Több Skoda-eladás, mégis kisebb profit

Vágólapra másolva!
Több autót adott el, mégis jelentősen csökkent a legnagyobb cseh autógyár nyeresége az első kilenc hónapban. A jelenség oka elsősorban az erős korona. Újabban már a kereslet is csökken, ezért termelésvisszafogásra és árcsökkentésre kényszerül a cég.
Vágólapra másolva!

A Skoda Auto adózott eredménye 24,7 százalékkal csökkent az év első háromnegyedében az egy évvel korábbihoz képest. A cég bevétele 2,2 százalékkal 158,1 milliárd koronára apadt, pedig a Skoda az első háromnegyed évben 530 924 autót adott el, 14,8 százalékkal többet az egy évvel korábbinál - közölte pénteken Jaroslav Cerny, a Skoda Auto Mladá Boleslav szóvivője.

A profitcsökkenést az erős koronával, az egyre agresszívabb piaci környezettel és a nemzetközi pénzügyi-gazdasági válság negatív hatásainak első begyűrűzésével magyarázzák a cégnél. Az utóbbi hetekben már a kereslet is csökkenni kezdett.

A túl drága cseh korona nagyon megnehezíti, szinte gátolja a Skoda tervezett külföldi térnyerését - véli Holger Kintscher, az igazgatótanács tagja. - A helyzet tovább romlik. A drága fémek és acélipari termékek miatt hozzánk is begyűrűzik a nemzetközi pénzügyi válság, és csökken a kereslet az új gépkocsik iránt - mondta az időközi beszámolót kommentálva. Megjegyezte: mindezért át kell dolgozni a beruházási terveket.

A növekvő eladás elsősorban az első félévet jellemezte, amikor a cég 17,9 százalékkal több kocsit értékesített, mint 2007 első felében. - A harmadik negyedévben is érezhető volt már a feszültség, a kereslet lanyhulása - mondta Fred Kappler, az igazgatótanács értékesítésért felelős tagja.

A Skodák kereslete elsősorban a kelet-európai országokban volt magas. Kelet-Európában 98 519 autót adott el a cég, ez 45,8 százalékos növekedés. Oroszországban 36 898 kocsi kelt el, 89,9 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ukrajnában 62,3 százalékkal 25 387-re emelkedett az eladott Skodák száma. Nőtt az eladás Indiában és Kínában is.

A Volkswagen csoportba tartozó Skoda az utóbbi hetekben elismerte a problémákat, és már szeptember végén bejelentette: tekintettel a nemzetközi pénzügyi válságra, az idén néhány ezerrel kevesebb autót fog gyártani az eredetileg tervezettnél. Ennek érdekében egyelőre egy hétre leállították a munkát a Skoda-gyárban, és megszüntették a korábban betervezett szombati műszakokat is.

Árcsökkentést is elhatároztak. - Ennek mértéke néhány esetben eléri a 100 ezer koronát (egymillió forint) - jegyezte meg a szóvivő. A rendszerváltás óta sikeresen növekvő Skoda gyárnak ez az első komoly árcsökkentése.

A cseh autóipari szövetség csütörtöki közlés szerint a recesszió következtében a jövőben mintegy 10 ezer autóipari munkás veszítheti el munkahelyét. Ez az ágazat jelenleg több mint 125 ezer embernek ad munkát Csehországban.