A karácsonyt idézi a focivébé miatti tévéláz

Vágólapra másolva!
A tévéboltokban a focivébé óta nincs jele a gazdasági válságnak, az [origo]-nak nyilatkozó árusok szerint újra dübörög a lapostévé-biznisz. A fociláz és az akciók még a hitelektől való félelmet is csökkentették, sokan vásárolnak halasztott fizetéssel.
Vágólapra másolva!

"Nincs feltétlenül szükségem rá, de haladni kell a korral" - mondta az [origo]-nak egy budapesti középkorú férfi, aki a napokban vett egy 82 centis, alig több mint 110 ezer forintos lapostévét. Régi tévéje nagyszerűen működik, de azért a minőségi különbségek miatt "ez más kávéház", a focivébé miatti akció pedig jó alkalmat teremtett arra, hogy korszerűsítse az otthoni tévéállományt az egy éve még drágának tartott készülékkel.

"Nem elsősorban a meccsek miatt vettünk tévét, a régi egyszerűen már nem volt elég jó, most pedig a vébé miatt jó akciók vannak" - mondta egy 40-es családapa, aki hitelből vette a héten 130 ezer forintos, 104 centis tévéjét. "Az egyik bevásárlóközpontban nullaszázalékos hitelt ajánlottak, ezt vettük fel, az egyetlen kellemetlenség az volt, hogy másfél órát vitt el a papírok kitöltése" - tette hozzá.

A jelek szerint a fenti vevők nem kivételesek, az [origo]-nak nyilatkozó áruházi vezetők válaszaiból ugyanis az derül ki, hogy a labdarúgótorna és az ehhez kapcsolódó akciók becsalogatták az új televízióra vágyó focirajongókat a boltokba. A bolti tapasztalatok szerint vannak, akik második tévének vesznek új készüléket, de szép számmal vannak olyanok is, akik a hagyományos televíziójukat cserélik újabbra.

Karácsonyt idézi a forgalom

"A korábbi futballtornák, azaz a világbajnokság és az Európa-bajnokság, illetve az olimpia előtti időszakban és a rendezvény alatt nagyjából háromszor annyi készüléket értékesítünk az ilyen szempontból semleges időszakokhoz képest. A mostani eladások is ezt a tendenciát támasztják alá, az áruházakban tévéosztályok forgalma a karácsonyi szinttel vetekszik" - mondta az [origo]-nak Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere. A vásárlók a sportesemény előtti és alatti akciós lehetőségeket alaposan megvizsgálják, a legtöbben a versenyek előtt szánják rá magukat a vásárlásra, de akadnak, akinek csak közben jut eszébe, hogy új készülékre van szüksége.

A Media Marktban úgy látják, hogy sokaknak fontos a hetekig tartó sportesemények alatt a családi béke megőrzése, ezért ilyenkor szerzik be a család második tévéjét, azért, hogy ne legyen veszekedés. A legtöbben egyébként az első lapostévéjüket veszik meg ebben az időszakban, a hagyományos képcsöves tévéjüket cserélik le egy modern készülékre. "Egyre szélesebb az a réteg is, amely a pár éve vásárolt plazma- vagy LCD-tévét cseréli le újabb technológiás és nagyobb tévére" - tette hozzá Szánthó Balázs.

Sokan mostanáig vártak

Az Auchan tapasztalatai szerint a válság alatt több háztartás elhalasztotta a tévécserét, de a mostani világbajnokság már elég ok volt arra, hogy hagyományos készüléket korszerűbbre cseréljék. "A tavaszi hónapokban már éves szinten két számjegyű volt a forgalomnövekedés, és a kereslet a focivébé első napjaiban fokozódott" - mondta Gillemot Katalin, az áruházlánc kommunikációs vezetője.

Az angolok is vásárolnak

A futball-világbajnokság hatására jelentősen nőttek a brit kiskereskedelmi eladások májusban - írja a BBC internetes oldala. A forgalom áprilishoz képest 0,6, az egy évvel korábbihoz viszonyítva opedig 2,2 százalékkal volt magasabb májusban, a növekedést elsősorban a háztartási és technikai eszközök, valamint az élelmiszerek eladásai táplálták.

