Vágólapra másolva!
Minden a boltosok ellen volt a karácsonyi szezonban, amelytől sokan azt várták, hogy valamelyest javítja az idei gyászos eredményeket. A szombati havazás több helyen olyannyira visszavetette a válság miatt amúgy is szerény forgalmat, hogy valahol jobb eredményt produkált a kedd délelőtti időszak, mint a hétvége. Nem kímélte az eladókat a szénmonoxid és egy-egy bombariadó sem.
Vágólapra másolva!

A válság miatt az embereknek kevesebb pénze volt a mostani karácsonyra, mint a korábbi években, ráadásul számos egyéb tényező is távoltartotta őket a boltoktól - a fentiek fényében nem is meglepő, hogy az [origo] által megkérdezett kereskedők szerint kifejezetten gyászosra sikeredett az idei karácsonyi szezon.

A karácsony előtti utolsó hétvégében bízó üzletek terveit a krízisen túl mindenek előtt az időjárás húzta keresztbe: a szokatlan hideg és az órákig ömlő hó miatt szombaton nehézkesen lehetett közlekedni, a helyzet pedig csak szerdán kezdett javulni. Nem tett jó a forgalomnak az sem, hogy két budapesti bevásárlóközpontban hétfőn délelőtt bombariadó volt, az egyik dél-budai bevásárlóközpontban pedig jó eséllyel az is rányomta a bélyegét a látogatószámra, hogy a novemberi nyitás után többször is szén-monoxid mérgezést kaptak az eladók, ezért ki kellet üríteni a létesítményt.

A hétvégén több nagy bevásárlóközpont is kifejezetten szellős volt, szinte sehol sem volt tumultus, a boltokban is kényelmesen lehetett válogatni. Jellemzően a nagy alapterületű hipermarketben voltak sokan, de tömegről még ezekben sem lehetett beszélni.

Bekavart a havazás

Egy pesti sportboltban csalódottak az idei forgalom miatt, ugyanakkor figyelembe véve, hogy sok cég csődbe megy, annyira nem panaszkodnak. A hétvégétől jobb forgalmat vártak, és gyanítják, hogy a rossz időjárás miatt maradt el a közönség, mivel a keddi kereskedés például erősebb, mint amilyen a szombati volt. Nagyjából 10-20 százalékos visszaesést tapasztaltak a tavalyihoz képest, bár a következő napokban még bíznak. Különösebb akciókat a megkérdezett bolt nem tervez a januári időszakra, mivel mindig van néhány kedvezményes termékük, s azokat csak igazítják a szezon trendjeihez. Az eladó tapasztalata szerint azonban több másik bolt már előrehozta az akcióit.

"A havazás éreztette a hatását, de valójában csak eltolta az emberek vásárlási időpontját szombatról vasárnapra" - mondta el az [origo]-nak a Tesco kommunikációs vezetője, Hackl Mónika. A szombati nap délelőtti és kora délutáni időszakában erős volt még a forgalom, de a nap közben végigvonuló havazás jelentősen visszavetette a további forgalmat.

Nem panaszkodtak mindeközben a havazás miatt az egyik bevásárlóközpontban található ékszerboltban, igaz a bevételük így is elmaradt a tavalyitól. Az [origo]-nak nyilatkozó eladók szerint a törzsközönség megmaradt, és csak annyi különbséget érzékeltek a vásárlói szokásokban, hogy a vásárlók kisebb értékű ajándékokat vesznek nagyobb arányban. Általános bevételcsökkenésről számoltak be az alkalmazottak és hozzátették, hogy a karácsonyi roham sem akkora, mint eddig.

Kevesebb ajándék

Az [origo] szavazásának eredménye is a kereskedők gyászos hangulatát támasztja alá. A válaszadók több mint 50 százaléka mondta azt, hogy kevesebb jut a karácsonyi bevásárlásra, mint korábban. Ha a nem reprezentatív felmérésünk igaznak bizonyul, akkor a lakosság harmada nem ad senkinek sem ajándékot, a voksolók 28,8 százaléka ugyanis azt mondta, "le vagyok égve, nem veszek senkinek semmit". Több mint 13 százalék mondta azt, hogy hozza a tavalyi színvonalat, közel 6 százalék pedig nem vásárol, hanem készíti az ajándékot.

A korábbi években abban is bízhattak a kereskedők, hogy aki saját zsebből nem teheti meg, hogy sokat vásároljon, az eladósodott, méregdrága személyi, illetve áruvásárlási hitelből oldotta meg a bevásárlást. A szavazás alapján az idén erről nincs szó, a "pénzem nincs elég, de hitelből pótolom" válasz mindössze 1,5 százalékos eredményt ért el szavazásunkon.

Visszaszorult az áruhitelezés

A fentieket alátámasztják a személyi- és áruhitelezési statisztikák is. Az emberek akkor költenek, ha van pénzük és akkor vesznek fel hitelt, ha úgy gondolják, hogy lesz pénzük azt visszafizetni, és úgy tűnik, most kevesen bizakodók. A megkérdezett magyarországi kereskedelmi bankok tapasztalata szerint már a tavalyi karácsonyi időszakban is visszaesett a korábban jól menő hitelezés, és az idei szezon sem lesz különösebben fényes. Az OTP Bank szerint a karácsonyi szezon mindig is fontos volt a fogyasztási hitelezésben, de a súlya folyamatosan csökkent az elmúlt években, így a személyi kölcsönöknél és folyószámla-hiteleknél akciókkal kívánják felpörgetni az piacot.

A Budapest Bank szerint az egyes évek összevetésekor csökkenést tapasztalni az év végi, vásárláshoz kötődő hitelkihelyezésben, de éven belül még megmaradt karácsonyi felpörgés. Egyedül az akciós termékek esetében maradt változatlan az érdeklődés. Az [origo]-nak adott válaszuk szerint az áruhitelek igénylési csúcsa aranyvasárnapig, illetve december 24-ig tart, a személyi hiteleké azonban épp hogy csökken, hiszen az átlagos személyi kölcsön összege jóval magasabb annál, mint amit karácsonyi készülődésre fordítanak Magyarországon. A Budapest Banknál 10 százalékkal esett vissza az áruhitelek kihelyezése a tavalyi év hasonló időszakához képest, míg a személyi kölcsönök éves szinten 60 százalékkal csökkentek.

A rossz karácsonyi forgalom a lakosság számára akár jó is lehet, a megmaradt készleteket vélhetően dömpingáron próbálják majd értékesíteni a boltok az ünnepek után, így sokat lehet majd egy-egy terméken spórolni. Már ha valóban maradnak költeni való forintok a pénztárcákban.