Mégis kap hitelt az amerikai autóipar

Vágólapra másolva!
15-17 milliárd dolláros szövetségi áthidaló hitelhez jut a három vezető amerikai autógyár, a General Motors, a Ford Motor és a Chrysler - a kongresszusból péntek este kiszivárgott információk szerint erről állapodtak meg egymással a Fehér Ház képviselői és a törvényhozás demokrata vezetői.
Vágólapra másolva!

A segélycsomagról szóló határozatot a kongresszus a demokrata politikusok reménye szerint már jövő héten jóváhagyja és aláírásra megküldi George Bush elnöknek. Az összeg alig a fele annak, mint amennyit a detroiti hármak igényeltek; a vállalatok vezérigazgatói a héten folyó washingtoni egyeztetéseken 34 milliárd dollárt kértek az összeomlás elkerüléséhez. A demokrata vezetők azt remélik, hogy a kialkudott összegből a GM, a Ford és a Chrysler márciusig folytathatja működését, akkor az Obama-kormány és az új összetételű kongresszus már új mentőcsomagról dönthet.

A három legnagyobb amerikai autógyártó közül kettő, a General Motors és a Chrysler a napokban figyelmeztetett, hogy már decemberben összeomolhat, ha nem kap sürgősen szövetségi segítséget. A csődtől fenyegetett detroiti hármak a héten nyújtották be Washingtonban a kongresszusnak átszervezési terveiket. A három autógyártó eladásai novemberben nagyot zuhantak az egy évvel ezelőttihez képest: a GM forgalma 41 százalékkal, a Fordé 31-gyel, a Chrysleré 47-tel csökkent.

A pénteki megállapodás kapcsán George Bush elnök figyelmeztetett: a három vezető autóvállalat egyike nem biztos, hogy túl fogja élni a válságot.

Az áttörést jelentő megegyezés hosszas tárgyalások után született meg: Nancy Pelosi házelnök meghajolt Bush feltétele előtt, az áthidaló hitelt abból a 25 milliárd dollárból kapják meg a cégek, amely a kongresszus eredetileg az energiatakarékos járművek fejlesztésének támogatására szavazott meg. Pelosi eredetileg azt szerette volna, hogy a detroiti vállalatokat a 700 milliárd dolláros banki mentőcsomagból segítsék ki, a Fehér Ház azonban ettől kategorikusan elzárkózott.

Pelosi irodája közölte: a kongresszus ragaszkodni fog ahhoz, hogy az adófizetők pénzéből nyújtandó kölcsönöket folyamatos és szigorú felügyelet mellett költsék el az amerikai autóipar hosszú távú versenyképességének biztosítására.

A The Washington Times szerint a Nagy Hármaknak nem szabadna több szövetségi hitelt nyújtani. A lap szerint a nagy szövetségi kölcsön modellje nem működik, ez bebizonyosodott már 1979-ben, az akkor megsegített Chrysler esetében. Ehelyett arra van szükség, amire a Chrysler annak idején nem volt hajlandó: csődeljárás keretében gyökeres átszervezést kell végrehajtani a munkaszerződések újratárgyalásával.