Fifa 2010 és vetélytársai: a focihoz mindenki érthet

Vágólapra másolva!
Nincs is jobb, mint a zöld gyepen küzdeni a bőrgolyóért, a lelátókon szurkolni, amíg az utolsó hangszálunk is megadja magát, majd a meccs végén együtt ünnepelni a csapattal a győztes mérkőzést. Vagy talán mégis van: mindezt egy forró tea mellett tenni a meleg szobában, miközben odakinn süvít a szél. A labdarúgást feldolgozó legfrissebb játékokat vettük szemügyre.
Vágólapra másolva!

Az EA Sports néhány évig gyengélkedő, ám mostanra megérdemelten újra a csúcsra törő FIFA játéka konzolokon érzi igazán jól magát. A legtöbb újítás az asztali pécékre optimalizált változatban is megtalálható, a játék grafikája azonban nagyságrendekkel jobban fest a játékkonzolokon. A különbség az eladásokban is meglátszik, a nyitó héten hatalmas mennyiségben keltek el az Xbox 360 és PS3 verziók, míg a PC változat a sor végén kullogott.

Az elmaradottnak eddig sem csúfolható FIFA sorozat legújabb képviselője számos remek újítást, például magyar nyelvű kommentárt tartalmaz. A játékosok mozgását illetően a legfontosabb változtatás a hangzatos, 360 fokos irányítás nevű rendszer, melynek segítségével pontosan irányítható a virtuális focisták összes mozdulata. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a játékosok mozgása sokkal finomabb lett, a kontrollerek analóg karjai sosem nyújtottak még ekkora szabadságot a virtuális focistáknak. A futballisták a legfinomabb mozdulatokra is érzékenyen reagálnak, ennek óriási jelentősége van a cseleknél, indításoknál. A kifinomult rendszernek hála a passzok is halálosan pontosan érhetnek célt, illetve az évente változó minőségű szöktetés opció is remekül működik ebben a változatban.

FIFA 2010

Realitás felsőfokon

Az már néhány óra játék után is szembeötlő, hogy a kanadai stúdió a mechanika megújítása mellett a játékélmény fejlesztésében is kitett magáért. A véletlenszerű eseményeknek hála kiszámíthatatlan, mi fog történni a pályán. Régebben a legtöbb focis játék halálra idegesítette a felhasználókat azzal, hogy egyes mozdulatsorok rendszeresen visszaköszöntek, ahogy egyre több mérkőzés volt a hátuk mögött. A játékosok hibáznak, néha egymásnak szaladnak, elcsúsznak, pont úgy, ahogy az a való életben is történik. A kapusok is emberszerűbbek lettek, elnéznek beadásokat, aláfutnak szögleteknek. Végre nem aprólékosan kiszámolt, racionális programok, hanem majdhogynem hús-vér, hibára képes lények szaladgálnak a pályán.

A játékmódok közül kiemelkedik a "Virtual Pro" nevű, mely a nemrég debütált "Be a Pro" opció továbbgondolása. Ennek lényege, hogy a gamerek létrehozhatják saját játékosaikat, akiket folyamatosan pátyolgatva akár világsztárrá is nevelhetnek. A játékos egy digitális fotó segítségével a saját arcát is felhasználhatja a futballista megalkotásánál, így a világklasszissá válás álmát dédelgető felhasználók illúziója teljessé válhat. Újdonság, hogy a fiókát nem csak a pro játékmódban lehet használni. Barátságos meccseken, tornákon is bevethető, ahol szépen gyűjtögeti a tapasztalatot, fejlődik. Ezen a funkción keresztül a játékos megtapasztalhatja a menedzserlét árnyoldalait is, gyorsan kiderül ugyanis, mennyire irtózatosan nehéz feladat egy kezdetben átlagos botlábúból világsztárt faragni.

