Vágólapra másolva!
A járműipari tevékenységet folytató Rábát az elmúlt évek jelentős hatékonyságnövelő intézkedéseinek köszönhetően felkészülten érte a gazdasági válság - mondta el Pintér István, a Rába elnök-vezérigazgatója.
Vágólapra másolva!

A cégcsoport már a múlt év utolsó negyedéve óta gördülő tervezést folytat, ami azt jelenti, hogy a következő három hónap szerződéses állománya alapján tervezi a pénzügyi és a humán erőforrás felhasználását.

Ha az iparág nem él át újabb jelentős visszaesést, a vállalatcsoport várhatóan nem kényszerül további munkaidő-csökkentésre a következő időszakban. A négynapos munkahét januári bevezetése arra adott lehetőséget, hogy a cégcsoport minden jó munkaerőt megtartson, megőrizve ezzel a vállalatnál felhalmozott tudást. Az elnök-vezérigazgató hozzátette: némi kompenzációval a bérek arányosan csökkentek, ami a menedzsmentre is érvényes.

Az elnök-vezérigazgató emlékeztetett arra, hogy tavaly szeptember-októberben megkezdték az erőforrások szűkítését a bérelt munkaerő leépítésével. A válság kezelésének eredményeként a vezetés összességében kisebb méretű céggel, hatékonyabb tevékenységgel, csökkenő közvetett költségekkel számol, de az üzemi szintű nyereség fenntartását várja. Ugyanakkor az európai piacokon a piaci rész bővítését is tervbe vették, amire jó alapot ad az, hogy a válság miatt a Rába csoport nem veszített el vevőket.

A Rába tudatos vevőépítési stratégiát folytat: az iparág vezető cégeinek a beszállítója, kiegyenlített a vevőkör, és vevőre szabott kiszolgálási modellt alkalmaznak. Bizonyos termékkörökben a Rába a fejlesztési potenciálját is felkínálja - mondta Pintér István -, hozzátéve: már vannak ilyen jellegű szerződéseik is.

A Rába visszafogja a beruházásokat, de azt a vevőkkel egyeztetve teszi - magyarázta az elnök-vezérigazgató. Elsősorban a futómű üzletágban a legfontosabb kapacitásokra, illetve azokra költenek, amely termékeket az Európai Unió piacaira szánják. A vezetőség azzal számol, hogy a beruházási költségek az amortizáció alatt maradnak.

A Rába menedzsmentje 2002-2003-ban már átélt egy válságot, de a mostani jelentősen eltér ettől a világméretek miatt - magyarázta Pintér István. Az elnök-vezérigazgató hozzátette: éppen a korábbi válság sikeres menedzselésének eredményeként a mostani válság felkészülten érte a Rábát. A három stratégiai üzletág - a futómű, az alkatrész és a járműgyártás -, valamint a három stratégiai piac - az Európai Unió, az Egyesült Államok és a FÁK-államok - megfelelő diverzifikációt jelentenek.

A termék portfolió összetétele biztosítja azt, hogy a termelés a piacok zsugorodása miatt nem zuhan be egy időben. A futómű üzletágat tekintve például a válság jelenlegi szakaszában a leginkább a haszonjárművek érintettek, viszonylag jó még a mezőgazdasági gépek és a speciális járművek piaca is. A Rába menedzsmentje azt érzékeli, hogy egyes termékek iránt az év második felében már élénkülhet a kereslet.

A Rába elnök-vezérigazgatója szerint nehéz megjósolni, hogy mi várható az exportpiacokon. Az Egyesült Államokból várnak a legkorábban pozitív jeleket, amit az Európai Unió hat-kilenc hónapos késéssel követhet, így 2010 elején élénkülhet ez a piac. A FÁK-országokban más a helyzet: ott az a kérdés, hogy a hatalmas devizatartalékokat miként használják fel, illetve hogy az alacsony nyersanyag- és olajárak miként befolyásolják a piacélénkítési lehetőségeket.

Pintér István úgy látja, hogy a válság átalakítja az autóipar beszállítói piacát. A sok apró és olcsó vállalkozás helyett optimalizált ellátási rendszerek lesznek. A "szinkronizált" beszállítói lánc ugyanis jobb készletezést és így hatékonyabb gazdálkodást tesz lehetővé, és a sok kicsi optimum helyett a rendszer optimumára fognak törekedni.

A Rába részvényeit a Budapesti Értéktőzsdén jegyzik. A társaság várhatóan március 3-án teszi közzé a 2008. évi gyorsjelentését, addig a tőzsde szabályainak megfelelően nem közölhet adatokat a gazdálkodásáról.