Photoshop tippek: konvertálja fekete-fehérre!

Vágólapra másolva!
Aki azonban színes digitális képeivel szeretne kísérletezni és költségmentes felfedező útra indulna a fekete-fehér fényképezés területén, annak igen hasznos opciót kínál a legújabb Photoshop Elements.
Vágólapra másolva!

A digitális fotózás elterjedésével egyre több lelkes amatőr tér át a divatos, ám dráguló fekete-fehér filmes technikáról a színes digitális fényképezésre. Ez azonban teljesen újfajta látásmódot kíván, ezért gyakran találkozunk azzal a jelenséggel, hogy az ember nézegeti újonnan készült fotóját, de valami nem stimmel: "fekete-fehérben jobb lenne..." Igen ám, de ha az összes digitális gépben alapopcióként jelenlevő fekete-fehér módban fényképezünk, és mindezt nem RAW formátumban tesszük, akkor búcsút mondhatunk a színes képnek; ráadásul a digitális fényképezőgépek által készített fekete-fehér képek meg sem közelítik a film nyújtotta kontrasztot, mélységet és textúrát.

Ugyan az alábbi cikk a Photoshop Elements nyújtotta fekete-fehér konvertálási lehetőségről szól, mégis leszögezném, hogy a fekete-fehér fotózás szerelmesei számára továbbra is a jó öreg ezüstzselatin a nyerő. Aki azonban színes digitális képeivel szeretne kísérletezni és költségmentes felfedező útra indulna a fekete-fehér fényképezés területén, annak igen hasznos opciót kínál a legújabb Photoshop.

A színes és a fekete-fehér fotográfia közti egyik legmarkánsabb különbség abban rejlik, hogy míg a színes fotón a különböző színek és színárnyalatok kapcsolata és elrendezése formálja a kompozíciót és a "művészi hatást", addig a fekete-fehér fényképen ezt a szerepet a kontraszt és a szürkeárnyalatok töltik be. Ez azért fontos, mert az emberi szem érzékelése sokkal közelebb áll a színes fényképhez, mint a fekete-fehérhez: színeket látunk, és színekben komponálunk.

A fekete-fehér fotográfia teljesen másfajta észlelést kíván: a fényárnyék-hatások, a tárgyak elhelyezkedése, az előtér-háttér, a kontrasztok érzékelését. Mindemellett az általánosan használt (pánkromatikus) fekete-fehér filmek színérzékenysége teljesen eltér a szemünkétől, ezért meg kell tanulnunk, hogy a világoskék, zöld, illetve sárga tárgyak világosabbak, míg a vörösek és kékek sötétebbek lesznek a képen, mint amilyennek látjuk őket.

A digitális fényképezőgép érzékelője hasonlóan reagál a színekre, mint a fekete-fehér film. Ezért jó esetben (ha nincs túl- vagy alulexponálva), az elkészült színes kép tartalmazni fogja mindazt az információt, amire a Photoshopnak szüksége van a konvertáláshoz. Alább három példát láthatunk a műveletre. Mindhárom olyan kép, amelynek nem különösebben izgalmasak a színei, viszont szürkeárnyalatokkal sokkal többet lehet kihozni belőlük.

Forrás: [origo]

Az első egy portré. A portréknál általában a színeknél sokkal fontosabbak az arc gödrei és ráncai, a szem fénye, vagy a háttér és előtér kontrasztja. (A szín legtöbbször meg is nehezíti a dolgunkat, hiszen borzasztóan nehéz eltalálni a megfelelő, természetes bőrszínt.) A fekete-fehér változaton a bőr árnyalatai sokkal markánsabbak, a bőr és a hajszín viszonya is megváltozott. A szemek csillogása sokkal fontosabb szerepet kapott. Az arc, bár sötétebb lett, jobban kiemelkedik a háttérből. Eltűnt a baloldali zavaró színsáv, ami a bőrszínnel szinte egybemosódott. A háttérben látható tárgyak kevésbé zavarosak, sokkal jobban támogatják a kompozíciót, mint az eredeti változaton.

