A fizetési szokások barométer elnevezésű felmérés keretében hat országban - Ausztria, Cseh Köztársaság, Lengyelország, Magyarország, Románia és Szlovákia - 1200 vállalatot kérdeztek meg követeléskezelési jellemzőiről és a fizetési kockázatokról.
A tanulmány szerint a belföldi üzleti partnerek fizetési szokásainak értékelése Magyarországon a legrosszabb. A magyar vállalkozások háromnegyede ügyfeleit "rossznak" vagy "közepesnek" minősítette, ezzel a magyar cégek voltak a leginkább kritikusak valamennyi vizsgált ország közül.
Az Atradius szerint ez abból eredhet, hogy itt a legnagyobb a különbség a fizetési határidők és a tényleges fizetési időpont között.
A kelet-közép-európai országok közül Románia mellett Magyarország rendelkezik a leghosszabb fizetési határidőkkel. Ugyanakkor Magyarország kivételével minden ország igazítja a hitelezési határidőket az ügyfelek gazdasági ágazatától és származási országától függően.
A magyar vállalatok csak az esetek egyharmadában biztosítanak eltérő fizetési határidőket.
A cégek fele késik hazánkban
A felmérésbe bevont kelet-közép-európai vállalkozások között a késedelmes fizetés inkább szórványosan volt tapasztalható, semmint rendszeresen. A legrosszabb helyzetben Magyarország van, a cégek majdnem fele késedelemesen rendezi tartozásait.
A tanulmány szerint a magyar vállalatok szkeptikusak a belföldi vállalkozások fizetési magatartásának jövőbeni javulását illetően.
A külföldi üzleti partnerek azonban a magyar vállalatok fizetési szokásait - a német cégekéhez hasonlóan - átlagosnak tartják.
A felmérés szerint a magyar vállalatok szélesebb körben használnak intézkedéseket annak érdekében, hogy megvédjék magukat a behajthatatlan követelésekkel szemben. A magyar cégek leginkább az "átvételkor fizetés" módszert alkalmazzák a védelem eszközeként.
Az Atradius 2006 óta vizsgálja Európa országainak fizetési szokásait. A Kelet-Közép-Európában folytatott felmérés keretein belül 1200 személlyel készült telefonos interjú.
Az Atradius Group teljes körű követeléskezelési megoldásokat, hitelbiztosítási, viszontbiztosítási és követelésbehajtási szolgáltatásokat kínál, a világ kereskedelméből éves szinten 465 milliárd eurót biztosít a nemfizetés ellen. A vállalatcsoport 40 országban 160 irodát üzemeltet.