Kártyás fizetés már az APEH-nál is

Vágólapra másolva!
Január elsejétől tovább bővült az elektronikus ügyintézés lehetősége az adóhatóságnál. Az újdonságok között kiemelkedő szerepe van a bankkártyás adófizetésnek, mivel teljeskörűen elektronikus lett az adóügyintézés. Igaz, erre egyelőre csak a központi ügyfélszolgálatokon felállított terminálokon keresztül kerülhet sor.
Vágólapra másolva!

Az idei évtől teljessé vált az adóbevallások elektronikus útra terelése. Ettől függetlenül az elszámolások többsége hagyományosan, papír alapon is benyújtható még. A havi bevallásra kötelezettek esetében ellenben 2006, illetve 2007 óta az összes többi bevallás is kizárólag elektronikus formában teljesíthető.

Vélhetően egyszerűbb és gyorsabb lesz az idén a személyi jövedelemadóval kapcsolatos elszámolás. A bevallások on-line továbbítása jó ideje nem tekinthető már újdonságnak. Az adófizetés miatt azonban a májusi dömping időszakban az elektronikus bevallóknak sem sikerült a hosszas postai sorban állást megúszniuk. A bankkártyás fizetésnek éppen ez az egyik legnagyobb előnye.

Január elsejétől az APEH 23 központi ügyfélszolgálatán - a fővárosban a Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság központi ügyfélszolgálatainál a Vaskapui utcában, a Petneházy utcában és a Gvadányi úton, vidéken pedig a megyeszékhelyeken működő központi ügyfélszolgálatokon - összesen 141 terminálon keresztül lehet bankkártyás fizetést teljesíteni. Az adóhatóság régiónként átlagosan 5 automatát működtet. Ezek az OTP-Bank által elfogadott valamennyi bankkártyát, így különösen a VISA, a VISA Elektron, az American Express, a MasterCard, a Maestro, A MasterCard Elektronic és a Bankpont logós OTP bankkártyát is elfogadják.

Jó hír, hogy a székhelytől, lakóhelytől függetlenül bármelyik ügyfélszolgálat kártyaterminálja használható a bankkártyás adófizetéshez, amelynek a költségeit az állam viseli. Hátrány ugyanakkor, hogy a vidékieknek valamelyik megyeszékhelyre mindenképpen el kell utazniuk.

Megújuló eBev portál

Az idei év másik fontos újdonsága, hogy megújul az Elektronikus Nyomtatvány Kitöltő (ENYK) program és az elektronikus bevallások elküldésére szolgáló eBev portál. Az úgynevezett platform független program használata során aktív "help" szolgáltatás segíti a kitöltést és bizonyos beállításokkal elérhető az is, hogy kizárólag az adózóra vonatkozó lapokat nyissa meg a program az adott bevallás kitöltésekor - olvasható a sajtótájékoztatóhoz készített háttéranyagban.

Az eBev portál kapcsán áttekinthetőbb menüszerkezetet, a korábbinál lényegesen több keresési és szűrési lehetőséget, szabadon meghatározható rendezési szempontokat, az előzmények lekérdezhetőségét, illetve a bevallások és az üzenetek összekapcsolt megjelenítését ígéri az APEH.

Az adóhatóság honlapján az eddigien felül hamarosan közzéteszik a csoportos áfa-alanyiságot választók, az áfa- vagy eva-alanynak nem minősülő szervezetek, illetve a végrehajtás alatt álló adózók adatait és a törölt adószámokat is.

Eltűnik a papír

Januártól az adóhatóság lehetővé tette az adatbejelentő, illetve a változás-bejelentő lapok túlnyomó többségének az internetes benyújtását . Az új lehetőséggel természetesen csak az okmányirodai regisztrációval rendelkező az adózók élhetnek. A nyomtatványokat ugyanis az ügyfélkapun keresztül kell az adóhatóságnak megküldeni. Januártól lehetővé vált az is, hogy az elektronikusan adózók az egyéb beadványaikat (például fizetési halasztás, részletfizetés engedélyezése) iránti kérelmeiket is az interneten keresztül jutassák el az APEH-hoz.