"Nincs feltétlenül szükségem rá, de haladni kell a korral" - mondta az [origo]-nak egy budapesti középkorú férfi, aki a napokban vett egy 82 centis, alig több mint 110 ezer forintos lapostévét. Régi tévéje nagyszerűen működik, de azért a minőségi különbségek miatt "ez más kávéház", a focivébé miatti akció pedig jó alkalmat teremtett arra, hogy korszerűsítse az otthoni tévéállományt az egy éve még drágának tartott készülékkel.
"Nem elsősorban a meccsek miatt vettünk tévét, a régi egyszerűen már nem volt elég jó, most pedig a vébé miatt jó akciók vannak" - mondta egy 40-es családapa, aki hitelből vette a héten 130 ezer forintos, 104 centis tévéjét. "Az egyik bevásárlóközpontban nullaszázalékos hitelt ajánlottak, ezt vettük fel, az egyetlen kellemetlenség az volt, hogy másfél órát vitt el a papírok kitöltése" - tette hozzá.
A jelek szerint a fenti vevők nem kivételesek, az [origo]-nak nyilatkozó áruházi vezetők válaszaiból ugyanis az derül ki, hogy a labdarúgótorna és az ehhez kapcsolódó akciók becsalogatták az új televízióra vágyó focirajongókat a boltokba. A bolti tapasztalatok szerint vannak, akik második tévének vesznek új készüléket, de szép számmal vannak olyanok is, akik a hagyományos televíziójukat cserélik újabbra.
Karácsonyt idézi a forgalom
"A korábbi futballtornák, azaz a világbajnokság és az Európa-bajnokság, illetve az olimpia előtti időszakban és a rendezvény alatt nagyjából háromszor annyi készüléket értékesítünk az ilyen szempontból semleges időszakokhoz képest. A mostani eladások is ezt a tendenciát támasztják alá, az áruházakban tévéosztályok forgalma a karácsonyi szinttel vetekszik" - mondta az [origo]-nak Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere. A vásárlók a sportesemény előtti és alatti akciós lehetőségeket alaposan megvizsgálják, a legtöbben a versenyek előtt szánják rá magukat a vásárlásra, de akadnak, akinek csak közben jut eszébe, hogy új készülékre van szüksége.
A Media Marktban úgy látják, hogy sokaknak fontos a hetekig tartó sportesemények alatt a családi béke megőrzése, ezért ilyenkor szerzik be a család második tévéjét, azért, hogy ne legyen veszekedés. A legtöbben egyébként az első lapostévéjüket veszik meg ebben az időszakban, a hagyományos képcsöves tévéjüket cserélik le egy modern készülékre. "Egyre szélesebb az a réteg is, amely a pár éve vásárolt plazma- vagy LCD-tévét cseréli le újabb technológiás és nagyobb tévére" - tette hozzá Szánthó Balázs.
Sokan mostanáig vártak
Az Auchan tapasztalatai szerint a válság alatt több háztartás elhalasztotta a tévécserét, de a mostani világbajnokság már elég ok volt arra, hogy hagyományos készüléket korszerűbbre cseréljék. "A tavaszi hónapokban már éves szinten két számjegyű volt a forgalomnövekedés, és a kereslet a focivébé első napjaiban fokozódott" - mondta Gillemot Katalin, az áruházlánc kommunikációs vezetője.
Az angolok is vásárolnak
A futball-világbajnokság hatására jelentősen nőttek a brit kiskereskedelmi eladások májusban - írja a BBC internetes oldala. A forgalom áprilishoz képest 0,6, az egy évvel korábbihoz viszonyítva opedig 2,2 százalékkal volt magasabb májusban, a növekedést elsősorban a háztartási és technikai eszközök, valamint az élelmiszerek eladásai táplálták.Hasonló tapasztalatokról számolt be a Metro is. A cégnél elmondták, hogy a nagyobb sportesemények előtt és alatt éves szinten akár 100 százalékkal is megemelkedik a televíziók forgalma, és nincs ez másként most sem. A Metróban a 32-40 colos, éles képet adó úgynevezett full HD berendezések a legkeresettebbek, ezek ára nagyjából 100 ezer forinttól indul. "A vásárlást azzal is ösztönözzük, hogy a régi tévét visszavesszük, a cég beszámítja az új árába" - közölte a Metro.
