Desmond Miles a nem túl távoli jövőben a történelem legnagyobb, legősibb konspirációjának részesévé válik. Egy hihetetlen képességű gépezet, az Animus felszabadítja a génjeiben eltárolt emlékeket, így Desmond személyesen is átélheti felmenőinek véres kalandjait. A korszakokon átívelő, titokban megvívott háborúban az orgyilkosok és a templomosok állnak szemben egymással. A főhős kémkedéssel, tolvajlással, orgyilkossággal segíti elődjeit; előbb Altairt Jeruzsálemben, majd később Eziót Olaszországban. Az újabb Assassin's Creed epizódban nem csupán a két ősi ellenség közti háborúskodás, de a bosszú is megjelenik mozgatórugóként. Ezio csak az apjának megölése után csatlakozik az orgyilkosokhoz, és a kezdeti habozás után mindent elképzelhetőt megtesz, hogy a gyilkosok megbűnhődjenek.
Unalmas előzményeket kell javítani
Az Assassin's Creed 2007 egyik legjobban várt játéka volt, a Ubisoft hatalmas összegeket fordított a fejlesztésre, majd - az év játéka cím reményében - a reklámhadjáratra. Az ígéretekben többek közt hatalmas, szabadon bejárható területek, újszerű játékmenet, és elképesztő grafika szerepeltek, ezekből majdnem minden meg is valósult. A játék csodálatos grafikával tárta a gyalogosan, illetve lovakkal is csak hosszú napok alatt bejárható területet, környezetet a játékosok elé. Altair minden falat, épületet, tornyot könnyedén megmászott. Szempillantás alatt, akrobatikus mozdulatokat is bevetve jutott el az áldozataihoz, akiket vagy megölt, vagy csak szimplán kirabolt észrevétlenül.
A probléma nagyjából a harmadik játékóránál jelentkezett, amikor a gamerek ráébredtek, ugyan egy hatalmas terület áll a rendelkezésükre, de a játék valójában nem lett megtöltve tartalommal. A játékmenet csak néhány, szinte teljesen megegyező küldetéstípusból állt, és ezeket kellett ismételgetni, egészen a történet utolsó pillanatáig. Vagy inkább addig, amíg az egész teljes érdektelenségbe, unalomba fulladt. A kritikusok a hatalmasra nőtt elvárások, a média által gerjesztett hisztéria után nem merték túlságosan lepontozni az Assassin's Creed-et, és végül több mint nyolcmillió példány fogyott a játékból. Mégis szinte minden játékosnak rossz szájíze maradt a félbehagyott, vagy kínkeservesen végigjátszott kaland után. Amikor az Ubisoft bejelentette a folytatást, nem volt kérdéses, hogy a játékhoz kifejlesztett technológiával, a környezetet megjelenítő grafikájával mindenki elégedett lesz, a folytatás kapcsán éppen ezért leginkább a sokszínűséggel, a várható játékélménnyel kapcsolatos kételyek fogalmazódtak meg mindenkiben.
Szabadlábon Velencében
Nagy időbeli és térbeli ugrással nyit a játék: míg Altair 1191-ben harcolt a templomosok ellen, az új epizód - múltbéli - főhőse, Ezio Auditore da Firenze 1476-ban éli a firenzei fiatal nemesek sekélyes hétköznapjait. Az első óra szinte pont az ellentéte a csalódást keltő első részben tapasztaltnak: az új Assassin's Creed epizód lassan indul be, a jövőbeli történések kifejtése hosszabb időt vesz igénybe, a játékos sokat tölt Desmond bőrébe bújva.
Ha viszont a jövőbeli szálon sikerül túljutni, érdekfeszítő, izgalmas történet, és valóban sokszínű játékmenet bontakozik ki. A gamer nem csupán Firenzében nézhet szét,a további városok, és a köztük elterülő káprázatos vidék mellett eljuthat a játék leglátványosabb helyszínére, Velencébe is. Az Animus segítségével életre keltett Eziót eleinte csak a családi kötelékek kötik az orgyilkosok szövetségéhez, de amikor apját megölik, magára ölti az első rész hőse által kultikussá tett csuklyás, fehér gúnyát, és megindítja a véres, könyörtelen bosszúhadjáratát. Törekvéseiben többek között Leonardo da Vinci, a polihisztor segíti. A reneszánsz zseni a legkülönfélébb helyekről, emberektől megszerzett tervek alapján fegyvereket és masinákat tud építeni, amit a játék főhőse fel tud használni az ellenfelek felkutatásához és kivégzéséhez.
A két epizód látszólag ugyanarra a sablonra épül fel, de mégis sok különbség van az első és a második rész között. Az egyik legnagyobb és legfontosabb differencia részben abból fakad, hogy a fejlesztők a bejárható, meglátogatható területek közé becsempészték a főhős városát, Monteriggionit. Ez a helyszín nem csupán egy újabb város a palettán, a játékos itt nem csupán biztonságban érezheti magát, de az egyéb területeken megtalálható pénzes ládákat, kódex lapokat, madártollakat felkutatva, majd azokat Monteriggioniba juttatva növelheti a település értékét, és fejlesztheti az ott megtalálható boltokat is. A város folyamatos utánpótlást jelent, minél fejlettebbé sikerül varázsolni, annál több pénz üti a gamer markát.
