Assassin's Creed 2, az év utolsó komoly játéka

Vágólapra másolva!
Képes volt javítani az Ubisoft a látványos, de gyorsan ellaposodó Assassin's Creed hibáit. A második, a reneszánsz korban játszódó rész érdekesebb, pörgősebb, több lehetőséget tartogat a játékosoknak. Kipróbáltuk az év utolsó csúcsjátékát, amiben még Leonardo da Vinci is szerephez jut.
Vágólapra másolva!

Desmond Miles a nem túl távoli jövőben a történelem legnagyobb, legősibb konspirációjának részesévé válik. Egy hihetetlen képességű gépezet, az Animus felszabadítja a génjeiben eltárolt emlékeket, így Desmond személyesen is átélheti felmenőinek véres kalandjait. A korszakokon átívelő, titokban megvívott háborúban az orgyilkosok és a templomosok állnak szemben egymással. A főhős kémkedéssel, tolvajlással, orgyilkossággal segíti elődjeit; előbb Altairt Jeruzsálemben, majd később Eziót Olaszországban. Az újabb Assassin's Creed epizódban nem csupán a két ősi ellenség közti háborúskodás, de a bosszú is megjelenik mozgatórugóként. Ezio csak az apjának megölése után csatlakozik az orgyilkosokhoz, és a kezdeti habozás után mindent elképzelhetőt megtesz, hogy a gyilkosok megbűnhődjenek.

Unalmas előzményeket kell javítani

Az Assassin's Creed 2007 egyik legjobban várt játéka volt, a Ubisoft hatalmas összegeket fordított a fejlesztésre, majd - az év játéka cím reményében - a reklámhadjáratra. Az ígéretekben többek közt hatalmas, szabadon bejárható területek, újszerű játékmenet, és elképesztő grafika szerepeltek, ezekből majdnem minden meg is valósult. A játék csodálatos grafikával tárta a gyalogosan, illetve lovakkal is csak hosszú napok alatt bejárható területet, környezetet a játékosok elé. Altair minden falat, épületet, tornyot könnyedén megmászott. Szempillantás alatt, akrobatikus mozdulatokat is bevetve jutott el az áldozataihoz, akiket vagy megölt, vagy csak szimplán kirabolt észrevétlenül.


Már az első rész is nagyszabású történelmi kalandokat ígért

A probléma nagyjából a harmadik játékóránál jelentkezett, amikor a gamerek ráébredtek, ugyan egy hatalmas terület áll a rendelkezésükre, de a játék valójában nem lett megtöltve tartalommal. A játékmenet csak néhány, szinte teljesen megegyező küldetéstípusból állt, és ezeket kellett ismételgetni, egészen a történet utolsó pillanatáig. Vagy inkább addig, amíg az egész teljes érdektelenségbe, unalomba fulladt. A kritikusok a hatalmasra nőtt elvárások, a média által gerjesztett hisztéria után nem merték túlságosan lepontozni az Assassin's Creed-et, és végül több mint nyolcmillió példány fogyott a játékból. Mégis szinte minden játékosnak rossz szájíze maradt a félbehagyott, vagy kínkeservesen végigjátszott kaland után. Amikor az Ubisoft bejelentette a folytatást, nem volt kérdéses, hogy a játékhoz kifejlesztett technológiával, a környezetet megjelenítő grafikájával mindenki elégedett lesz, a folytatás kapcsán éppen ezért leginkább a sokszínűséggel, a várható játékélménnyel kapcsolatos kételyek fogalmazódtak meg mindenkiben.

Szabadlábon Velencében

Nagy időbeli és térbeli ugrással nyit a játék: míg Altair 1191-ben harcolt a templomosok ellen, az új epizód - múltbéli - főhőse, Ezio Auditore da Firenze 1476-ban éli a firenzei fiatal nemesek sekélyes hétköznapjait. Az első óra szinte pont az ellentéte a csalódást keltő első részben tapasztaltnak: az új Assassin's Creed epizód lassan indul be, a jövőbeli történések kifejtése hosszabb időt vesz igénybe, a játékos sokat tölt Desmond bőrébe bújva.

Ha viszont a jövőbeli szálon sikerül túljutni, érdekfeszítő, izgalmas történet, és valóban sokszínű játékmenet bontakozik ki. A gamer nem csupán Firenzében nézhet szét,a további városok, és a köztük elterülő káprázatos vidék mellett eljuthat a játék leglátványosabb helyszínére, Velencébe is. Az Animus segítségével életre keltett Eziót eleinte csak a családi kötelékek kötik az orgyilkosok szövetségéhez, de amikor apját megölik, magára ölti az első rész hőse által kultikussá tett csuklyás, fehér gúnyát, és megindítja a véres, könyörtelen bosszúhadjáratát. Törekvéseiben többek között Leonardo da Vinci, a polihisztor segíti. A reneszánsz zseni a legkülönfélébb helyekről, emberektől megszerzett tervek alapján fegyvereket és masinákat tud építeni, amit a játék főhőse fel tud használni az ellenfelek felkutatásához és kivégzéséhez.


Még sárkányrepülőről is gyilkolhatunk az Assassin's Creed 2-ben

A két epizód látszólag ugyanarra a sablonra épül fel, de mégis sok különbség van az első és a második rész között. Az egyik legnagyobb és legfontosabb differencia részben abból fakad, hogy a fejlesztők a bejárható, meglátogatható területek közé becsempészték a főhős városát, Monteriggionit. Ez a helyszín nem csupán egy újabb város a palettán, a játékos itt nem csupán biztonságban érezheti magát, de az egyéb területeken megtalálható pénzes ládákat, kódex lapokat, madártollakat felkutatva, majd azokat Monteriggioniba juttatva növelheti a település értékét, és fejlesztheti az ott megtalálható boltokat is. A város folyamatos utánpótlást jelent, minél fejlettebbé sikerül varázsolni, annál több pénz üti a gamer markát.

