Loeb feltette a koronát a 2008-as szezonjára, a gyártók között a Citroën a bajnok

Vágólapra másolva!
Sebastien Loeb ismét sokkolta vetélytársait, a Wales Rali záró napján behozta Latvalát, és megnyerte a futamot. A Citroën duplázott, hozzájuk került a gyártók világbajnoki címe is, míg a PWRC-ben Aigneré és a Mitsubishié a 2008-as trófea.
Vágólapra másolva!

A Wales Rali - és egyben a szezon - utolsó napján mindössze négy gyorsasági szerepelt a programban, ám mindegyik elég hosszú volt, így a versenytáv majdnem száz kilométer volt. A jég vasárnap is megkeserítette a versenyzők életét, reggel -4 fokos hidegben rajtoltak el a pilóták.

Loeb lemaradása két nap után mindössze hét másodperc volt Latvala mögött, így várható volt, hogy a világbajnok - aki még soha nem nyert itt - támadni fog. Ennek tükrében nem meglepő, hogy ő nyerte az első szakaszt, ahol öt szekundumot rögtön le is faragott hátrányából. Az élen álló finn pedig mindent megpróbált, állítása szerint a határon autózott, de legnagyobb igyekezete is csak a második időhöz volt elég. Mögöttük a harmadik Sordo és a negyedik Petter Solberg egymás idejeit figyelték, a spanyol tartotta a dobogós helyet. Jól kezdtek a Suzuki csapat tagjai, Andersson és Gardemeister is pontszerző helyen álltak, a két SX4 WRC pedig - ahogy a két nap folyamán végig - hiba nélkül üzemelt.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd


Hirvonen mindent megpróbált, hiszen a Citroënek esetleges kiesésekor még lehetett volna esély a Ford címvédésére. Ezúttal a legnagyobb igyekezet is csak a 8. helyhez volt elég, jövőre újra megpróbálja a finn


A második gyorsaságit újfent Loeb nyerte, bár ezúttal csupán 0,8 másodpercet hozott Latvalán. A francia annyira lekövette a finn nyomait, hogy majdnem ugyanabba az árokba estek be mind a ketten. A többiek tisztes távolból követték a párbajozó kettőst, helycsere nem történt az első tízben.

Délutánra az első két szakasz ismétlése maradt, a fagy is felengedett valamelyest. Loeb szélvészgyorsan teljesítette a gyorsaságit, de a célban értesült arról, hogy kiugrott a rajtnál, s ezért 10 másodperces büntetést könyvelhetett el. A Citroën pilótája nem akarta elhinni hogy hibázott, biztos volt benne, hogy tévedés történt. A pályán elért ideje 9,2 másodperccel volt jobb Latvaláénál, de így gyakorlatilag nem történt változás. Henning Solberg kiütötte a Ford Focus WRC hátsó futóművét, így kiállni kényszerült, pedig jó esélye volt akár az ötödik hely elérésére is.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd


Solberg beleszürkült a mezőnybe a brit ralin, ahogy az egész esztendő folyamán végig. A kékeknek muszáj lesz változtatniuk valamin, mert a két élcsapattal nem tudják tartani a lépést


A verseny, és az egész szezon utolsó rajtja előtt volt izgalom, hiszen megerősítést nyert, hogy Loeb hibázott, így Latvala mögé került. A francia mindent egy lapra feltéve hajtott, és 4,9 másodperccel futott jobb időt a finnél. Ezzel pedig ha minimálisan is, de megelőzte riválisát, s egy újabb rekordot állított fel: senki nem nyert még egy esztendőben 11 futamot, ő megtette. A célban - a belső kamerás felvételek alapján -bebizonyosodott, hogy Loeb mégsem ugrott ki az utolsó előtti szakasz rajtjában, így a tíz másodperces büntetését végül törölték. A Citroën csapat-világbajnoki címe így is, úgy is biztossá vált, hiszen Sordo érkezett harmadiknak, Solberg előtt. Andersson beállította a Suzuki legjobb eredményét az ötödik hellyel, a balesete után visszatérő Duvalt, és csapattársát, Gardemeistert előzte meg. Hirvonen óriási hajrával csípte el az utolsó pontot, amely csak szépségtapasz volt a Ford számára: idén trófea nélkül maradt Malcolm Wilson gárdája.

