Az egész testünket figyeli az új játékvezérlő

Vágólapra másolva!
Sem hagyományos, sem mozgásérzékelős játékvezérlőt nem kell kézbe venni ahhoz, hogy a Microsoft Xboxhoz készített, Kinect nevű vezérlőjét használjuk, mivel az speciális kamerákkal figyeli a mozdulatainkat, és viszi át azokat a virtuális térbe. Idehaza karácsonyra kerülhet a boltokba a készülék, amelyet az elsők között próbáltunk ki.
Vágólapra másolva!

Gondolta már, hogy milyen lenne, ha egy játékot nem joystickkal vagy gombokkal teli kontrollerrel lehetne irányítani, hanem a gép egyszerűen átvenné a játékos mozdulatait? A Microsoft Kinect nevű, Xbox 360 konzolokhoz csatlakoztatható szerkezete éppen erre való: segítségével a játékhoz semmilyen irányítót nem kell kézben tartani, a speciális kamerát csak le kell rakni a tévé elé, és a gép használójának mozdulatai rögtön megjelennek a képernyőn.

A mozgással történő játékvezérlés nem új találmány, már a négy éve kapható Nintendo Wii-ben is ezt alkalmazták, de próbáink alapján a Microsoft megoldása jóval kényelmesebb. A Kinectet használva ugyanis semmilyen vezérlőt nem kell kézbe venni, csupán oda kell állni a tévé elé, és az igazi mozdulatokat imitálva elgurítani a virtuális bowlinggolyót, átugrani egy akadályt, vagy mondjuk visszaütni egy virtuális labdát.

Este is lát, hőmérsékletet mér, magyarul viszont nem tud

Ahhoz, hogy a tévé előtt tartózkodó emberek mozgását detektálni tudja, a Kinectet a hagyományos webkamera mellett infravörös szenzorral is felszerelték, így nem csak tökéletes fényviszonyok közt, hanem akár este, sötétben is használható. A Microsoft előzetes bemutatóján arra is fény derült, hogy ez az érzékelő a hőkamerákhoz hasonlóan működik, segítségével a gép meg tudja különböztetni az embereket egy állólámpától. Az infrakamera egyébként azt is lehetővé teszi majd, hogy egy fitneszprogram használatakor a gép érzékelje, eléggé megizzasztotta-e a játékost.


Így működik a Kinect

A Kinect érzékelési tartománya beállítható, így a mögöttünk lévő kanapéról drukkoló haverok nem zavarják meg a játékot. A bemutatón elég messze kellett állni a kamerától, hogy az rálásson a játékos teljes testére, de a hivatalos adatok szerint már 1,2 métertől működőképes a rendszer, ennél szűkebb helyen viszont be sem érdemes kapcsolni.

A hangok felismerését egy speciális mikrofon szolgálja a Kinecten, amely képes a hangok forrásának irányát is meghatározni. Míg az amerikai játékosok akár beszédükkel is vezérelhetik majd a konzolt és a játékokat, honfitársaink számára ez - a magyar nyelv támogatása híján - nem lesz elérhető, sokan pedig az angol nyelvű hangfunkciókkal sem fognak boldogulni, mivel azt az amerikai és brit akcentustokra optimalizálták.

Nintendo Wii szteroidon

Miután a Kinect is a játékok irányítását hivatott megreformálni, adja magát az összehasonlítás a Nintendo Wii-jével, amelyet ugyancsak mozgásérzékelős irányítója tett a legnépszerűbb konzollá, a gép gyatra grafikai képességeit is ellensúlyozva - utóbbiban a Microsoft megoldása a nyerő. A Kinectre eddig elkészített szoftverkínálatból a leglátványosabbnak a Kinect Adventures nevű ügyességi programot találtuk, amelynek egyik pályáján egy pazarul kidolgozott, nagy sodrású folyón kellett siklani egy gumicsónakkal, melynek egyensúlyban tartása a két együttműködő játékosra hárult, akiknek jobbra vagy balra kellett dőlniük a megfelelő időben.

Egy másik pályán sínen közlekedő képzeletbeli extrém sportos járműre kell ülni, amelyen a feladat a gyorsan közeledő akadályok elől való kitérés elhajlással, guggolással vagy egy fürge szökkenéssel. Az irányítás nagyon hasonlít a Nintendo Wii-éhez - leszámítva, hogy nem kell kézben fogni semmit -, a grafika azonban nagyságrendekkel szebb: a HD-felbontásnak köszönhetően élesebb, az erősebb hardver eredményeként pedig élethűbb, részletesebb is.

Fotó: Szabó Balázs [origo]
Így kell virtuálisan oroszlánt simogatni

Egy másik játék, a Kinectimals a tamagotchi legújabb generációs változata, melyben egy kisoroszlánt lehet nevelni, vagy virtuális karjaink segítségével jól megdögönyözni. Ha játszani van kedve, akadálypályát is be lehet futni a bőrébe bújva, különböző tereprészeken ugrálva vagy egyensúlyozva. A Kinect Sports méltó riválisa lesz a Nintendo hasonló programjának, legalábbis a bowling és a gátfutó versenyszámok tesztelése alapján, s ugyancsak alaposan megmozgatja a játékos izmait.

