Megtévesztő reklámokért büntetett a GVH

Vágólapra másolva!
Reklámjaikban gyógyhatást tulajdonítottak több terméküknek, ám ezen állításaikat nem tudták igazolni, ezért összesen 14 millió forint bírságot kell fizetnie a HRI Marketing Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-nek, valamint a HRI-vitalion Életmód és Egészségvédő Egyesületetnek a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsának döntése értelmében.
Vágólapra másolva!

A GVH amiatt indított vizsgálatot, mert gyanította, hogy az eljárás alá vont cégek összesen 11 egészséggel kapcsolatba hozható terméket a fogyasztók megtévesztésére alkalmas módon népszerűsítenek - áll a hivatalnak az [origo]-hoz eljuttatott közleményében. A versenyhatóság megállapította, hogy a termékek egy részéről (élelmiszerek, kozmetikumok) jogszabályi tilalom miatt nem is lehet kimondani, hogy gyógyhatásúak lennének. A termékek másik részénél nem volt kizárható, hogy valóban gyógyhatásuk van. Ezt az eljárás alá vontaknak kellett bizonyítaniuk, méghozzá úgy, hogy a GVH ne kényszerüljön tudományos állásfoglalás kiadására. Az ilyen tevékenység ugyanis nem tartozik a hivatal hatáskörébe.

Éppen ezért a GVH még a múlt évben felfüggesztette az eljárást, hogy a HRI Kft. az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) bevonásával vagy más módon bizonyíthassa gyógynövény termékei gyógyhatását. Mivel a vállalkozás a reklámjaiban közzétett állítások valódiságát az eltelt idő alatt nem bizonyította, az OGYI-nál eljárást nem kezdeményezett, illetve az intézet hivatalból sem folytatott semmilyen eljárást az ügyben, a GVH a kifogásolható reklámok közzétételében együttműködő kft.-t és egyesületet együttesen 14 millió forint bírság megfizetésére kötelezte. Ezen túlmenően a megtévesztő reklámok közzétételét mind a 11 termékre megtiltotta, és intézkedett arról is, hogy az egyesület tagsága értesüljön a versenyjogsértő tevékenységről.

A GVH felhívja a figyelmet, hogy a nyereségszerzés érdekében folytatott vállalkozási tevékenység azt a kötelezettséget rója a vállalkozásra, hogy a vásárlói szándékot a termékre vonatkozó pontos és ellenőrzött ismereteit közölve befolyásolja. Különösen igaz ez az olyan áruk vonatkozásában, amelyek az emberi egészséggel összefüggésben fejtik ki hatásukat, ezért piaci megjelenésük, szereplésük fokozottabb hatósági ellenőrzés alá esik.