Hajdu Szabolcs és egy nő stációi

Vágólapra másolva!
Hajdu Szabolcs a nyár végén kezdi forgatni a Gyöngéd kezelést, ami a rendező negyedik nagyjátékfilmje lenne, ha be nem csúszott volna közben az Adél versus Friday, ami tévés rövidfilmnek indult, aztán mégis egész estés mozifilm lett. A két új filmről beszélgettünk Hajduval, aki elmondta, hogy tulajdonképpen ikerfilmekről van szó: mindkettőben egy férfiakkal körülvett nő stációit meséli el, csak a Gyöngéd kezelés minden szempontból sokkal nagyobb léptékű lesz.
Vágólapra másolva!

- Kezdjük talán az Adél-lal...

- Ez egy furcsa vállalkozás, mert eredetileg egy tévéfilmre kaptam megbízatást, de addig-addig dolgozgattunk rajta a színészekkel, amíg Garaczi László forgatókönyve jelentősen módosult. Általában egyébként azt gondolom, hogy ahhoz, hogy egy jó irodalmi alapanyagból jó film készülhessen, nagyon át kell alakítani, mert teljesen más a mozgókép nyelvezete, mint az irodalomé. Eredetileg ez egy 40 perces, videóra készülő tévéfilm lett volna, de amikor Nagy András mint operatőr belépett a képbe, azt mondta, hogy legyen inkább film, és amikor a színészek beléptek, és elkezdtünk a jelenetekkel foglalkozni, kiderült, hogy hosszabb elmesélést kíván, és így lett belőle egy kilencven perces, moziba is alkalmas játékfilm. Egy filmrendező csaj egy napját meséli el a film reggeltől másnap reggelig, és az ő stációin keresztül ismerjük meg azt a közeget, amiben él, a férjét, aki színész, a producerével való viszonyát, a többieket. A film a bemutatója napjáról szól, a legfontosabb része az éjszakában játszódik: a premier utáni bulikban kezdődő pánikrohamról, amiben a féléves vagy éves stressz kulminálódik.

- Miben különbözik a film a novellától?

- Laci novellájában egy rádió köré csoportosult az egész történet, én teljesen elszakadtam ettől. Kicseréltem a szereplőket, ott cirkuszi szereplők voltak, itt filmrendező lett a főszereplő, tehát sokkal konkrétabban saját személyes dolgokat toltam bele, a mi életünkben is meglevő viszonyokat fordítottuk át ebbe a történetbe. Azt tartottuk meg, hogy egy nap alatt játszódik. Úgy dolgoztunk, hogy felvetettem az alapkonfliktust, erre elkezdtünk a színészekkel improvizálni, az improvizációk szövegeit rögzítettük, azokból megírtam az egyes jeleneteket, a színészek újra megtanulták a szöveget, ezt próbáltuk és ezt vettük fel.

- Amikor először elolvastad a novellát, még nem tudtad, hogy ennyire átalakítod majd?

- Nem, ez a saját anyagaimmal is így van, megírok egy forgatókönyvet, és az első forgatókönyvhöz képest a végeredmény elképesztően különböző. A Gyöngéd kezelés-nél a forgatókönyv negyedik verziójánál tartok, és köszönőviszonyban nincs az első verzióval, amit írtam. Ha belegondolok, hogy azt annak idején miért is akartam megcsinálni, már nem is értem. Persze azóta eltelt két év.

Fotó: Szabó Pál
Hajdu Szabolcs

- Az Adél-ra visszatérve: részben ugyanazokkal dolgoztál, akikkel a korábbi filmjeidben is. Eleve rájuk írtad a szerepeket?

- Igen-igen. Én nem tudom elképzelni, hogy úgy induljak neki egy filmnek, hogy megírok egy történetet és nem tudom, hogy kikkel fogom megcsinálni. Eleve belekalkulálom azt, hogy kik vannak, hogy kikkel szeretnék dolgozni, és a történetet abba az irányba hajlítom, hogy nekik ebben legyen helyük. A női főszereplő Török-Illyés Orsolya, aki a Fehér tenyer-et leszámítva minden filmemben főszereplő volt, a férje Szabó Domokos, a producer Thúróczy Szabolcs, aki Pintér Béla társulatában játszik, Kovács Lehel a filmbeli gyártásvezető, Mészáros Tibor egy újonnan felfedezett színészt alakít, és Miklós Marcell is játszik a filmben, aki a Kísértések főszereplője volt.