A Joyride nevű autós játékban egy képzeletbeli volánt két kézzel megragadva, jobbra-balra dőlve kellett kaszkadőrmutatványokat végrehajtani: a játékkal szerzett tapasztalatok alapján biztosan elmondhatjuk, a szimulátorokban egyelőre biztosan nem Kinecttel fogunk kormányozni. Azt a Microsoftnál is elismerték, hogy kezdetben inkább kocajátékosoknak szánt, egyszerűbb programok lesznek elérhetők a Kinecthez, azt azonban még nem látni tisztán, hogy a külön megvehető szerkezet képességeit miként aknázzák majd ki mondjuk egy lövöldözős akciójátékban. A szoftvercég ígérete szerint az új vezérlőt extraként használó szoftvereket továbbra is végig lehet majd játszani hagyományos kontrollerrel, viszont a kamerával is rendelkező játékosok például lövöldözés közben jobbra-balra hajolva tudnak majd kinézni egy fedezék mögül.

Egyszerűbb, mint a többiek

A Nintendo Wii vezérlőrendszere három, egymáshoz csatlakoztatandó egységből áll, s a Sony is piacra dob karácsony előtt egy mozgásérzékelős vezérlőt, ami szintén bonyolultabb a Kinectnél: a Playstation Move nevű ketyere a Wii-vezérlők és a Kinect hibridjének tekinthető. Használatához ugyanis szükség van egy EyeToy webkamerára, a mozdulatokat viszont kézben fogható irányítókkal kell megtenni, melyek egyikén egy világító gömb teszi lehetővé pozíciójának pontos behatárolását. Ezzel szemben az xboxos vezérlő elé csupán be kell sétálni, a szoftvere felismeri a játékost, aki akár menet közben is csatlakozhat, vagy kiszállhat egy partiból.

Fotó: Szabó Balázs [origo]
Így érzékeli az embert a Kinect kamera

Negyvenezerért lehet majd hazavinni

A Kinect hazai premierjéről egyelőre annyit tudni, hogy valamikor novemberben kerül a boltokba az xboxos kamera, és 40 ezer forint körül lesz az ára, és a Kinect Sport játék jár majd hozzá. A kifejezetten erre fejlesztett programokat tízezer forintért kínálja majd a cég, 85 ezer forintért pedig egy kamerát és az Xbox 360 konzol alapváltozatát is tartalmazó csomag is elérhető lesz karácsony előtt.

Önmagában a negyvenezer forintos ár egy konzolos kiegészítőért magasnak tűnik, ám némi számolgatás után kiderül, hogy a rivális konzolok hasonló vezérlői sem sokkal olcsóbbak - ha többen akarubnk játszani. A Wii-hez alapból egy személynek elegendő vezérlő jár, egy extra Wii Remote-ért 14 ezer forintot kérnek, az ehhez csatlakoztatható nuncsaku-egység és a célzásokat pontosabbá tevő Motion Plus egység pedig 7-7 ezer forintba kerül. Ez azt jelenti, hogy ha másodmagunkkal szeretnénk játszani, az 28 ezer forintba kerül, ha pedig hárman, az már 56 ezer forint ráfordítást igényel.

Egyelőre nem ismertek a PlayStation Move hazai árai, de a brit adatok alapján az alapegységért 12 ezer forintnak megfelelő fontot, a másodlagos vezérlőért és az EyeToy kameráért pedig egyenként 8500 forint körüli pénzt kér majd a gyártó, ami ugyancsak 29 ezer forint körüli extra költséget jelent.

Fotó: Szabó Balázs [origo]
A rendszer lelke ez a kamera és a mögötte lévő szoftver

Az Xbox is meghódíthatja a nem kockákat

A Kinectnek köszönhetően az Xbox 360 konzol a Wii-hez hasonlóan vonzóvá válhat az alkalmi játékosok számára, de egyelőre kérdés, hogy a hagyományos, például autós, lövöldözős játékprogramok miként tudják majd kihasználni a mozgásérzékelő képességeit.
Az eddig bemutatott modellek közül mindenesetre ez tűnik a legizgalmasabb újításnak: a Wii "hadonászós" kontrollerei felett már egy kicsit eljárt az idő. A Kinect a legtöbb esetben még a Wii-zésnél is aktívabb ugrándozást kíván - bár ennek a szomszédok nem feltétlenül fognak örülni -, és valóban futurisztikus érzés, hogy a levegőben markolászva, hadonászva ragadhatunk meg benne tárgyakat. Nem is beszélve arról, hogy a játékok menüjét is úgy lapozgathatjuk benne, mint Tom Cruise a Különvélemény-ben.