Kétszeresére nőtt a leépítést tervező cégek száma

Vágólapra másolva!
A magyar vállalkozások 63 százaléka érzékeli rosszabbnak jelenlegi helyzetét a tavalyi év végéhez képest, és 14 százalékuk véli úgy, hogy már kifelé tart a gödörből - derült ki a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) áprilisi felméréséből.
Vágólapra másolva!

Itt találja a válsággal kapcsolatos összes hírt!

Míg januárban a magyar vállalkozások háromnegyede küzdött értékesítési gondokkal, addig áprilisban már a cégek 83 százaléka érzékeli a piac szűkülését. Ennek ellenére a menedzserek a következő hónapokban gyenge, de fokozatos élénkülést várnak a forgalomban.

A felmérés szerint most kétszer annyi vállalat tervez elbocsátásokat, mint az év elején. Az áprilisi vizsgálatból azonban az is kiderült, hogy a menedzserek nem feltétlenül a létszámleépítést tartják legfontosabb eszközüknek a versenyben maradásért folytatott küzdelemben. A recesszió átvészelésére a megkérdezett vállalkozások 84 százaléka vezetett be költségcsökkentő intézkedéseket. A takarékoskodás mellett a vállalati folyamatok optimalizálására a cégek 67 százaléka fordított energiát.

A felmérésben részt vevő vállalkozások 61 százaléka szerint az államnak bele kell avatkoznia a gazdasági folyamatokba, és hatékony segítséget kell nyújtania a válságban. Leginkább az 500 főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatok igénylik a kormányzati támogatást. A 10-49 főt alkalmazó vállalkozásoknak szintén jelentős hányada, 72,7 százaléka várja a kormányzati szintű beavatkozást.

Az elmúlt hónapokban javult a helyzet a tudatos krízismenedzsment területén. Míg januárban a megkérdezett vállalkozások 63 százalékában vezettek be konkrét intézkedéseket a válság kezelésére, addig áprilisra ez az érték 76 százalékra emelkedett. Néhány százalékpontos javuló tendenciát mutatnak a közép- és hosszú távú krízismenedzsment területéről mért adatok is az év eleji vizsgálathoz képest.

Készletgazdálkodási problémákkal a januári adatfelvétel alkalmával a vállalkozások 15 százaléka küszködött, jelenleg már a cégek negyedénél jelentkeztek nehézségek ezen a területen is.A belső és a külső kommunikáció, a vevőkapcsolatok és a marketing tevékenység megerősítésének a megkérdezettek 45 százaléka szán jelentős szerepet a válságból való kilábalásban. Technológiai fejlesztéssel a cégek 27 százaléka, képzéssel 24 százalékuk küzd a válság hatásai ellen.

A finanszírozási problémák megoldására a pályázatok a legkedveltebbek, míg hitelért csak a válaszadók 8 százaléka folyamodott, addig pályázatokkal 29 százaléknyian igyekeznek forrásokhoz jutni. A megkérdezettek 28 százaléka akciókkal, árcsökkentéssel próbál talpon maradni, míg árat emelni csak 7 százalékuk tudott. Új szolgáltatás vagy termék bevezetésével a kérdőívet kitöltők 19 százaléka próbálkozik.