog befejeződni egy széria. Ezt támasztja alá, hogy a sorozatban szereplő színészekkel általában 5-7 évadra szóló szerződéseket kötnek, vagyis körülbelül ekkora időtávban is gondolkodnak. A Lost esetében például tavaly hosszabbították meg a főbb szereplők szerződését plusz egy évvel.

Forrás: [origo]

Lost: míg van néző, van sorozat

A Lost egyik készítője, Damon Lindelof nyilatkozta is, hogy tudja, hogy a nézők válaszokra számítanak, és ezért lett olyan a második évad, amilyen, ezért válaszoltak meg rengeteg dolgot - természetesen amellett, hogy kérdések újabb hadát vetették fel. Lindelof tisztában van az alapszabállyal, hogy egy bűvész sohasem fedheti fel a titkait a közönség előtt. Hiába a nagy nyomás, hogy kiderüljön, mi is a sziget titka, többek között a Twin Peaks példájából okultak napjaink sorozatkészítői.

David Lynch és Mark Frost hajdani misztikus műve ugyanis óriási nézettséggel nyitott a kilencvenes években, a nézők imádták a sorozatot, viszont elég hamar frusztráltakká váltak, hogy nem tudják meg, ki is ölte meg Laura Palmert. A sorozat készítői a gyilkosságot csak afféle ürügyként használták a kezdetekben, hogy megismertessék a nézőket a fura kisvárossal, de a nyomás folyton nőtt, így kénytelenek voltak fellebbenteni a leplet a gyilkosról - aminek hatására a nézők zöme, mint akik jól végezték dolgukat, le is számoltak a sorozattal. Választ kaptak a nagy rejtélyre, elégedetten hümmögték oda a párjuknak, hogy "Na, anyjuk. Most már ezt is tudjuk", és hűtlen módon más sorozatra váltottak. A Twin Peaks nézettsége azonnal kritikus szintre zuhant, és bár a sorozat készítői megpróbálkoztak egy újabb rejtély felvezetésével, de az már senkit sem érdekelt, és a sorozatot sem újították meg a 3. évadra. Így születnek a kultuszsorozatok.

Forrás: [origo]

Twin Peaks: egy igazi klasszikus

Többek között a Twin Peaks-jelenség az egyik oka, hogy a Lost készítői kivárnak, és nem kívánják a "Nagy Titkot" elárulni. Azonban a lázadozó nézőket (a fene sem érti őket, nem kötelező nézni a sorozatot és, amikor eljön az idő, akkor el lehet olvasni az újságban, hogy mi is volt a sziget titka) megnyugtatta azzal, hogy a Lost-ban a mostani koncepció szerint körülbelül száz rész van. A hozzáértők mosolyoghatnak, hogy naná, hogy száz, hiszen ez az a határ, amikor egy sorozatot tovább lehet értékesíteni kisebb, kábelcsatornáknak.

A száz Lost-epizód körülbelül négy-öt évadot feltételez, összesen ennyi rész kell, hogy lezárják a sorozatot. Azonban természetesen egy sorozat nem úgy ugrál, ahogy a készítői fütyülnek neki. Szerencsére? Sajnos? Mindenesetre egy sorozat teljhatalmú ura a csatorna, amely vetíti és, ha a Lost - Eltűntek továbbra is siker marad, akkor bizony az ABC tovább fogja vinni a szériát - akár a mostani készítők nélkül is, hiszen rengeteg a tehetséges és állástalan író Hollywoodban, ez biztos nem jelentene gondot.