Jön az egységes agrártámogatási rendszer

Vágólapra másolva!
Az agrártárca már a jövő év elején bevezetné az ún. egységes gazdaságtámogatási rendszert (az SPS-t), amit várhatóan augusztusban bejelent az Európai Uniónak. Jelenleg a mezőgazdasági támogatás feltétele bizonyos termékek előállítása, ezzel szemben az SPS-ben a támogatáshoz jogosultságot kell szerezni. A váltás nyertesei az állattenyésztők lehetnek, míg a gyepgazdálkodással foglalkozók rosszabbul járhatnak.
Vágólapra másolva!

Ősszel folytatja az Országgyűlés az egységes mezőgazdasági támogatási rendszer bevezetéséről és működtetéséről szóló törvényjavaslat általános vitáját. A Közös Agrárpolitika 2003 évi luxemburgi reformja hozta létre az összevont (egységes) gazdaságtámogatási rendszert (SPS). Az SPS rendszerben a gazdálkodónak ahhoz, hogy támogatásban részesülhessen, úgynevezett támogatási jogosultságokra van szüksége. Az egyénileg megállapított támogatási jogosultságok lehívása nem adott termék előállításától függ, hanem a termelőnek a tulajdonában lévő jogosultságok számával megegyező hektárszámú mezőgazdasági területtel kell rendelkeznie. Vagyis a támogatási jogosultság alapján kapható támogatást a használatban lévő - a jogosultságok számával megegyező hektárszámú - mezőgazdasági terület alapján fizetik ki.

A kiosztott támogatási jogosultság a gazdaság tulajdonába kerül, amit évente a használatában lévő jogosult terület alapján lehet támogatásként érvényesíteni. Amennyiben - jogosult terület hiányában - az üzem a jogosultságát vagy annak egy részét három évig nem képes támogatásként igénybe venni, úgy az az adott gazdaság számára elvész. A támogatási jogosultság vagyoni értékű jognak tekinthető, mely az adott tagországon vagy régión belül, földterülettel vagy anélkül átruházható (értékesíthető), ideiglenesen átengedhető vagy természetes személyek örökölhetik. A jogosultságok, mint vagyoni értékű jogok első kiosztása eredeti szerzésnek minősül, így nem adóköteles. A támogatási jogosultság átruházásakor (például eladás, ajándékozás, csere) a nemzeti tartalék javára azonban bizonyos visszatartási lehetőségekkel lehet élni.

Speciális szabály az állattartókra

Főszabályként tehát a támogatási jogosultság csak jogosult területtel együtt eredményez támogatást. Derogációként, bizonyos esetben azok a tejtermelők, szarvasmarha és juhtartók, akik támogatási referenciával igen, de megfelelő földterülettel nem rendelkeztek, terület nélkül is kaphatnak majd támogatást, amennyiben a nagy számosállat egységben (LU) kifejezett állatlétszámuk legalább felét megtartják. Mivel ezek a támogatási jogosultságok földterülettől függetlenül is aktiválhatók, a normál jogosultságoktól elkülönülten kell őket kezelni. A speciális támogatási jogosultságok igénybevételének lehetősége az új tagállamok területnélküli állattartóinak is fennáll.

Egyészséges termékek

A SPS egyik fontos eleme, hogy a támogatásért cserébe a gazdálkodónak egészséges termékeket kell úgy előállítania, hogy közben a környezetet sem károsítja. A támogatás feltétele 19 környezetvédelmi, állatjóléti és élelmiszerhigiéniai előírás maradéktalan betartása. Az ún. "kölcsönös megfeleltetési rendszer" így tekinthető egy új támogatási filozófiának is, ahol a társadalom egésze is profitál a termelőknek kiosztott milliárdokból.

Nemzeti boríték, nemzeti tartalék

A tagállam számára a támogatás összegszerű megállapításának alapja az ún. támogatási felső határ, a nemzeti boríték. Miután a tagállamnak lehetősége van továbbra is bizonyos termékekre termeléshez köthető támogatásokat is alkalmazni, így ezek összegét, valamint a képzett nemzeti tartalékot le kell vonni a nemzeti borítékból, és a megmaradt összeg adja az SPS jogosultságok összességét (SPS boríték).

Nemzeti tartalék címén a tagállam a támogatási felső határ egy részét visszatarthatja. A tartalék tartalmazza a támogatási felső határ és a támogatási jogosultságok összességének különbségét is, amennyiben az utóbbi a kisebb (ki nem osztott jogosultságok). A nemzeti tartalék összege növekszik továbbá a fel nem használt támogatási jogosultságokkal, amelyek automatikusan a nemzeti tartalékra szállnak, továbbá a tagállamok által opcionálisan alkalmazott, a jogosultságok értékesítéséhez kapcsolódó százalékos elvonásokkal. A tagállam a tartalék terhére objektív és diszkriminációmentes feltételrendszer alapján új támogatási jogosultságokat oszthat ki, illetve a meglévők értékét növelheti. A nemzeti tartalék szolgálhat fontos ágazatpolitikai célokat, kapcsolódhat szerkezetátalakítási programokhoz és kezelhet bizonyos vis major és jogszabályban felsorolt egyéb speciális helyzeteket, de mindenekelőtt a rendszerbe később belépni szándékozó új termelők, illetve fiatal agrárvállalkozók számára biztosít támogatási jogosultságokat.

Szankcióként csökkenhet a juttatás

A rendszer lehetőséget teremt a mezőgazdasági termelőnek juttatott közvetlen kifizetések csökkentésére vagy megszüntetésére, ha a termelő nem tartja be a kölcsönös megfeleltetés szabályait. Az előírt követelmények 19 közösségi jogszabályt ölelnek fel, míg a jó mezőgazdasági és ökológiai állapot minimumkövetelményeit a tagállamoknak kell meghatározni egy uniós keret alapján. A fizikai ellenőrzésre kiválasztott kérelmezőket a kifizető ügynökségnek - az érintett szakhatóságok bevonásával - ellenőriznie kell, és az esetleges meg nem felelést további szempontok szerint kell súlyoznia, majd megállapítani a támogatás csökkentésének mértékét vagy a támogatásból való teljes kizárást.

Van aki nyer, van aki veszít

A törvényjavaslatot előterjesztő földművelésügyi államtitkár elmondása szerint a magas hozzáadott értéket képviselő ágazatok mindenképpen a nyertesek között lesznek, és ez elsősorban az állattenyésztőkre igaz. A gabonatermelők a pénzüknél maradnak, talán kicsivel több pénzt kapnak. A gyepgazdálkodással foglalkozók viszont az átlagosnál rosszabbul járnak az átállással.

Az ellenzéki képviselők a készülő törvényjavaslat ellen foglaltak állást, mondván, hogy arra Magyarország még nincs felkészülve. Rendezetlenek a földbérleti és földhasználati viszonyok, a birtokszerkezet nem stabil és egy ilyen környezetben ezt a rendszert nem lehet bevezetni. Azok lesznek a nyertesei az SPS-nek, akik 5-10 ezer hektár földet bérelnek, mert ők fogják megkapni a támogatási jogosultságot más tulajdona után.