Iglódi-Csató Judit, a Tesco áruházlánc kommunikációs igazgatója is felfutásról számolt be, és azt mondta kérdésünkre, hogy tavalyhoz képest a focivébé miatt duplájára emelkedett az LCD- és plazmatévék forgalma.
Hitelbővülés
A vásárlások sporteseményekhez köthető felfutása nem újdonság, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint ilyenkor mindig növekszik a fogyasztási hitelek - azaz a személyi és áruhitelek - állománya. Az előző, németországi focivébé előtt a megszokottnál is nagyobb volt a növekedés: 2006 áprilisának végén 92,9, májusban 93,6 milliárd forintot tett ki az áruhitelek teljes állománya, míg június végén már 97 milliárd forintra rúgott ez az összeg.
Nem mindenhol van szükség két tévére
Arról nincsenek adatok, hogy a vevők mekkora része vásárolt hitelből, de a bolti válaszok szerint többen, mint eddig. "A válság miatt a vásárlók sokkal óvatosabban kezdtek el hitelt felvenni, de a mostani nullaszázalékos kölcsönöknek sokan nem tudnak ellenállni" - számolt be az Auchan tapasztalairól Gillemot Katalin. Hasonló választ adott kérdésünkre a Tesco is, Iglódi-Csató Judit szerint az eladások elsősorban annak köszönhetők, hogy a cég áruhiteles partnere nullaszázalékos teljes hiteldíj mutatójú hitelt kínált a televíziók megvásárlásához. "A kedvező hitelfeltételek miatt a vásárlók inkább a drágább, 100 ezer forint feletti áron kapható, nagyobb képátmérőjű (legalább 100 centiméteres) és tudású készülékeket vették, az olcsóbb, 100 ezer forint alatti termékek helyett" - mondta a Tesco szóvivője.
"Mi azért vettünk hitelből tévét, mert nem volt felesleges pénzünk, és családon belüli pénzátcsoportosítással oldjuk meg a törlesztést - úgy számoltunk, hogy egyes otthoni szolgáltatások lemondásával meg tudjuk takarítani azt a havi 11 ezer forintot, amibe a tévé kerül. Különösebben hosszú távra amúgy sem kell számolni, a törlesztés ugyanis mindössze 12 hónapos" - mondta az egyik tévévásárló, aki most szakított azzal a szokásával, hogy nem vásárol használati cikkeket hitelből.
A legnépszerűbb típusok Továbbra is a 82 cm képátlójú LCD-tévéből fogy a legtöbb. Ezzel együtt dinamikusan növekszik a 107 cm és az e fölötti kategóriák forgalma. A választásnál fontos tényező lett a full HD felbontás és a beépített mpeg4-es digitális tuner. Ahogy az várható volt, a focivébé az úgynevezett ledes (LED-technológiás) készülékek előretörését hozta. A 2010-es modellek legalább 20 százaléka ilyen készülék, ezek akár 40 százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak a normál LCD-hez képest, a kontrasztaránya pedig lényegesen jobb. A ledes készülékeknél nagymértékű áresés tapasztalható, egyre inkább közelít a normál LCD-tévék áraihoz. A háromdimenziós látványt ígérő televíziókat elsősorban azok a vásárlók veszik, akiknek fontos, hogy az új technológiák a lehető leghamarabb ott legyenek a háztartásukban. A tömeges értékesítéshez azonban a 3D-tartalmak felfutásáig várni kell. Az [origo] pár nappal ezelőtt tesztelte a háromdimenziós és sima LCD-televízókat, a nyúzópróba eredménye itt olvasható. |