Százmilliós bírságot kapott a Media Markt

Vágólapra másolva!
Százmillió forintra büntette a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a Media Markt hálózatot működtető céget, mert úgy ítélte meg, hogy a május és június közötti időszakban menő "Hülye, aki nem ünnepel" reklámkampány káros a gyerekek értékítéletének fejlődésére. Az ügyvezető gyakorlatilag nonszensznek titulálta az ügyet, hiszen a reklámtestület kifogástalannak találta a kampányt, míg a hatóság törvénybe ütközőnek. A cég a bírságot postai sárga csekken kapta, a lánc az ügyet a bíróságra tereli - derül ki a Napi Gazdaságból.
Vágólapra másolva!

A cigarettagyártókra kirótt büntetés után újra tekintélyes bírságot szabott ki a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) : 100 millió forintra büntette a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft.-t a "Hülye, aki nem ünnepel" szlogen miatt.

A büntetést a Közép-magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Főfelügyelősége rótta ki összesen 23 írásos bejelentés alapján, majd a bírságról szóló (a közüzemi díjak miatt jól ismert) sárga csekket egy borítékban adta fel a társaság számára. Ezt követően a regionális fogyasztóvédelmi szervezeteket összefogó NFH másodfokon jóváhagyta a bírság összegét és a regionális szervezet indoklását.

A regionális szervezet a reklámtörvényben szereplő tilalomra hivatkozik, amely szerint tilos olyan reklámábrázolás, amely károsíthatja a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését, és különösen tilos az olyan reklám, amely a gyermek- és fiatalkorúakat veszélyes, erőszakos, továbbá szexualitást hangsúlyozó helyzetben mutatja be.

A hatóság arra az álláspontra jutott, hogy a reklám silány kifejezésmódja a gyermekeknél értékrendbeli torzulást, értékzavart idézhet elő. Sőt, ennél erősebb pszichológiai okfejtést alkalmaz a hatóság, e szerint a reklámban bemutatott hamis értékrend a gyermekek személyiségét, erkölcsi fejlődését és erkölcsi érzékét nagymértékben hátrányosan befolyásolja.A százmilliós bírság mellett a regionális fogyasztóvédelmi hatóságok összesen 2,6 millió forint büntetést róttak ki köztéri reklámozókra is ugyanezen ügy miatt.

Ám meglepő módon a kampányban részt vevő elektronikus médiumokat a hatóság nem piszkálta.A megfejthetetlennek tűnő titok nyitja az lehet, hogy az Önszabályozó Reklámtestület első körben még kifogástalannak minősítette a kampány kreatív részeit, majd amikor a szervezetet is megtámadták a szlogen miatt, a reklámtestület azzal védekezett, hogy a tévés szpotokból kiderül, valójában miért használják a szlogent, de álláspontja szerint az óriásplakátokról ez nem derült ki, kvázi kihátrált a Media Markt mögül.

Nem véletlen tehát, hogy Maurer Andor, a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója értetlenül áll a bírságolás előtt. Mint lapunknak elmondta: a cég a kampány előtt kikérte a reklámtestület véleményét, amely nem talált benne etikai kifogást. Ráadásul a szlogenre épülő kampány mondanivalója az élet ünnepléséről, nem pedig a máshol vásárlók megbélyegzéséről szólt - mondta az ügyvezető igazgató. Hozzátette: a cég több országban használta ugyanezt a szlogent, de csak itthon találták törvénysértőnek.