Hasonló tapasztalatokról számolt be a Metro is. A cégnél elmondták, hogy a nagyobb sportesemények előtt és alatt éves szinten akár 100 százalékkal is megemelkedik a televíziók forgalma, és nincs ez másként most sem. A Metróban a 32-40 colos, éles képet adó úgynevezett full HD berendezések a legkeresettebbek, ezek ára nagyjából 100 ezer forinttól indul. "A vásárlást azzal is ösztönözzük, hogy a régi tévét visszavesszük, a cég beszámítja az új árába" - közölte a Metro.

Iglódi-Csató Judit, a Tesco áruházlánc kommunikációs igazgatója is felfutásról számolt be, és azt mondta kérdésünkre, hogy tavalyhoz képest a focivébé miatt duplájára emelkedett az LCD- és plazmatévék forgalma.

Hitelbővülés

A vásárlások sporteseményekhez köthető felfutása nem újdonság, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint ilyenkor mindig növekszik a fogyasztási hitelek - azaz a személyi és áruhitelek - állománya. Az előző, németországi focivébé előtt a megszokottnál is nagyobb volt a növekedés: 2006 áprilisának végén 92,9, májusban 93,6 milliárd forintot tett ki az áruhitelek teljes állománya, míg június végén már 97 milliárd forintra rúgott ez az összeg.

Fotó: Mudra László [origo]

Nem mindenhol van szükség két tévére

Arról nincsenek adatok, hogy a vevők mekkora része vásárolt hitelből, de a bolti válaszok szerint többen, mint eddig. "A válság miatt a vásárlók sokkal óvatosabban kezdtek el hitelt felvenni, de a mostani nullaszázalékos kölcsönöknek sokan nem tudnak ellenállni" - számolt be az Auchan tapasztalairól Gillemot Katalin. Hasonló választ adott kérdésünkre a Tesco is, Iglódi-Csató Judit szerint az eladások elsősorban annak köszönhetők, hogy a cég áruhiteles partnere nullaszázalékos teljes hiteldíj mutatójú hitelt kínált a televíziók megvásárlásához. "A kedvező hitelfeltételek miatt a vásárlók inkább a drágább, 100 ezer forint feletti áron kapható, nagyobb képátmérőjű (legalább 100 centiméteres) és tudású készülékeket vették, az olcsóbb, 100 ezer forint alatti termékek helyett" - mondta a Tesco szóvivője.

"Mi azért vettünk hitelből tévét, mert nem volt felesleges pénzünk, és családon belüli pénzátcsoportosítással oldjuk meg a törlesztést - úgy számoltunk, hogy egyes otthoni szolgáltatások lemondásával meg tudjuk takarítani azt a havi 11 ezer forintot, amibe a tévé kerül. Különösebben hosszú távra amúgy sem kell számolni, a törlesztés ugyanis mindössze 12 hónapos" - mondta az egyik tévévásárló, aki most szakított azzal a szokásával, hogy nem vásárol használati cikkeket hitelből.

A legnépszerűbb típusok

Továbbra is a 82 cm képátlójú LCD-tévéből fogy a legtöbb. Ezzel együtt dinamikusan növekszik a 107 cm és az e fölötti kategóriák forgalma. A választásnál fontos tényező lett a full HD felbontás és a beépített mpeg4-es digitális tuner.

Ahogy az várható volt, a focivébé az úgynevezett ledes (LED-technológiás) készülékek előretörését hozta. A 2010-es modellek legalább 20 százaléka ilyen készülék, ezek akár 40 százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak a normál LCD-hez képest, a kontrasztaránya pedig lényegesen jobb. A ledes készülékeknél nagymértékű áresés tapasztalható, egyre inkább közelít a normál LCD-tévék áraihoz.

A háromdimenziós látványt ígérő televíziókat elsősorban azok a vásárlók veszik, akiknek fontos, hogy az új technológiák a lehető leghamarabb ott legyenek a háztartásukban. A tömeges értékesítéshez azonban a 3D-tartalmak felfutásáig várni kell. Az [origo] pár nappal ezelőtt tesztelte a háromdimenziós és sima LCD-televízókat, a nyúzópróba eredménye itt olvasható.