Rugalmas cégautó-szabályokkal jobban járnak a cégek

Vágólapra másolva!
A válság és az azt követő recesszió megváltoztatta a céges autóflották összeállításának fő szempontjait, a döntésekben a korábbiaknál is nagyobb hangsúlyt kapott a költséghatékonyság. Még azoknak a vállalkozásoknak is érdemes felülvizsgálni a céges autókra vonatkozó előírásaikat, amelyeket kisebb mértékben érintett a válság. A megváltozott gazdasági környezethez kell igazítani az autók várható használatát - javasolja a KBC Autolease szakértője.
Vágólapra másolva!

"A vállalkozások a racionalizálás közepette sem mondhatnak le a céges autókról. Jelentős költségmegtakarítást érhetnek el azonban a szabályozások átgondolásával, újrastrukturálásával" - véli Zs. Nagy István, a KBC Autolease üzletág igazgatója.

Előnyt jelenthet a beszerzéseknél és a szervizeléseknél, ha azonos márkából állítják össze a flottát. Nagyobb flotta esetén is érdemes legfeljebb két-három márkára korlátozni a választható autók körét, így kihasználva a flottaméretből adódó előnyöket.

A céges autókra vonatkozó szabályok megállapításakor vagy a szabályozás átalakításakor az utóbbi években megváltozott adójogszabályokkal is számolni kell. Érdemes átgondolni a beszerzendő autó hengerűrtartalmát, ha az egyéb szempontokból ideális típus motorja az 1600 köbcentiméteres határ környékén van - a cégautóadó ugyanis 1600 köbcenti alatt havonta 7000, felette viszont 15 000 forint gépkocsinként.

Az autókhoz kapcsolódó költségek között új elemként jelent meg 2010-ben a vagyonadó. Bevezetésével több olyan típust is pluszadó terhel, amelyet korábban szívesen választottak a cégek vezetői. Az újonnan kialakítandó autóparkban a 125 kilowatt feletti motorteljesítményű autóknál már a vagyonadóval is számolni kell.

A recesszió miatt több cégnél megváltoztak az autóhasználati szokások. Egyes cégeknél a visszafogott üzletmenet miatt kevesebbet ülnek autóba, másoknál épp ellenkezőleg, intenzív értékesítési tevékenységbe kezdtek, esetleg több munkatársra jut egy autó, és ezért futnak többet a céges gépjárművek.

A várható futásteljesítmény meghatározása két területen is kulcsfontosságú lehet. A flottabeszerzéseknél központi kérdés a benzin vagy dízel közti választás, amit elsősorban a várható futásteljesítmény alapján döntenek el. A cégeknek érdemes ezért végiggondolni, hasonlóan használnak-e egy újonnan beszerzendő céges autót, mint tették azt a korábbi években.

Ma Magyarországon a céges autók többsége operatív lízing keretében kerül a cégekhez. Ennek a konstrukciónak egyik sarkalatos pontja a várható éves futásteljesítmény meghatározása, ettől függően változik a maradványérték, a fenntartási költség és a havi bérleti díj. "Új autópark összeállításánál nem elegendő az évek óta érvényben lévő cégautó-szabályozás követése. A megváltozott gazdasági környezethez kell igazítani az autók várható használatát. Tartós bérlet esetén a vállalkozások így érhetik el a számukra ideális havi bérleti díjat" - hívja fel a figyelmet Zs. Nagy István.