Rossz üzlet a Lidl a Basicnek

Vágólapra másolva!
Befürdött a Lidl-lel a Basic: a feltörekvő német bio-szupermarketlánc nagyra törő tervei - miszerint a diszkonthálózattal szövetkezve évente 25-50 új bioboltot nyitnak, s így hamarosan piacvezetőkké rukkolnak elő - megbuktak - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Történt ez elsősorban azért, mert a Basic-vásárlók tömegesen hátat fordítottak addigi kedvenc üzletüknek, jelezve: nem kérnek a Lidlből.

Miközben Németországban a hazai termelők képtelenek lépést tartani a növekvő kereslettel, s a szaporodó bioboltok egyre több importbioterméket forgalmaznak, a Basic - költségcsökkentési okokból - állásokat épít le, a beszállítókkal pedig meghosszabbított fizetési határidőkről tárgyal. Josef Spanrunft, az egyik alapító-résztulajdonos szerint a tavalyi 91 millió eurós árbevétel elmaradt a tervektől.

Tavaly nyáron a Basicet irányító Spanrunftot még más hangulat jellemezte. Jó egy évvel ezelőtt derült ki, hogy a Lidl nagy titokban megvette a Basic részvényeinek 23 százalékát, sőt egy baráti átvételi ajánlatot is letett az asztalra.

A Lidl azonban tüske a bioboltok közönségének szemében: a beszállítói árakat kegyetlenül lenyomó, a szakszervezetek alapítását akadályozó, s dolgozóit rejtett videokamerákkal figyelő cég filozófiája szöges ellentétben áll a bioélelmiszereket vásárlók életfelfogásával és társadalomképével.

A vevők mellett a Basic beszállítói is bojkottot hirdettek. A közvélemény nyomására a Lidl kénytelen volt kihátrálni, s eladni egy svájci holdingnak a megszerzett részvényeket. A Basic egyik társalapítójának és pénzügyi igazgatójának, a Lidl érkezése felett bábáskodóJohann Priemeiernek vennie kellett a kalapját. Ráadásul úgy, hogy a 22 százalékos tulajdonrészt birtokló Priemeiert nemcsak kitiltották a Basic központjából, hanem kártérítési keresetet is indítottak ellene. A vitát nemrég zárták le.

Spanrunft szerint az élelmiszerek árának jelentős növekedése a biopiacra is kihat, sokan meggondolják, hogy megvegyék-e a hagyományosnál 15-30 százalékkal drágább "természetes" termékeket. A Basic-főnök e fogyasztói visszafogottsággal magyarázta, hogy miért csökkentik üzleteik területét és szűkítik a kínálatot.

A többi ágazati szereplő, valamint piaci elemzők azonban egészen másként látják. A német bioboltok tavaly 5,3 milliárd eurós árbevételt könyvelhettek el, ez 15 százalékos növekedést jelent - tájékoztat a Népszabadság.