Valentino Rossi vasárnapra belejött a Focus WRC vezetésének tudományába, bár többen - köztük egy PWRC-s autó - is előtte végeztek, végül a 12. helyen ért be az olasz motoros. Érdemes megemlékezni a legfiatalabb pilótáról: a friss jogosítvánnyal bíró 17 esztendős Tom Cave nemcsak célba ért, hanem az N3-as kategória leggyorsabbja is volt.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd


Aigner a PWRC kategória 2008-as győztese. Ehhez Hänninen kiesése is kellett, de egész éves teljesítménye alapján rászolgált az osztrák a címre


A PWRC mezőnyének utolsó napja sem volt eseménymentes. Patrik Flodin megszerezte saját, és az új Impreza első kategóriagyőzelmét a sorozatban, honfitársa, az S2000-res Peugeot volánjánál ülő Sandell viszont kiesett, műszaki hiba miatt. Aignernek elég lett volna a harmadik hely is a világbajnoki címhez, de így a második hely jutott az osztráknak, Wilks állhatott még a célban a dobogóra.

A hosszú és izgalmas évad után rövid lesz a téli szünet, a 2009-es szezon február elején kezdődik. Rendhagyó módon nem a Monte Carlo Rali - a rotációs rendszernek "hála" a patinás futam nem lesz tagja a sorozatnak - lesz az első, hanem az ír verseny. Az biztos, hogy jövőre még a jelenlegi szabályok szerinti autók indulnak, és a jelenlegi éllovasok is ott lesznek a rajtnál.

Fotó: Topspeed/Bálint Richárd


Az örökké jókedvű Rossi harmadik nekifutásra is adós maradt a jó eredménnyel a rali-világbajnokságon. Vasárnap már remek időket autózott, alighanem sokkal jobbakat az élmezőnyhöz képest, mint amilyen köröket ők futnának az olaszhoz képest egy MotoGP géppel


A verseny végeredménye:

1.Loeb/Elena Citroën2:43:09,6
2.Latvala/Anttila Ford + 0:12,7
3.Sordo/MartiCitroën + 1:20,6
4.P. Solberg/MillsSubaru + 1:59,6
5.Andersson/Andersson Suzuki + 4:04,1
6.Duval/Giraduet Ford+ 5:07,8
7.Gardemeister/TuominenSuzuki+ 5:25,0
8.Hirvonen/Lehtinen Ford+ 5:38,8




PWRC:

1.Flodin/BergstenSubaru2:56:01,3
2.Aigner/WichaMitsubishi + 1:42,1
3.Wilks/PughMitsubishi + 2:07,7




A világbajnokság állása egyéniben:

1.Loeb/Elena Citroën 122 pont
2.Hirvonen/Lehtinen Ford 103 pont
3.Sordo/Marti Citroën 65 pont
4.Latvala/Antilla Ford 58 pont
5.Atkinson/Prevot Subaru 50 pont
6.P. Solberg/Mills Subaru 46 pont
7.Duval/Pivato Ford 25 pont
8.H. Solberg/Menkerud Ford 22 pont




A világbajnokság állása a gyártók közt:

1.Citroën Total WRT 191 pont
2.BP Ford Abu Dhabi WRT 173 pont
3.Subaru WRT 98 pont
4.Stobart VK M-Sport Ford WRT 67 pont
5.Suzuki WRT 34 pont
6.Munchi's Ford WRT 22 pont




A világbajnokság állása a PWRC-ben:

1.Aigner/Wicha Mitsubishi 38 pont
2.Hänninen/Markkula Mitsubishi 36 pont
3.Ketomaa/Teiskonen Subaru 28 pont