Százezer videót töröltettek a YouTube-ról

Vágólapra másolva!
A Viacom levetette a videomegosztóról a műsoraiból származó felvételeket, de a YouTube véletlenül amatőr videoanyagokat is letörölt. A cég számára egyre nagyobb nehézséget okoz a feltöltött anyagok kezelése, és a médiacégekkel való egyezkedés.
Vágólapra másolva!

A Music Televisiont, a Nickelodeont és a Comedy Central szórakoztató csatornát birtokló Viacom felszólította a YouTube üzemeltetőit, hogy töröljenek le az oldalról több mint százezer felvételt, amelyek a médiacég műsoraiból származnak - adta hírül az AP. A Viacom szerette volna elérni, hogy a videomegosztó szűrje meg a feltöltött felvételeket, de erről nem tudtak megegyezni.

A zenei videók maradhatnak

A YouTube közleményében együttműködéséről biztosította a médiacéget, de sajnálkozását is kifejezte ki az esettel kapcsolatban, mondván, "sajnálatos, hogy a Viacom nem élvezheti tovább a YouTube lelkes közönségének figyelmét, amely segített a Viacom műsorinak népszerűsítésében". A videomegosztón ugyanis az amatőr felvételek mellett leginkább a rajongók töltik fel és küldözgetik egymásnak tévéműsorok, sorozatok részleteit.

A videomegosztó mostanában a zenecsatornák szerepét is kezdi átvenni, a törlési kötelezettség azonban zenei videókat nem érint: a Music Television Networks zenecsatornái ugyanis már korábban felhasználási szerződést kötöttek a YouTube-bal, és osztoznak az ebből származó bevételeken. A Viacom viszont, haladva a korral, saját videomegosztót is indított, így népszerű műsoraikat ők maguk teszik fel az internetre, kézben tartva azok terjesztését.

Független filmet is töröltek

A YouTube nem először kényszerült tartalmainak törlésére: tavaly a japán szerzői jogvédők felszólítása nyomán 30 ezer felvételt kellett eltüntetniük a rendszerből. A mostani akció során azonban, úgy tűnik, a fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntötték, a News.com híradása szerint ugyanis olyan amatőr videókat, független dokumentumfilmeket is töröltek szerzői jogsértésre hivatkozva, amelyeknek semmi közük nem volt a Viacomhoz. Az érintett felhasználók érthetően felháborodtak, de csak véletlen mellényúlásnak tartják az esetet.

A videomegosztó nincs könnyű helyzetben: nem tudja és nem is akarja következetesen megszűrni, mit töltenek fel rá, viszont így fenn áll a veszélye annak, hogy a médiacégek elfordulnak tőle. A YouTube-ra felkerülő videók jelentős része tévéműsorokból, filmekből származik, és az üzemeltetők nem a felhasználókat ellenőrzik, inkább a jogtulajdonosokkal működnek együtt. Magyarán, ha illegális tartalom kerül fel a szájtra, azt kérésre leveszik, vagy megpróbálnak megállapodásra jutni annak gazdájával.

Ingyenreklám kalózkodással

Forrás: Comedycentral.com
YouTube-klón a Viacomtól

Ez viszont nem más, mint szélmalomharc a felhasználókkal, és Hollywood számára nem elég biztosíték. Az olyan nagy stúdiók és tévétársaságok, mint a Viacom, ennél nagyobb biztonságban szeretnék tudni anyagaikat. Sőt, maguk a médiacégek is kalózkodnak a videomegosztón: a blogokat üzemeltető New York-i Gawker Media egyik munkatársa olyan műsorrészleteket töltött fel az oldalra, amelyek a legnagyobb tévétársaságoktól - például a CBS-től, az NBC-től, a CNN-től - származtak, viszont saját kiadványaik reklámszpotjait illesztette beléjük.

A felvételek aktualitásokkal, hírességekkel foglalkoztak, és volt olyan, amelyet 400 ezren néztek meg, jelentős reklámhoz juttatva ezzel a céget. A gawkeresre "átcímkézett" klipek több mint 3 hónapig voltak kinn a YouTube-on, mire levették őket. A videomegosztó jogászai maguk is megdöbbentek a húzáson, de azon is, hogy az ötlet eddig nem jutott eszébe más reklámozónak. A videomegosztót a reklámcégek régóta használják vírusmarketingre, ami azt jelenti, hogy eleve továbbküldésre szánt reklámfilmeket töltenek fel rá. Ezek viszont a hagyományos reklámokhoz hasonlóan saját stúdióikban készülnek, nem pedig más csatornáktól összemásolt felvételek.