A németeknél fizetőssé válhat az autópálya

Vágólapra másolva!
Fizetőssé válhatnak a német autópályák a személygépkocsik számára, ha a berlini kabinet elfogadja egy a gazdasági minisztérium megbízásából készített szakvélemény javaslatait. A tárca azokat a szóba jöhető megoldásokat vizsgálja, amelyekkel az üzemanyagokra vonatkozó esetleges adókedvezmények miatti bevételkiesést pótolni tudná az államkassza. A matricát a külföldi autósoknak is meg kellene vásárolniuk. Az elképzelések szerint a heti matrica 10,5, a havi 30, az éves pedig 100 euróba kerülne - írja a Világgazdaság.
Vágólapra másolva!

Michael Glos (CSU) gazdasági miniszter szóvivője megerősítette, hogy a tanulmány elkészítésére már 2007-ben megbízást adott a tárca. A lépés célja annak feltérképezése, hogyan lehetne visszaszorítani a - főleg a kelet-bajorországi - határok mentén egyre nagyobb mértéket öltő benzinturizmust. Az olcsóbb üzemanyag-beszerzés érdekében külföldi benzinkutaknál tankoló német polgárok miatt becslések szerint évi több mint 4 milliárd euró adóbevételtől esik el a kincstár - írja a Reuters.

A kormány számára készített elemzés több lehetőséget vizsgál annak modellezésére, milyen pénzügyi következményekkel járna, ha az ásványi olajra kivetett jövedéki adót literenként minimum két, legfeljebb 13 eurócenttel mérsékelnék. A tanulmány számításai szerint abban az esetben, ha a benzin adótartalmát három, a dízelét pedig két centtel csökkentenék, az államkasszának 358 millió, míg rendre hét- és ötcentes mérséklésnél már 1,1 milliárd euró bevételkieséssel kellene számolnia. Ugyanakkor a másik oldalon ehhez rendre 41 és 317 millió euró többletet könyvelhetne el a kincstár a külföldre irányuló benzinturizmus visszaesésének köszönhetően - mutat rá a Die Welt. Az autópálya-matricák eladását is hozzászámítva a tanulmány szerint az állam összességében akár 3,5 milliárd eurós bevételtöbbletet is elérhetne, de még a legdrasztikusabb adócsökkentés esetében is 1,5 milliárd euró pluszra számíthatna.

A német autóklub (ADAC) ugyanakkor korántsem lelkesedik a gazdasági tárca elképzeléséért: a tanulmányban felvetett ötletet több mint pimasznak nevezte a szervezet alelnöke. Ulrich Klaus Becker szerint valójában nincs másról szó, mint Glos átlátszó kampányfogásáról. A német autóvezetőknek tényleges tehermentesítést kellene felkínálni az üzemanyagadók mérséklésével, ahelyett hogy ilyen "bűvészmutatványokkal" szúrnák ki a szemüket - fogalmazott.

Az üzemanyag Németország legtöbb szomszédjánál olcsóbb, mint Európa legnépesebb államában. Így például a szuperbenzin literét Svájcban 24, Csehországban 19, Ausztriában pedig 20 centtel alacsonyabb áron lehet megvásárolni, mint amennyibe Németországban kerül - áll a Világgazdaságban.