Kéretlen csomagokért bírságolt a GVH

Vágólapra másolva!
Három csomagküldő vállalkozásra összesen 10,5 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a fogyasztók megtévesztése és választási szabadságuk korlátozása miatt. Vásárolni nem kívánó ügyfeleik ugyanis csak anyagi áldozatok árán tudták leállítani a meg sem rendelt csomagok kézbesítését.
Vágólapra másolva!

A GVH egy fogyasztói panasz alapján azért kezdett vizsgálódni, mert két svájci székhelyű csomagküldő cég, az Editions Atlas SA, valamint leányvállalata a Provea SA, a magyar Linea Directa Communications Kft.-n keresztül megtévesztő állításokat közöl az általuk forgalmazott alsóneműkkel, illetve kártyasorozatokkal kapcsolatban - írja a Versenyhivatal az [origo]-nak küldött közleményében. A vizsgálat során kiderült, hogy a Provea nagy példányszámú lapokba behúzott, négyoldalas szórólapjain a Miriale női, illetve a Tono férfi fehérneműkről a fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatást adott.

Az árakra és minőségre vonatkozó állításokat ("kivételes, rendkívüli, piacvezető") a cégek nem tudták igazolni, így azok "nem tekinthetőek valóságosnak" - fogalmaz a közlemény. Az árakat például olyan, zárójelben feltüntetett "eredeti árhoz" viszonyították, amelyen ténylegesen soha nem értékesítettek. A GVH mindkét céget elmarasztalta azért, mert megrendelés nélkül küldtek árut. Tették ezt ráadásul úgy, hogy a vásárolni nem kívánó címzettnek kelljen intézkednie a meg sem rendelt csomagok küldésének leállítása érdekében. Amennyiben az áldozat ezt nem tette meg, fizetési felszólítást kapott, a cégek ráadásul szándékosan megnehezítették a csomagküldés leállítása érdekében teendő intézkedéseket.

A számítógépes, földrajzi és horgolási ismereteket, valamint gyógy- és fűszernövényekről szóló kártyacsomagokat küldő Editions Atlas SA szintén a vásárlók választási szabadságát korlátozta a hivatal szerint, amikor a fogyasztó nem kapott egyértelmű tájékoztatást arról, hogy a gyűjtemény hány kártyacsomaggal lesz teljes, hány témakört ölel fel az egész gyűjtemény, témakörönként érkeznek-e a csomagok; valamint azért, mert a fogyasztónak a hűségnyilatkozat megtételekor nincs információja arról, mennyi idő alatt lehet a teljes gyűjteményt beszerezni, és az mekkora költséggel jár.

A GVH elmarasztalta a Linea Directa Kft.-t is, mert úgy találta, hogy telemarketing tevékenysége során a fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatást ad a fehérneműről, a fogyasztó választási szabadságát korlátozó információt ad a kártyacsomagokra nézve és közreműködik abban, hogy Provea, valamint az Editions Atlas a csomagküldő kereskedelem alapvető szabályait sértő gyakorlatot tarthassanak fenn. A versenyhatóság súlyosító körülményként vette figyelembe, hogy a két svájci társaság több éven keresztül, üzletpolitikai jelleggel alkalmazta a megtévesztő hirdetéseket, amelyek nagy példányszámú napi és hetilapokon keresztül a fogyasztók széles rétegeihez jutottak el. Súlyosbító körülményként merült fel, hogy a Provea és az Editions Atlas tulajdonosa és képviseletét ellátó tisztségviselője azonos, valamint, hogy utóbbi társaság leányvállalatának tájékoztatási gyakorlatát a GVH korábban már vizsgálta.

A jogsértések miatt a GVH a Linea Directa Kft-re és a Provea SA-ra egyetemlegesen 7,5 millió, a Linea Directa és az Editions Atlas SA-ra pedig 3 millió forint bírságot rótt ki. Emellett a három vállalkozást eltiltotta az eddigi hirdetési és ajánlási gyakorlat alkalmazásától is.