A Peugeot-kulisszák mögött - Peugeot-múzeum, Sochaux

Vágólapra másolva!
Sochaux-ban megtekintettük a gyár L'Aventure Peugeot névre keresztelt múzeumát, kipróbáltuk a gyűjtemény néhány büszkeségét, sőt még a restaurátorműhelybe is bepillantottunk.
Vágólapra másolva!

Fotó: Póla Gergely [origo]

Négyszázasok: az első, a harmincas évek közepéről, és egy 406-os
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Peugeot a ráncfelvarrt 407-es dinamikus bemutatóját a 308-aséhoz hasonlóan Elzászba szervezte. Egyfelől ebben semmi meglepő nincs, hisz a márka központja mindig is ez a térség volt, ezúttal viszont nem csak a "hazai pálya" indokolta a helyválasztást. A vállalat nemrégiben legyártotta ötvenmilliomodik járművét, és ehhez kapcsolódóan az újságírók fejest ugorhattak a történelembe a márka főhadiszállásán, Sochaux-ban.

Bár a felfrissített modell elnyerte tetszésemet, sokakkal együtt alig vártam, hogy véget érjen a több mint 200 kilométeres tesztvezetés. Ennek oka, hogy az út végén a 4-es széria korábbi típusai várták a zsurnalisztákat: 406-osok, 405-ösök és nyolc veterán, melyeket a múzeumból hoztak. A magyar küldöttség cseh, szlovén és horvát kollégákkal egészült ki, így elég népes tábor szállt versenybe az oldtimerekért. A verseny csaknem szó szerint értendő: a 407-es menetpróbája során a többség igyekezett a lehető legkevesebb időt eltölteni fotózással, pihenéssel - az itinerben megbúvó hibára viszont senki sem lehetett felkészülve. Akik nem vették észre idejekorán, azok lekéstek arról, hogy valódi választási lehetőségük legyen, és meg kellett elégedniük a közelmúlt járműveivel. Nekem szerencsém volt: a kollégáim által "lestoppolt" nyitott, kabrió-limuzin 402-esben még volt egy hely.

Fotó: Póla Gergely [origo]

A Lion Bébét a Bugatti tervezte, a nem sokkal kisebb játékautó a hűtő hasonlóságát szemlélteti
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A 03-as előtti sorozatokhoz sofőrt is "mellékeltek", így az út során értékes információkkal lettünk gazdagabbak, például hogy az 1938-as Coach Décapotable kivitel egyike a csupán 209 legyártott darabnak. Itt Cotal gyártmányú, négyfokozatú elektromágneses szerkezet végzi a fokozatok kapcsolását, a vezetőnek csak egy kis "dzsojsztikot" kell mozgatnia, egyetlen ujjal. A váltás gyakorlatilag olyan, mint napjaink selespeedes Alfáiban - csak épp ez a kocsi hetvenéves.

Hiába a gyári múzeum közelsége, miközben áthaladtunk a kisvárosokon, minden szem ránk tapadt. Ezek a gépek csak különleges alkalmakkor gördülnek ki "lakhelyükről", még a környékbeliek sem nagyon láthatták őket az utcán.

Fotó: Póla Gergely [origo]

A Peugeot PR-ese, Bálint Zsófi ízlelgeti a 402 Coach Décapotable vezetőülését
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Másnap reggel ismét közelharc a kollégákkal a régebbi típusokért - irány a L'Aventure Peugeot. Ezúttal egy 402 Légere-t sikerült kibrusztolni. A sofőr úgy fogalmazott, hogy ez a kocsi kora GTI-je volt: erősebb motort és könnyebb felépítményt kapott, mint a normál 402-esek.

Sochaux-ban varázslatos programok vártak a résztvevőkre: a tárlat megtekintése, veterán gépek tesztvezetése, bepillantás a múzeum raktárába, valamint látogatás a műhelyben. Egy magamfajta embernek kétszer tizenkét óra talán elég is lenne, de tekintettel az időkorlátra - egész pontosan kollégáimra és a hazainduló járatra - kénytelen voltam három órából kihozni a lehetséges maximumot.