GM-részvények iránt édelklődik a kínai SAIC autógyár

Vágólapra másolva!
A legnagyobb kínai autógyártó konszern a SAIC Motor Corp. a Wall Street Journal értesülése szerint részesedés vásárlás iránt érdeklődik az amerikai General Motorsban. A SAIC a GM tervezett tőzsdei részvénykibocsátásában kívánna részt venni, de döntést még nem született a kérdésben - tudta meg az amerikai lap az ügyhöz közelálló, de meg nem nevezett forrásból. A kínai autógyár mindössze annyit hozott nyilvánosságra, hogy szoros figyelemmel kíséri a GM részvénykibocsátási tervének alakulását.
Vágólapra másolva!

A SAIC Motor Corp. a kilencvenes évek óta folytat autógyártási együttműködést Kínában a General Motors konszernnel.

A GM részvényeinek 61 százalékát tartó és azt a tőkepiacon kihelyezni kívánó amerikai kormány rossz szemmel nézi külföldi nagybefektetők részesedés vásárlási szándékát, miután 50 milliárd dollárt fordított a GM megmentésére.

Külföldi befektetők nagyobb GM-részvénypakett vásárlása az Obama-adminisztráció bírálói számára szolgáltatna muníciót arra, hogy az adófizetők pénzének elherdálásával, egy amerikai ikon külföldi kézre játszásának finanszírozásával vádolhassák a kormányt. Mivel azonban tőkepiaci kibocsátásról van szó, nem lehet külföldi befektetőket kizárni a részvények vásárlásából.

A kincstár valószínűleg először nagy amerikai intézményes befektetőkkel kívánja majd lejegyeztetni valamely kialkudott árfolyamon a kibocsátást. A nagy intézményes befektetők részvényjegyzéseit általában bizalomépítési céllal szokták igénybe venni nagyobb kibocsátásoknál, más befektetők érdeklődésének felkeltése céljából. Az ilyen, úgynevezett "cornerstone" befektetők jegyzésük ellenében árfolyamkedvezményben szoktak részesülni. Minél több "cornerstone" befektetőt sikerül megnyerni a jegyzésnek, annál eredményesebben lehet elhelyezni nagyobb paketteket a tőkepiacon.

A GM részvények kibocsátására valószínűleg a november másodikai, az elnöki ciklus közepén tartott, s ezért félidősnek nevezett választások után kerül sor annak érdekében, hogy ne válhasson kampánytémává. A tervek szerint a kibocsátást november hónapban le is bonyolítanák. Dan Akerson, a GM vezérigazgatója múlt heti nyilatkozata szerint azonban a kormány teljes részvénytulajdonának értékesítése akár évekre is elhúzódhat.

Kína, a világ legnagyobb autópiaca, a GM egyik legfontosabb bevételi forrásává nőtte ki magát az utóbbi években. Augusztusban a GM eladásai 19 százalékkal növekedtek a tavalyihoz képest. A GM kínai eladási sikereiben kulcsfontosságú szerepet játszik a SAIC konszernnel folytatott együttműködés.