Érdemes a fejlesztgetést a fő küldetésvonal feladatainak teljesítésével párhuzamosan elvégezni. A túl gyors fellendülés nem feltétlenül hasznos, egy idő után a játékos annyi pénzt kereshet a város által, amit már nem is tud elkölteni. A beszerezhető, illetve fejleszthető tárgyak listáján egyébként főleg fegyvereket, gyógyító italokat, páncélzatot, és az orgyilkosi hivatás megkönnyítésére szolgáló egyéb tárgyakat lehet megtalálni.
A szövetségeseink: zsoldosok, tolvajok, prostik
Míg Altair szinte minden feladatát egyedül hajtotta végre, Ezio komoly segítséget kap a felbérelhető zsoldosok, tolvajok és prostituáltak személyében. A célszemélyeket a második epizódban sokkal jobban védik, így jóval nehezebb észrevétlenül a közelükbe jutni. Ilyenkor érdemes - némi pénz kifizetésével - felbérelni a feladathoz leginkább illő segítőket. Ha nem annyira fontos, hogy a gamer láthatatlan árnyként jusson el a meggyilkolandó személyhez, vagy éppen az illetőt a kelleténél több fegyveres őrzi, a zsoldosokat érdemes választani, ezek a marcona fickók kiveszik a részüket az ellenfelek aprításából. Ha a figyelem elterelése a cél, akkor érdemes a tolvajokat vagy a prostituáltakat felbérelni. A segítségük nem kerül túl sokba, de megkönnyítik, és sokkal látványosabbá, élvezetesebbé is teszik a feladatok teljesítését.
A fő küldetésvonal alapvetően az első részhez hasonló feladatokból áll össze, de maguk a küldetések mégis sokkal jobban ki lettek dolgozva. Annak ellenére, hogy most is csak hallgatózni, különböző személyeket kísérni, kirabolni vagy éppenséggel megölni kell, a gamer egy pillanatig sem unatkozik, és nem merül fel benne a kalandok közben, hogy egysíkú, unalmas, ötlettelen lenne a játék.
Ezio a legkülönfélébb fegyvereket, eszközöket használhatja segítségként a küldetések teljesítése során. Ráadásul nem csupán a megvásárolható, illetve megszerezhető alapfelszerelést lehet bevetni, de az ellenfelek által elszórt gyilkolószerszámokat is birtokba lehet venni egy rövid időre. Míg az első részben Altair csak a formációban vonuló csuhások közé beállva tudott elvegyülni, láthatatlanná válni, a folytatásban nincsen hasonló korlátozás. Ha az ellenfelek kiszúrják a főhőst, a szokásos búvóhelyek - mint például a szalmával megrakott kocsi - felhasználása mellett bármilyen típusú csoportosulás tagjai közé beállhat. Nehezítés, hogy óvatosabbnak is kell lenni ebben az esetben; míg az első részben Altair felvette a formáció lépteinek sebességét, és automatikusan követte a csoport irányváltásait, addig az új epizódban már a játékosnak kell ezekre figyelnie. Ha Ezio kiesik a ritmusból, vagy véletlenül kilép a formációból, garantált a lebukás, és újraindul a házfalakon, tetőkön, tornyok tetején véres hajsza.
Sok kicsi sokra megy
A számtalan apró játékmenetbeli újítás eredményeképpen az Assassin's Creed 2 olyan, amilyennek az első résznek is lennie kellett volna: nem mindennapi, egyedi, élvezetes játék, ami hosszú-hosszú időre elfoglaltságot ad a lopakodással, pörgős akciókkal, tömegjelenetekkel, akrobatikus mozdulatokkal, extra összegyűjthető tárgyakkal megfűszerezett játékok szerelmeseinek. Azaz nagyjából mindenkinek, aki valaha bármilyen akciójáték végigjátszására adta a fejét. Az első órát kell csupán kibekkelni, utána garantált a hosszú ideig tartó elégedettség. Nagyon nehéz elképzelni, hogy bárkinek is rossz szájíze maradna a folytatás végigjátszása után.
A megjelenés utáni első hét eladási adatait tekintve úgy tűnik, a játékosok nem adták fel a reményt Altair kalandjai után. A folytatás Xbox 360 és PlayStation 3 változataiból hét nap alatt majdnem másfél milliónyi példányt sikerült értékesíteni, ez azt jelenti, hogy a folytatás erősebb premiert tudott elkönyvelni. A sikerhez egyébként Magyarország, illetve a hazai szakemberek is hozzájárultak, a nagyjából 500 főből álló - rekord nagyságú - fejlesztőcsapat mellett a már több világsikert elkönyvelt Digic Pictures is részt vett. A történetet illusztráló animációs filmek közül több is a hazai stúdió falai között készült.
A játékkal kapcsolatos egyetlen rossz hír: a PC-s verzió csak valamikor a jövő év első negyedévében jelenik majd meg. Addig mindenesetre érdemes újra elővenni az első epizódot azoknak, akik a megjelenéskor nem tudták végigjátszani, nem elengedhetetlenül fontos, de érdemes megismerni a történetet, mielőtt a folytatás megérkezik.
Tóth Tibor