Máshogy hat a web a sajtóra, mint várták

Vágólapra másolva!
Az internet alapjaiban változtatta meg az újságírást, de nem egészen úgy, ahogy azt korábban jósolták - derül ki egy hétvégén közzé tett tanulmányból.
Vágólapra másolva!

A legalapvetőbb várakozás az volt az internettel kapcsolatban, hogy demokratizálja majd az újságírást, és új hangokat, új nézőpontokat hoz be a köztudatba. Ezzel szemben az online kiadványok inkább csak a máshol már megjelent anyagokat adják tovább - derül ki a Project for Excellence in Journalism éves jelentéséből (State of the News Media) az AP szerint.

A főleg az amerikai sajtóra koncentráló tanulmány megállapítja: az USA-ban az iraki háború és a 2008-as elnökválasztási kampány dominálta a híradásokat, olyannyira, hogy minden negyedik híradás ezekről szólt. Irak, Irán és Pakisztán kivételével az összes amerikai híradás kevesebb mint 6 százalékában esett szó a világ többi részéről.

Egyre fontosabb az online

A médiacégek számára különösen aggasztó lehet, hogy a fogyasztók egyre nagyobb hányada tanulja meg elkerülni a hirdetéseket. A jelentés szerint az újságírók terhelése is növekszik, mert bár míg a közönség mérete változatlan, addig egyre kevesebben állítják elő ugyanazt a hírmennyiséget.

A napilapok weboldalai is egyre fontosabb szerephez jutnak. Míg ezek pár éve csak a nyomtatott újság "napi hullaházaként" szolgáltak a lap anyagának újraközlésével, addig ma lehet, hogy a legfontosabb sztorik ott jönnek le nap közben. A kutatás vezetője, Tom Rosenstiel ebben a "délutáni újság bizonyos értelemben vett újjászületését" látja a weben.

Szívesen kísérleteznek az újságírók

Egy külön felmérés kiderítette, hogy az újságírók szívesen veszik az új kihívásokat, amelyeket az online korszak támaszt irányukban, és nem tekintik pluszmunkának ezeket. A legtöbben szívesen blogolnak, és jó néven veszik az olvasóktól érkező visszajelzéseket. A hagyományos, írott műfajtól eltérő multimédiás anyagok - filmek, prezentációk - készítését szintén értékes tapasztalatként élik meg. A szerkesztőségek nagyon aktívan kísérleteznek az újszerű megoldásokkal.

A kutatásból az is kiderül, hogy az amerikai hírportálok ritkán számítanak végső állomásnak az olvasók számára, mivel gazdag hozzáférést biztosítanak külső forrásokhoz és információkhoz, és egymásra is reflektálnak. Elképzelhető például, hogy a Washington Post cikkét a The New York Times oldalán keresztül találja meg az olvasó - hozza fel példaként az AP. A jelentés egyik meglepő megállapítása, hogy a "civil újságírók" által létrehozott híroldalak és blogok sokkal kevésbé nyitottak a külső kommentárra, mint a "hagyományos" (vagy mainstream) média.