Érdekes új ötlet a szabadrúgás-, bedobás-, és szögletvariációk létrehozásának lehetősége. Az igen részletes beállítások hátulütője, hogy a játékos a legritkább esetben kap onnan szabadrúgást, ahova azt megálmodta. Ezzel az időzítések, elfutások mind-mind elveszítik a szinkront, és a nagy tervből végül csak nagy katyvasz lesz, nem látványos figura.

Mindent összevetve jól látható, merre tart a FIFA sorozat: a konzoltulajdonosok el vannak kényeztetve, míg a pécés játékosok ismét pórul jártak. Nem csak a játszhatóság, de a grafika is jócskán elmarad az Xbox 360 verziótól. A PC-s irányítás nehézkes, a viszonylag régebbi videokártyák egész egyszerűen nem bírják a terhelést. Ami a konzoloknak áldás, az a pécéseknek pofon a javából.

Evolúciós lépések

A FIFA örök riválisa a Pro Evolution Soccer nevű program. A játék hívei soha véget nem érő vitában állnak a fifásokkal arról, melyikük kedvence az igazi ász. Nos, idén ők húzták a rövidebbet. Habár a PES 2010 rendelkezik a Bajnokok Ligája, illetve az Európa Liga jogaival, és az említett sorozatok kidolgozása a lehető leglátványosabbra sikerült, a végeredmény így is édeskevés. Amikor a játékos hagyományos, normál bajnoki mérkőzést szeretne játszani, a különbség elkeserítő. Mintha a fejlesztők minden idejét elvette volna az, hogy a két legtöbbet érő licenszet teljesen kiaknázzák, és így nem maradt idő a játék többi elemére. A Fifához szokott játékosnak természetes, hogy a virtuális csapatokban azok a játékosok vannak - egy-két kivételtől eltekintve -, akik a való világban is ott fociznak. A Pro Evolution Soccert fejelsztő Konami azonban az európai kupákon kivül csak az olasz, a francia, és a holland bajnokság jogait vásárolta meg teljes mértékben, a többi csapat esetében bizony előfordulnak érdekesen összeállított játékoskeretek. A játékélmény sem az igazi: a 360 fokos irányítás itt is jelen van, de a játékos korántsem rendelkezik olyan fokú szabadsággal, mint az EA termékénél. A program látványban sem nő fel a konzolos Fifához, a közönség például kimondottan rémisztőre sikeredett.

Pro Evolution Soccer 2010

A PES azok számára élvezhető inkább, akik játéktermi élményre vágynak. A valóságtól némileg elrugaszkodó, ám látványos támadások vezethetők, hatalmas gólokkal a végén. Az összkép olyan, mintha a Pro Evolucion Soccer 2010 a Fifa 2010 gazdaságosabb verziója lenne. És persze szó sincs magyar kommentátor-párosról, ahogy az EA esetében, a játékot hivatalosan nem is forgalmazzák hazánkban.

A szomszéd füve mindig zöldebb

A játékos nem csupán a pályán, de menedzserként is bizonyíthat, erre mindkét program lehetőséget ad. A külön e célra készült programok hardcore fanatikusai ilyenkor azonban csak legyintenek: na ne vicceljetek! Külhonban a futball-menedzserek életét szimuláló szoftverek ugyanis hihetetlen népszerűségnek örvendenek, óriási példányszámban találnak gazdára, és bizony nagyon könnyen függővé válhat az ember, ha szereti a szöszmötölős, alapos odafigyelést igénylő játékokat. Az ilyen jellegű programokban ugyanis nem a meccsek lejátszásán van a hangsúly, sokkal inkább a háttérmunkán, az edzésen, a játékosvásárláson, a klubok pénzügyi helyzetének kézben tartásán. Még a játékosok hisztijeinek megfelelő kezelésére is figyelni kell.

