A repülőkatasztrófa tönkreteszi a Spanairt

Vágólapra másolva!
A spanyol Spanair légitársaság repülőgépének múlt heti madridi katasztrófája valószínűleg végleg megpecsételte a súlyos pénzügyi nehézségekkel küszködő cég sorsát.
Vágólapra másolva!

A vállalatot - sok más versenytársához hasonlóan - súlyosan érintette az üzemanyag árának meredek emelkedése, miközben az utazási kedv lanyhult. A Spanair charter járatain elsősorban turisták utaznak, akik érzékenyebben reagálnak a jegyár emelésére, mint az üzletemberek. Emiatt már az első félévben 55 millió eurós vesztesége keletkezett a vállalatnak, ami az anyavállalatot, a SAS skandináv légitársaságot is a veszteségzónába repítette. A vállalatnak legalább 300 millió euró tartozása van.

A madridi repülőtéri katasztrófa miatt megingott a bizalom Spanyolország második számú légitársasága iránt: visszaestek a jegyeladások, és várhatóan komoly kártérítést kell kifizetnie a társaságnak az áldozatok hozzátartozóinak.

Ágazati elemzők szerint a cég aligha menekülhet meg a csődtől, és az anyavállalat is igencsak törheti a fejét, mit tegyen veszteséges leányvállalatával. A skandináv vállalat már legalább másfél éve próbálkozik a 2003-ban megszerzett Spanair eladásával, idén júniusban azonban közölték, hogy egyelőre felhagynak a vevőkereséssel, mivel a repülés általános válsága közepette senki sem érdeklődik komolyan a cég iránt, illetve csak túl olcsón lenne hajlandó megvenni.

Jelentős fejlesztésekre lenne szükség a Spanairnél, hiszen 65 gépből álló flottájából 36 az olyan "kerozinfaló" MD-82-es modell, amely a madridi repülőtéren balesetet szenvedett. A flottát takarékosabb gépekre kellene cserélni, de ez többmilliárdos beruházást igényelne. Ezért is döntött az anyavállalat az eladás mellett, majd e terv meghiúsulása után nagyszabású takarékossági programot hirdetett meg jelentős elbocsátásokkal és járatritkításokkal, illetve több gép - köztük a szerencsétlenül járt MD-82-es - forgalomból való kivonásával.