- Készen van teljesen a film?

- Van egy vágott verzió, amit én még mindig "rough cut"-nak nevezek, még van rajta csiszolnivaló.

- De be akarjátok mutatni ősszel, ha jól tudom.

- Én nem ragaszkodom az őszi bemutatóhoz, mert augusztusban kezdem el az új filmet forgatni, és majdnem decemberig nem leszek Magyarországon, de a producereimmel még konzultálnom kell erről. Lehet, hogy inkább a Szemlén lesz bemutatva.

- Magyarul is Adél versus Friday címen fut majd?

- Nem tudom, ez így adta magát angolul. Néztem bokszmeccseket, és rájöttem, hogy ez a film is olyan, mint egy bokszmeccs, csak egy pénteki nap az ellenfél. Magyarra a "versus" nagyon nehezen átültethető, az Adél kontra péntek annyira nem jó...

Fotó: Szabó Pál
Hajdu Szabolcs

- Akkor beszéljünk a Gyöngéd kezelés-ről.

- Az egy nagyságrendekkel nagyobb vállalás. Nagyjából 2 millió euró a költségvetés, német, angol, magyar koprodukcióban készül. Nagyon bonyolult, és valószínűleg az eddigi legnehezebb filmem organizáció szempontjából, rendezőileg és operatőrileg is. Hat nagy blokkja van a filmnek, ami hat karakter köré épül. Ez a hat blokk mindig más helyszínen van: az első a román tengerpart nyáron, a második Erdély télen, a harmadik egy utazás Európán keresztül, a negyedik egy nyugat-európai város belvárosa, utána visszatérünk Romániába, és a hatodik rész újra Nyugat-Európa. Újra egy nő van a középpontban, és hat férfi szereplő is van. Tulajdonképpen nagyon hasonló a két film, képzőművészeti hasonlattal szeretem is diptichonnak nevezni őket. Itt is egy nő van a középpontban, itt is stációk vannak, itt is férfi szereplők veszik őt körbe, ugyanaz történik, csak itt sokkal nagyobb ívben, több év alatt zajlik a történet, gyakorlatilag egész Európán keresztül. Minden ki van tágítva benne, de gyakorlatilag ugyanaz a struktúrája. Orsolya játssza a női főszerepet, de az előző filmhez képest itt egészen másfajta férfi karakterek lesznek.

- A női főhős mivel foglalkozik?

- Semmivel, nincs foglalkozása és nincs identitása. Kicsit olyan identitásnélküli valaki, mint a bohócok, csak van, mint egy emberi archetípus, akin keresztül nagyon sok mindent megtudunk a világról. Egyébként Romániában élő magyar, de ez teljesen lényegtelen. Ha nagyon földhözragadtan kéne elmesélnem ezt a sztorit, azt mondanám, hogy egy egzisztenciális elvándorlásról van szó: azért indul el, hogy a gyerekét eltartsa, hogy átlépjen egy küszöböt, amit a szüleinek nem sikerült.

- Kik szerepelnek még a filmben?

- Aki a Fehér tenyer-et látta, biztos emlékszik az edzőre, Gheorghe Dinicára, ő az egyik férfi karakter, a kisfiú, Orion Radies egy másik, benne lesz Andi Vasluianu, aki egy nagyon tehetséges fiatal román színész, lehetett őt látni mostanában Magyarországon is román filmekben (a Jelszó: a papír kékre vált-ban szerepelt - a szerk.), van egy másik női karakter is, Oana Pellea, aki a Fehér tenyér-ben az anyát játszotta, és lesz egy angol vagy francia színész is, akiről még folynak a tárgyalások.

- Kész lesz a Szemlére?

- Biztos, hogy nem, mert decemberben fejezzük be a forgatást, és legalább négy hónapig tart majd a vágás. Nem szeretnék kapkodni ezzel, nem éri meg elsietni, mert akkor az ember átkozhatja saját magát, hogy elkapkodta.

Bujdosó Bori