Vágólapra másolva!
Az év végéig változatlan feltételekkel folyósítják az úgynevezett roncsprémiumot Németországban - döntött szerdai ülésén a német kormány, amely 1,5 milliárd euróról 5 milliárd euróra emelte az ehhez szükséges pénzalapot.
Vágólapra másolva!

A döntés értelmében az állam 2009 végéig továbbra is 2500 eurós támogatást nyújt azoknak a vásárlóknak, akik legkevesebb kilenc éves - vagy annál idősebb - autóikat új, a környezetvédelmi szempontoknak jobban megfelelő gépkocsira cserélik.

A német kormány a januárban elhatározott konjunktúraélénkítő csomag keretében léptette életbe az említett roncsprémiumot, amely a súlyos értékesítési válságba került autóipar helyzetének javítása érdekében új, környezetbarát gépkocsik vásárlásának elősegítését célozta. A hatóságok erre a célra 1,5 milliárd eurót irányoztak elő, amely 600 ezer új autó vásárlásának támogatására elegendő.

Az intézkedés kedvező fogadtatásra talált, az idős autóikat újra cserélni kívánó vásárlók megrohamozták a kereskedéseket, különösen a kis autókat részesítve előnyben. A hatalmas kereslet láttán nyilvánvalóvá vált, hogy az 1,5 milliárdos alap heteken belül teljesen kifogy.

A fogyasztóknak tetszik, a nagy autógyáraknak nem

Ennek nyomán határozta el a konzervatív-szociáldemokrata kormány, hogy a pénzalapot 5 milliárd euróra emeli, ezt azonban a támogatás már nem lépheti túl. Az 5 milliárdos alap kereken 2 millió vásárlási kérvény támogatására elegendő. Az óriási keresletet jelzi, hogy az illetékes hatóságokhoz a mai napig 1,2 millió kérelem érkezett be, s abból naponta mintegy 6000 kerül feldolgozásra. Mindezt azt is valószínűsíti, hogy a vásárlóknak több hónapot kell várniuk mind az új autóra, mint a támogatás kifizetésére.

A kormány döntését még jóvá kell hagynia a német parlament két házának. A Bundestag, illetve a Bundesrat jóváhagyása azonban bizonyosra vehető a koalíciós pártok többsége miatt. Az intézkedés nyomán az állam adósságterhei 4,2 milliárd euróval nőnek.

A roncsprémium a siker ellenére nem örvendett egyértelmű népszerűségnek az autógyártók körében. A vásárlók ugyanis az olcsóbb és kis méretű gépkocsikat keresték, s ebből fakadóan a mindenekelőtt nagyobb gépkocsikat gyártő Audi, a BMW és Daimler mindeddig semmit nem profitált az intézkedésből.