Jól fogynak a virtuális ajándékok

Vágólapra másolva!
Ajándékok, amelyeket nem lehet fényes papírba csomagolni, aki kapja, sosem fogja viselni, megenni, magával hurcolni, vele aludni. Az internet új őrülete: a virtuális ajándék.
Vágólapra másolva!

Számítógép által generált árucikkek hódítják meg a világot, az emberek egyre több valódi pénzt - bár ajándékonként csupán keveset - áldoznak nem kézzelfogható dolgokra. "Aki ilyen meglepetést kap, úgy érzi, mintha a Becsületrendet adományozták volna neki" - mondja Dave Coffey a floridai Sapient marketingvállalat munkatársa, aki maga is jócskán beszerzett az új "trendi cuccokból", például a Facebook közösségi szájt egydolláros (kb. 180 forintos) kínálatából.

Nagy sikereket könyvelhetnek el a személyre szabott emotikonok (mosolygó, szomorú, kacsintó és más érzelmeket kifejező e-mail-figurák), amelyeket limitált kiadásban vehetünk meg ismerőseinknek. Amióta a Facebook februárban elindította virtuális áruházát, 24 millió darab kelt el belőlük.

Más szolgáltatók - például a virtuálisvilág-építő Second Life, az Utherverse vagy a Stardoll - vásárlási utalványokat bocsátott ki, amelyekkel a megajándékozott avatárja, vagyis játékbeli karaktere juthat hozzá a játékát gazdagító kellékekhez - virtuális ruhatárhoz, ékszerekehez, bútorokhoz. Egy pár "digitális" csizma például 2-3 dollárba (360-540 forintba) kerül abban a "világban", amelyben 20-30 dollárért juthatunk hozzá egy egyéni figurához.

Forrás: [origo]

Ruhásszekrény a Stardollon

New York-i Jeff Roberts, egy a mintegy 11 millió Second Life-játékosból, ajándékutalványokat kapott, amelyek valódi pénzként használhatók a játék üzleteiben: fodrászhoz mehet virtuális alteregója, ruhákat vásárolhat vagy más hasznos holmikra tehet szert. Szerinte ezekben az ajándékokban rendkívül vonzó az egyszerű beszerzés lehetősége.

Jó biznisz van a virtuális cuccokban

"Néhány klikk és kész is. És nincs izgalom a postai kiszállítás miatt..." - magyarázza. Kel Kelly bostoni üzletasszony cége nevében száz dollárért vásárolt informatikai ajándékokat a Facebooknál. "Bárki írhat egy szabvány-emailt azzal a szöveggel, hogy szeretettel köszöntjük új üzletfeleink sorában, de ez valami más. Sokkal egyénibb." Kelly azt állítja, akár 5-10 dollárt is kifizetne egy igazán vicces, egyéni, különleges virtuális ajándékért.

"Egyelőre az lehet az érzésünk, hogy ezek a holmik olcsók. De véleményem szerint az árak majd felmennek. Sok pénz van még ebben az üzletben" - mondja Robbie Blinkoff, az internet tendenciáit kutató kulturális antropológus. Szerinte a "nemigazi" ajándékok területén a korlátozott példányszámok, kis szériában megjelenő cikkek érhetnek el sikert. Különben az egész olyan, mintha beszélgetés helyett emailt küldenénk a szomszéd asztalnál ülő kollégának.

Sokak szerint csak pénznyelők

A trend ellenzői szerint a virtuális ajándékok személytelenek, ügyes pénznyelő trükkök. De sokan nem csodálkoznak a nemlétező cikkek szaporodásán. Hiszen - mondják - már eddig is sok holmiért fizettünk, amelyeket nem lehet a polcra tenni.