Később fejleszt a Budapest Airport

Vágólapra másolva!
A Budapest Airport üzemi eredménye tavaly 7,8 milliárd forint volt, adózás előtti vesztesége azonban 2007-ben több mint 5 milliárd forintra nőtt; az elmúlt két évben a társaság 35,9 millió euró fejlesztést ütemezett át későbbre, míg a vagyonkezelő szerint a fejlesztési hiány ebben az időszakban 46,6 millió eurót tett ki.
Vágólapra másolva!

Az Állami Számvevőszéknek (ÁSZ) az ÁPV Zrt. tavalyi tevékenységéről készített jelentéséből, illetve a BA beszámolójából kiderül, hogy 2006-ban 9,2 milliárdos üzemi eredmény mellett, az adózás előtti veszteség 2,6 milliárd forint volt. Az üzemi eredményt mindkét évben a reptér megvásárlása során felvett hitelek törlesztő részleteinek és kamatainak elszámolása rontotta.

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) felszólította a BA többségi tulajdonosát a fejlesztési hiány megfizetésére, illetve jelezte tárgyalási készségét a fejlesztések végrehajtása érdekében - derül ki az ÁSZ jelentéséből.

A különbség a szerződés eltérő értelmezésével függ össze, mivel a társaság a saját eszközein, tehát nem a kincstári vagyonon végzett fejlesztéseket, valamint azok banki finanszírozásával összefüggő költségeket is teljesítésként tüntette fel a jelentésben.

A jelentés szerint ennek alapját az is jelentheti, hogy a vagyonkezelési szerződésben félreértelmezhető módon állapították meg a fejlesztési kötelezettségekkel érintett területeket. Olyan létesítmények, berendezések is bekerültek ebbe a körbe, amelyek nem képeznek állami tulajdont, például a csomagszállító rendszer, illetve a beléptetést és utas ellenőrzést célzó berendezések - áll a jelentésben.

Nem volt elég az utas

A szerződésben rögzített fejlesztési ütemezéseket utasszámhoz kötötték, amelyek a tervezettnél alacsonyabb utasforgalom miatt - a szerződésben 2007-re előírt 9 millióval szemben 8,5 millió volt - szintén nem teljesültek. Ezért az ÁSZ szerint egyeztető tárgyalásokra és a beruházások új ütemezésében történő megállapodásra van szükség a fogalmak tisztázása, egyértelmű rögzítése mellett. Az egyeztetések megkezdődtek, jelenleg is folynak - erősítette meg az MTI-nek Szollár Domokos, a BA kommunikációs vezetője.

A brit BAA 2005-ben nyert a BA privatizációs pályázatán, összesen 465 milliárd forint tranzakciós értéken jutott a társaság 75 százalék mínusz egy szavazatához, a repülőtér 75 éves üzemeltetési jogához, továbbá a tevékenységhez szükséges állami tulajdonú eszközökhöz. A tulajdonos ezen kívül vállalta, hogy a vagyonkezelés 75 éve alatt az éves bevétel 0,5 százalékát, de minimum 750 ezer eurót fizet a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak.

A BAA mögött a versenyben a második helyen végzett Hochtief konzorcium 406 milliárd forintot ajánlott, majd tavaly nagyjából ekkora áron, 1,9 milliárd euróért vásárolta ki a BAA-t, adósság nélkül, amelyet két részletben fizettek, illetve fizetnek ki: az ügylet zárásakor és 2011-ben. Az új tulajdonos öt év alatt 261 millió eurós fejlesztést ígért. A BAA még ezt megelőzően értékesítette a földi kiszolgálási üzletágat a török Celebi-nek 39 millió euróért.