A Football Manager az elmúlt évek nagy sikere, a menedzserjátékok királya. Hihetetlenül részletes, és a fejlesztők nemzetközi megfigyelőinek köszönhetően valóban reális adatbázissal rendelkezik. A program bőséges választékot tartalmaz nemzeti bajnokságokból is. Elsősorban a megszállott rajongók alkotják a vásárló bázist, ennek legfőbb oka, hogy a kezelőfelület első látásra igen bonyolultnak tűnik. Az idei verziót elnézve egyértelmű a törekvés: nyitni a kevésbé tapasztalt felhasználók felé.

Football Manager 2010

Letisztultabb menürendszer, és rengeteg segítség, illetve tipp nyújt mankót az menedzserpalántáknak. Egy új fejlesztésű mérkőzéselemző központ is rendelkezésre áll, hogy a lejátszott meccseket minden lehetséges aspektusból ki lehessen vesézni. Ez a fajta nyitás azonban tartogat negatívumot is: az előző évekre jellemző úttörő, forradalmi újdonságok most hiányoznak. Tavaly a három dimenziós motor miatt lehetett örülni, majd látva hiányosságait, fanyalogni. Ebben ez esztendőben azonban nincs olyan újítás, amire felkapná az ember a fejét. Persze, minden egy kicsit jobb, minden egy kicsit szebb, és végülis minden elégedettségre ad okot, de ez minden.

Koldus és királyfi

Érdemes jobban megvizsgálni a szokásos kihívókat is. Az EA Sports a nem túl eredeti névvel megáldott FIFA Managerrel próbálkozik már jó ideje. Ha a Football Managert királynak neveztük, a FifaMan joggal viselheti a hercegi címet. Luxusjátéknak is csúfolják egyes közösségekben, nem is érdemtelenül. Csillogó, laza külső, rengeteg különlegesség, és ami máshol nincs: magánélet. A menedzseri tevékenység ugyanis nem csak egy irodára korlátozódik, a játékos megházasodhat, tőzsdézhet, befektetéseket választhat, de ami a legjobb, mindezeket az extra lehetőségeket ki is lehet kapcsolni. Az újonc játékos talán ezzel boldogul a legjobban, hiszen széles skála áll rendelkezésre, mindenki el tudja dönteni, milyen mélységben szeretne belefolyni a klub irányításába. Az idei újdonság az online multiplayer játékmód, ami azonban kissé egyszerűre sikerült, sok opció, ami egyedül játszva színesebbé teszi a képet, itt egyszerűen nem érhető el. Ez az egyetlen program a kategóriában, melyben a gamer ténylegesen le is játszhatja a meccseket, de ez csak első szempillantásra tűnik pozitívumnak, elvégre egy futballmenedzserhez semmiképp sem méltó dolog a focizgatás.

Fifa Manager 2010

A piac utolsó szereplője a lesajnált rokon státuszból kitörni képtelen Championship Manager. A szoftvert internet-szerte úgy emlegetik, mint a szegény ember Football Managerét. Nyilván nagyon utálhatták ezt a fejlesztők, így idén belehúztak, és az év meglepetését okozva újra visszatértek a csatatérre. Egyszerű módszert választottak a javításra, vesztenivalójuk nem lévén újításokkal pakolták tele a játékot a tervezők. A játékosfigyelés során nem egy már meglévő adatbázisból lehet válogatni, a gamer minél több pénzt pumpál egy adott projektbe, annál több, részletes adatlappal rendelkező játékosról érhet el információkat. A ProZone hasonló a Football Manager meccs elemző verziójához, minden statisztikai adat kielemezhető benne néhány kattintással. Sokat javítottak a játék nehézségén is, az új kiadás már nem annyira könnyű, mint a megelőző verziók voltak. Csiszoltak a külsőn is, a stadionok igen impozáns látványt nyújtanak, a meccsmotor pedig a három jelölt közül a legjobb. Hazánk fiai azért vethetik mégis a kút mélyére, mert csak a CM10 nem rendelkezik játszható magyar bajnoksággal.

Tápai Gergely