Uniós antitröszt vizsgálat indul a Google ellen

Vágólapra másolva!
Hivatalos vizsgálatot indít az Európai Bizottság a Google hirdetési rendszerével kapcsolatban, miután a rivális keresők bepanaszolták a keresőcéget az EU illetékes szerveinél.
Vágólapra másolva!

A vizsgálatot végző testületnek azt kell eldöntenie, hogy a Google csökkentette-e a konkurens szolgáltatások besorolását, aminek hatására a találati oldalakon csak hátrébb jelenhettek meg. A panaszt a Foundem árösszehasonlító oldal, illetve az ejustice.fr kereső tette. Az antitröszt vizsgálat elindításának bejelentésekor a bizottság azt is hangsúlyozta, hogy a bejelentés nem jeleni a Google elmarasztalását az ügyben. A Google közleményében kijelentette, hogy a cég "együtt fog működni a bizottsággal, hogy minden felmerülő aggályt eloszlasson."

A mostani eset nem az első a keresőóriás történetében. Korábban a texasi főügyész indított vizsgálatot az oldal ellen, amikor több cég - köztük a mostani ügyben is szereplő Foundem - bepanaszolta a keresőcéget.

Technológiai vita húzódik a mélyben

A Google találati oldala két típusú tartalmat jelenít meg, ezek egyike a fizetett hirdetés, amelyről a társaság jelzi, hogy promóciós ajánlatokról van szó. A másik maga a találati lista, amit a keresőalgoritmusok állítanak össze. A vizsgálat feladatai közé tartozik annak eldöntése, hogy ez az algorimusok által összeállított lista kedvezőtlenül rangsorolja-e a többi keresőmotort és az árösszehasonlító oldalakat.

A Foundem állítása szerint a Google valódi, legitim oldalakat távolít el, vagy rangsorol hátra a keresőalgoritmusaival attól függetlenül, hogy mennyire lenne releváns találat a konkurens oldal. Tehát a cég saját szolgáltatásait helyezi előtérbe az elvben nem szerkesztett felületen is. A Google szerint azonban más okok mitt kerülnek hátrébb a panaszkodó oldalak. A cég szerint a Foundem tartalmának 79 százaléka máshol is megtalálható anyagokból származik, a duplikált szöveggel rendelkező lapok pedig mindig rosszabb értékelést kapnak. Erre a tényre a Google a webmestereknek szóló oktatóanyagaiban is felhívja a figyelmet.

A hirdetési rendszert is vizsgálják

A másik kérdés, amit a Európai Bizottság ki fog vizsgálni, hogy a Google manipulálta-e a kulcsszavak árait hirdetési rendszerében, és hogy monopóliummal való visszaélés-e, hogy a Google hirdetések mellé tilos másfajta reklámot illeszteni. A hirdetésekkel kapcsolatban azt is ki kell derítenie a testületnek, hogy igazak-e a vádak, miszerint a Google szándékosan megnehezíti a hirdetési kampányok adatainak átvitelét a konkurens szolgáltatásokba. A hirdetési rendszer esetleges elmarasztalása különösen mélyen érintheti a céget, hiszen bevételének túlnyomó többsége ebből származik.