Érdemes a fejlesztgetést a fő küldetésvonal feladatainak teljesítésével párhuzamosan elvégezni. A túl gyors fellendülés nem feltétlenül hasznos, egy idő után a játékos annyi pénzt kereshet a város által, amit már nem is tud elkölteni. A beszerezhető, illetve fejleszthető tárgyak listáján egyébként főleg fegyvereket, gyógyító italokat, páncélzatot, és az orgyilkosi hivatás megkönnyítésére szolgáló egyéb tárgyakat lehet megtalálni.

A szövetségeseink: zsoldosok, tolvajok, prostik

Míg Altair szinte minden feladatát egyedül hajtotta végre, Ezio komoly segítséget kap a felbérelhető zsoldosok, tolvajok és prostituáltak személyében. A célszemélyeket a második epizódban sokkal jobban védik, így jóval nehezebb észrevétlenül a közelükbe jutni. Ilyenkor érdemes - némi pénz kifizetésével - felbérelni a feladathoz leginkább illő segítőket. Ha nem annyira fontos, hogy a gamer láthatatlan árnyként jusson el a meggyilkolandó személyhez, vagy éppen az illetőt a kelleténél több fegyveres őrzi, a zsoldosokat érdemes választani, ezek a marcona fickók kiveszik a részüket az ellenfelek aprításából. Ha a figyelem elterelése a cél, akkor érdemes a tolvajokat vagy a prostituáltakat felbérelni. A segítségük nem kerül túl sokba, de megkönnyítik, és sokkal látványosabbá, élvezetesebbé is teszik a feladatok teljesítését.

A fő küldetésvonal alapvetően az első részhez hasonló feladatokból áll össze, de maguk a küldetések mégis sokkal jobban ki lettek dolgozva. Annak ellenére, hogy most is csak hallgatózni, különböző személyeket kísérni, kirabolni vagy éppenséggel megölni kell, a gamer egy pillanatig sem unatkozik, és nem merül fel benne a kalandok közben, hogy egysíkú, unalmas, ötlettelen lenne a játék.


Három csoport is segít a küldetésekben

Ezio a legkülönfélébb fegyvereket, eszközöket használhatja segítségként a küldetések teljesítése során. Ráadásul nem csupán a megvásárolható, illetve megszerezhető alapfelszerelést lehet bevetni, de az ellenfelek által elszórt gyilkolószerszámokat is birtokba lehet venni egy rövid időre. Míg az első részben Altair csak a formációban vonuló csuhások közé beállva tudott elvegyülni, láthatatlanná válni, a folytatásban nincsen hasonló korlátozás. Ha az ellenfelek kiszúrják a főhőst, a szokásos búvóhelyek - mint például a szalmával megrakott kocsi - felhasználása mellett bármilyen típusú csoportosulás tagjai közé beállhat. Nehezítés, hogy óvatosabbnak is kell lenni ebben az esetben; míg az első részben Altair felvette a formáció lépteinek sebességét, és automatikusan követte a csoport irányváltásait, addig az új epizódban már a játékosnak kell ezekre figyelnie. Ha Ezio kiesik a ritmusból, vagy véletlenül kilép a formációból, garantált a lebukás, és újraindul a házfalakon, tetőkön, tornyok tetején véres hajsza.

Sok kicsi sokra megy

A számtalan apró játékmenetbeli újítás eredményeképpen az Assassin's Creed 2 olyan, amilyennek az első résznek is lennie kellett volna: nem mindennapi, egyedi, élvezetes játék, ami hosszú-hosszú időre elfoglaltságot ad a lopakodással, pörgős akciókkal, tömegjelenetekkel, akrobatikus mozdulatokkal, extra összegyűjthető tárgyakkal megfűszerezett játékok szerelmeseinek. Azaz nagyjából mindenkinek, aki valaha bármilyen akciójáték végigjátszására adta a fejét. Az első órát kell csupán kibekkelni, utána garantált a hosszú ideig tartó elégedettség. Nagyon nehéz elképzelni, hogy bárkinek is rossz szájíze maradna a folytatás végigjátszása után.


Magyar animátorok kezét is dicséri a játék

A megjelenés utáni első hét eladási adatait tekintve úgy tűnik, a játékosok nem adták fel a reményt Altair kalandjai után. A folytatás Xbox 360 és PlayStation 3 változataiból hét nap alatt majdnem másfél milliónyi példányt sikerült értékesíteni, ez azt jelenti, hogy a folytatás erősebb premiert tudott elkönyvelni. A sikerhez egyébként Magyarország, illetve a hazai szakemberek is hozzájárultak, a nagyjából 500 főből álló - rekord nagyságú - fejlesztőcsapat mellett a már több világsikert elkönyvelt Digic Pictures is részt vett. A történetet illusztráló animációs filmek közül több is a hazai stúdió falai között készült.

A játékkal kapcsolatos egyetlen rossz hír: a PC-s verzió csak valamikor a jövő év első negyedévében jelenik majd meg. Addig mindenesetre érdemes újra elővenni az első epizódot azoknak, akik a megjelenéskor nem tudták végigjátszani, nem elengedhetetlenül fontos, de érdemes megismerni a történetet, mielőtt a folytatás megérkezik.

Tóth Tibor