Forrás: [origo]

A második kép egy iszapos mocsárban fekvő emberalakot ábrázol. A mocsár zöld színe inkább visszataszító, árnyalatai egybemosódnak. A fekete-fehér változaton ugyanakkor a szürkeárnyalatok gyönyörűen kiemelik ennek a különös anyagnak a textúráját - hihetetlen sok árnyalata lesz az iszapnak. Nyálkássága sem érezhető, durvábbnak, szárazabbnak látszik. A sötét sár sokkal erősebb kontrasztba kerül az emberi test fehérségével. Míg a színes változat inkább egy rendőrségi helyszínelést juttat eszünkbe, a fekete-fehér verzió a kép valódi témájára, ember és természet, test és anyag viszonyára irányítja figyelmünket.

Forrás: [origo]

A harmadik képen egy olajfa látható, sejtelmes, ködös erdővel a háttérben. Az egész kép kissé homályos, jellegtelen, pedig a téma gyönyörű. Fekete-fehérre konvertálva a képet, arra törekedtünk, hogy a háttér jelentős változása nélkül a fa sokkal hangsúlyosabbá, kontrasztosabbá váljon. Megfigyelhető, hogy mennyivel jobban kirajzolódik a törzs textúrája, illetve, hogy a levelek mennyivel jobban kiemelkednek a ködből. Mindebben nemcsak a kontraszt növelésének, de a vörös árnyalatok jelentős világosításának is szerepe van: látható, hogy a vöröses táblácskák szinte teljesen kifehéredtek. Olyan, mintha vörös szűrőt használtunk volna. A zöldek szintén világosodtak - ilyen lenne a zöld szűrő hatása. Ezek persze csupán virtuális effektusok, hiszen nem a "film" által érzékelt fényt, csupán a vörös, zöld, illetve kék pixeleket világosítják, illetve sötétítik az eredetileg színes képen.

Lássuk tehát, hogyan segít mindebben a Photoshop. Nyissuk meg a konvertálni kívánt képet, majd kattintsunk az Enhance menü alatt a Convert to Black and White parancsra (Alt+Ctrl+B). A megjelenő ablakban egymás mellett láthatjuk az eredeti színes, és a módosított fekete-fehér képet; élő előnézetet kapunk a változtatásokról. Az ablak alsó felében egy menüt, valamint csúszkákat találunk. A menü alapértelmezett beállításokat tartalmaz, amelyek remek kiindulópontot adnak az esetleges további módosításokhoz. Választhatunk Infra-hatás (Infrared Effect), Újság (Newspaper), Portré (Portrait), Tájkép (Scenic Landscape), Városi/Pillanatkép (Urban/Snapshot), és Élénk tájkép (Vivid landscape) közül.

Forrás: [origo]

Ha kiválasztottuk a képünkhöz leginkább megfelelőt, a csúszkákkal módosíthatjuk az árnyalatokat negatív, illetve pozitív irányban. A vörös (Red), zöld(Green) és kék (Blue) csúszkák az eredeti színes (RGB) kép vörös, zöld és kék pixeleit világosítják vagy sötétítik a fekete-fehér képen. A negyedik csúszkával a kontrasztot (Contrast) állíthatjuk. Ha egy lépéssel nem vagyunk elégedettek, kattintsunk az Undo gombra. Ha az egészet előlről szeretnénk kezdeni, a Reset gombra kattintva visszaáll az eredeti állapot. Ha végeztünk, kattintsunk az OK-ra, és ne felejtsük el más néven elmenteni a fájlt.

Forrás: [origo]

Kísérletezzünk kedvünkre: a Photoshop újonnan kifejlesztett konvertáló alkalmazása rengeteg lehetőséget kínál, és a kezdő, illetve amatőr felhasználók számára is elérhetővé és könnyűvé teszi a színes képek fekete-fehérre konvertálását. Ráadásul a finomhangolási lehetőségek révén jó minőségű, kívánalmainknak megfelelő fényképeket hozhatunk létre.

Sipos Dániel